چگونه متخصص سئو شویم؟
براساس آمارهای بهدستآمده طبق گزارش Glassdoor 83 درصد از مشاغل در ایالات متحده از متخصصان سئو استفاده میکنند و میانگین حقوق سالانه یک سئوکار در ایالات متحده 88,640 دلار است! سئو را ازکجا شروع کنیم همانطور که میبینید تقاضا برای متخصصان سئو در حال افزایش است.
بیشتر کسانی که برای اولینبار در مسیر سئوکار شدن پا میگذارند، میپرسند: «آموختن سئو را از کجا شروع کنیم؟» در ابتدا باید بدانید نمیتوان یکشبه، سئوکار شد! برای رسیدن به این تخصص طیکردن مراحل زیر مهم است:
۱. مهارتهای خود را توسعه دهید
رسیدن به درجههای عالی شغلی در سئو به دو مهارت اصلی نیاز دارد: مهارت تولید محتوا و مهارت تحلیلی. متخصصان سئو معمولاً نویسندگانی ماهر و خلاق هستند، بنابراین داشتن مهارت نویسندگی قوی برای بهینهسازی محتوا برای درک بهتر مخاطبان ضروری است.
البته می توانید تولید محتوا را برون سپاری کنید و به نویسنده و کپی رایتر حرفهای بسپارید که دانش متخصری از سئو دارد. ولی در قدم اول، توصیه میکنیم نحوه نوشتن و تولید محتوا را یادبگیرید و در این زمینه کار کنید، چرا که بخش مهمی از سئو، مربوط به محتوا است.
نظر متخصصان سئو درباره این موضوع را ببینیم:
باردن بکر (Braden Becker) متخصص سئو میگوید: «پیشینه من در نوشتن و ویرایش برای ورود به دنیای سئو به من کمک کرد اما تمایل به تمرکز بر ساختار و هدف پشت نوشتههایم، جایگاه من در دنیای سئو را بالا برد.»
علاوهبر بکر، همکار متخصص او آجا فراست (Aja Frost) نیز قبل از سئوکار شدن، سردبیر وبلاگ فروش آنها بود. آجا میگوید: «زمانی که ویرایشگر مقالههای وبلاگ بودم، تحقیق کلمات کلیدی را آموختم. ترافیک وبلاگ فروش برای یک سال و نیم ثابت بود، بنابراین من شروع به جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با فروش کردم تا بتوانم به افزایش ترافیک ارگانیک کمک کنم.»
فراست درباره توسعه مهارتهای خود اینگونه میگوید: «برای توسعه تخصص سئوی خود، دائماً مطالعه میکنم. من واقعاً به سئو تکنیکال علاقه دارم؛ بنابراین همیشه در حال خواندن پستها و مقالههای بهروز در این زمینه هستم. در چندین گروه بزرگ سئوکاری عضو شدهام و هر روز شبکههای اجتماعی همکارانم را برای یافتن نکتهای جدید پیگیری میکنم!»
چه ذهن تحلیلی داشته و چه یک نویسنده باتجربه باشید، برای سئوکار شدن اولین قدم برقراری تعادل بین دو مهارت تولید محتوا و تحلیل دادههاست. این دو مهارت برای تبدیلشدن به یک متخصص سئو ضروری هستند.
۲. دوره سئو بگذرانید و گواهی معتبر بگیرید
داشتن گواهی معتبر کمک می کند اما کافی نیست. شما نباید فقط به گرفتن مدرک اکتفا کنید و بهتر است دوره های آموزشی مخصوصا آموزش به صورت عملی بگذرانید. مطمئن هستم هنگام انجام تحقیقات اولیه برای ورود به این حوزه، با دورههای خوب زیادی آشنا میشوید. هنگام انتخاب دوره، به موضوعات موردبحث در آن دقت کنید. اگر به موضوعاتی که شما به آن نیاز دارید، نمیپردازد، بهدنبال یک دوره آموزشی بهتر بگردید.
۳. عملکرد موتورهای جستجوگر را درک کنید
اصل سئو، افزایش دید سایت برای موتورهای جستجوگر است، بنابراین محتوا باید با درنظرگرفتن مخاطبان ساخته شود. موتورهای جستجو سه وظیفه اصلی دارند:
- خزیدن (crawl): خزنده های گوگل، از طریق دنبال کردن لینکها و نقشه سایت، محتواهای شما را پیدا میکنند.
- فهرست (index): سپس آنها را ذخیره و سازماندهی میکند تا به مخاطب نشان داده شود.
- رتبهبندی (rank): سایتها و محتواها را براساس بهترین و مفیدترین و مرتبط ترین محتوا برای مخاطبان رتبه بندی میکند.
افزایش بازدید سایت شما مستقیماً با رتبهبندی مرتبط است اما این اتفاق پس از ایندکسشدن و خزیدن موتورهای جستجوگر روی میدهد.
به گفته آماندا سلرز (Amanda Sellers) یکی دیگر از متخصصان سئو، تبدیلشدن به یک سئوکار متخصص به معنای درک این کارکردها و بهینهسازی محتوا برای کاربران است.
۴. ارزشهای مهم موتورهای جستجوگر را بیاموزید
درحالیکه عملکرد داخلی هر موتور جستجو متفاوت است، اما باید به یاد داشته باشید که همه آنها یک هدف مشخص دارند: یافتن بهترین و مرتبطترین نتایج برای کاربران. فاکتورهای زیادی برای تبدیل محتوای خوب شما به یک گزینه عالی برای موتورهای جستجوگر وجود دارد اما چند نکته کلیدی در این بخش را نباید فراموش کنید:
- معنی (meaning): باید هدف مخاطبان از جستجوی عبارتهای کلیدی را بیابید و محتوای خود را با آن سازگار کنید.
- مرتبط بودن (Relevance): محتوای شما باید با هدف جستجوی مخاطب کاملاً مرتبط باشد.
- کیفیت (Quality): موتورهای جستجوگر از چهار مؤلفه تجربه، تخصص، معتبر بودن و قابلاعتماد بودن برای ارزیابی صفحهها و ارائه مفیدترین محتوا به مخاطبان استفاده میکنند.
- قابلیت استفاده (Usability): مواردی مانند سازگاری با موبایل، پیمایش آسان و سرعت لود بارگذاری سایت از مهمترین نکات برای موتورهای جستجوگر هستند.
- محتوا و تنظیمات (Context and settings): موتورهای جستجوگر براساس آخرین عملکرد کاربران و تنظیمات آنها (مانند مکان زندگی) مرتبطترین محتوا را به آنها نشان میدهند.
هرچه این ایدهها و ارزشهای اصلی مدنظر موتورهای جستجوگر را بهتر درک کنید، قدمهای بزرگتری برای ترقی در راه سئوکار شدن برمیدارید.
۵. استراتژی و تکنیکهای سئو را بیاموزید
آماندا سلرز (Amanda Sellers) میگوید: «زمانی که یک موتور جستجوگر میتواند در یک سایت بخزد و آن را ایندکس کند، بنابراین از عوامل و سیگنالهای رتبه بندی برای سنجش ارتباط و اعتبار آن استفاده میکند.» بنابراین باید تکنیکهای سئو را بهخوبی بیاموزید:
- سئو فنی (Technical SEO): سئو فنی به بهینهسازی جنبههای فنی یک سایت (مانند اصلاح نقشه سایت و خطاهای پیوند) برای کمک به دو عملکرد ایندکس و خزیدن موتورهای جستجوگر گفته میشود.
- سئو درون صفحه (On-Page SEO): محتوایی حاوی اطلاعات ارزشمند برای جستجوگران، احتمال رتبهبندی بالاتری دارد. علاوه بر این، توجه به سئو درون صفحه به موتور جستجو کمک میکند تا میزان مرتبط بودن محتوا با پرسش مخاطبان را ارزیابی کنند. اهمیت برقراری سئو درون صفحه نشاندهنده ارزش مرتبط بودن محتوا با پرسش مخاطب است.
- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research): این موضوع بهعنوان بخشی از سئوی درون صفحه اهمیت زیادی دارد. با تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی، به بینشی عالی از آنچه مخاطبان میخواهند بدانند، میرسید.
- سئو خارجی و لینکسازی (Off-Page SEO): موتورهای جستجو از عوامل مختلفی برای تعیین محبوبیت یک وبسایت استفاده میکنند که یکی از آنها تعداد و کیفیت لینکهای خارجی است. لینکهای خارجی اعتبار یک سایت را تعیین میکنند.
دانستن اصول اولیه و تکنیکهای سئو، مهمترین بخش در مسیر تبدیلشدن به یک سئوکار حرفهای است.
۶. پیگیری بهروزرسانی و تغییرات سئو گوگل
علاوه بر تحقیقات اولیه در مورد سئو، پیگیری بهروزرسانیها و تغییرات سئو گوگل برای اطلاع از آخرین تکنیکهای بهینهسازی موتورهای جستجوگر ضروری است. برای مثال، آجا فراست (Aja Frost) را به یاد دارید؟! وقتی فراست متوجه یکنواختی ترافیک بلاگ شد، پس از تحقیقات سئو به نکتهای جدید دستیافت: او محتوای موردنیاز مخاطب را براساس آخرین بهروزرسانیهای سئو گوگل آپدیت نمیکرد!
سئو همیشه در حال تغییر است، بنابراین باید شما نیز پابهپای آن تغییر کنید و بیشتر بیاموزید. خواندن را یکی از بهترین عادتها برای افزایش دانش شماست.
۷. ابزاری مناسب سئو بیابید
در کنار یادگیری اصولی تکنیکهای سئو، یافتن ابزارهای مناسب که به پایه و اساس کارتان تبدیل شود، ضروری است. ابزاری بیابید که مناسب خودتان باشد و کار با آن را بهخوبی بیاموزید. ابزارهای سئو زیادی وجود دارد که هر کدام برای کاری ساخته شده اند.