برای تولید محتوای قابل اسکن، به 10 نکته مهم زیر دقت کنید:
1) بهینه سازی عنوان یا تیتر محتوا
اموزش تولید محتوا متنی رایگان برای بهینه سازی تیتر یا عنوان محتوا، نکات متعددی وجود دارد. مثل «تعداد کلمات تیتر»، «وجود کلمات کلیدی در تیتر»، «منحصر به فرد بودن تیتر هر صفحه»، «استفاده از برند در تیتر» و...
اما اگر فقط بخواهیم به مسئله تعداد کلمات تیتر بپردازیم، نکات زیر قابل توجه هستند:
دو عامل مهم در عنوان متن وجود دارد که باید رعایت شود:
- تعداد کاراکترها: این شامل حروف، فاصلهها و نقطه گذاری است و برای موتورهای جستجو بسیار مهم است.
- طول کلمات: این نکته نیز مهم است زیرا عناوین باید به راحتی خوانده و درک شوند. تعداد زیاد کلمات میتواند باعث شود عنوان متن سردرگم کننده به نظر برسد.
حداکثر طول عنوان یک پست 70 کاراکتر است و این به دلیل آن است که گوگل، بینگ و یاهو هر کدام به ترتیب دارای یک عرض قابل مشاهده تا حداکثر 70، 71 و 71 کاراکتر هستند. البته شما میتوانید عنوانی طولانیتر انتخاب کنید اما این عنوان در موتورهای جستجو به طور کامل نمایش داده نمیشود.
همچنین عناوین پست باید در یک نگاه قابل خواندن باشد؛ یعنی بتوان آن را با یک نگاه فهمید. بسیاری از وبلاگ نویسان عنوان 5 تا 8 کلمهای را پیشنهاد میکنند. این یک نکته مهم است که یک عنوان پر از کلمات، اغلب گیج کننده است.
2) استفاده از تصاویر در محتوا
همه پستها لزوماً نیازمند تصویر نیستند، با این حال بهتر است شما از تصاویر در پست خود استفاده کنید. اگر عکسی که متعلق به خودتان باشد در اختیار ندارید میتوانید یک عکس از سایتهایی که عکس برای فروش میگذارند خریداری کنید که قیمت آن معمولاً کمتر از یک دلار است.
شاید از خود بپرسید چرا از تصاویر استفاده میکنیم؟ پاسخ این پرسش در موارد زیر خلاصه میشود:
- تصاویر برانگیزاننده احساسات هستند.
- تصاویر یک داستان را بیان میکنند.
- تصاویر متنهای طولانی را به بخشهای کوچکتر تقسیم میکنند و خواندن مطلب را آسانتر میکنند.
3) بهینه سازی نام عکس ها در محتوا
دو دلیل قانع کننده برای نامگذاری هر عکسی که منتشر میکنید وجود دارد:
- سئو: اگر این کار را انجام ندهید موتور جستجوی گوگل نمیتواند بگوید عکس شما درمورد چه چیزی است. شما باید آن را نامگذاری کنید تا گوگل بتواند آن را فهرست بندی کند.
- خوانندگان: اگر عکس شما در پست نمایش داده نشود، خوانندگان شما عنوان آن را میبینند و میدانند قرار بوده چه چیزی نمایش داده شود.
چطور یک عکس را نامگذاری کنیم؟
بهترین کار این است که نامهای تصویر را در حدود 2 تا 4 کلمه نگه دارید. دقت کنید که هدف شما این است که به درستی توصیف کنید که موضوع عکس چیست. همچنین باید توجه داشت که از به کار بردن کلمات غیر ضروری خودداری کنید.
سعی کنید همیشه از اسامی مختلف استفاده کنید. به بیان دیگر همه عکسها را با یک عنوان نامگذاری نکنید. اگر در حال نوشتن پستی در مورد جنگلهای ایران هستید، بدیهی است که مطلب شما شامل مجموعهای از عکسهای درختان و گیاهان میشود، اما همه آنها یکسان نیستند. شما ممکن است عکسهایی از نمای نزدیک، از آسمان، گونههای مختلف گیاهی و جانوری داشته باشید. در این حالت حتماً اطمینان حاصل کنید که نام تصویر شما منعکس کننده محتوای تصویر باشد.
4) بهینه سازی آدرس صفحات (URLs)
URL پست شما یک آدرس خاص و منحصر به فرد در وب است. URL برگرفته از واژههای Uniform Resource Locator است که به معنی منبع یاب یکنواخت میباشد. هر صفحه، مطلب و تصویری از سایت شما دارای URL منحصر به خود است.
وقتی به مطلب خود یک عنوان میدهید، یک لینک ثابت به طور خودکار ایجاد میشود. در حالی که به طور خودکار علائم نگارشی، فاصلهها و حروف بزرگ را حذف میکند. در بیشتر موارد، نگه داشتن تمام کلمههای عنوان چیزی نیست که شما لازم داشته باشید؛ بنابراین باید آن را به صورت دستی تنظیم کنید. اگر از پنل وردپرس استفاده میکنید خوشبختانه تنظیم URL برای شما بسیار آسان است.
چگونه URL پست خود را کوتاه کنیم؟
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، پس از تعیین عنوان، میتوانید بر روی دکمه "ویرایش" در سمت راست لینک خود کلیک کنید. این قسمت در زیر باکس عنوان شما در بالای صفحه ویرایش پست قرار دارد. میتوانید کلمات کلیدی را حفظ کنید اما کلمات تکراری یا غیر ضروری را حذف کنید.
این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرچه URL کوتاهتری داشته باشید بهتر است.
سه مورد از مزیتهای کوتاه کردن URL
- خوانندگان میتوانند به سرعت متوجه شوند که این پست درباره چیست.
- گوگل محتوای پست را درک میکند زیرا تراکم کلمات کلیدی عامل مهمی در سئو است.
- به اشتراک گذاشتن آدرس اینترنتی کوتاهتر در رسانههای اجتماعی آسانتر است.
5) استفاده از تیترهای داخلی (Headings)
بهینه سازی تیترهای داخلی محتوا، تجربه کاربر (UX) را بهبود میبخشند و همچنین محتوای شما را تقسیم به بخشهای کوچکتری میکنند.
گوگل هم علاقه زیادی به تیترها دارد. الگوریتمهای گوگل برای تیترهای داخلی محتوا، ارزش بیشتری نسبت به سایر قسمت های محتوا قائل هستند. این مسئله کاملاً طبیعی است! خود شما (یعنی کاربر) هم برای تیترها بیشتر از متن های معمولی ارزش قائل هستید.
از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟
وردپرس شش نوع تیتر پیش فرض ارائه میدهد. در حالی که ظاهر تیترها میتواند بسته به موضوع متفاوت باشد، گوگل بدون در نظر گرفتن رنگ یا اندازه قلم، آنها را در رده مشخصی قرار میدهد.
دقت کنید:
تیترهای داخلی باید به صورت آبشاری از H1 تا H6 ساختار دهی شوند. یعنی هر H2 باید حتماً زیرمجموعه یک H1 باشد. هر H3 باید حتماً زیرمجموعه یک H2 باشد و الی آخر...
H1: عنوان پست شما باید از تیتر H1 استفاده کند. استفاده از این تیتر در بدنه متن کار غیرمعمولی به شمار میرود.
H2: این تیتر در واقع عنوان اصلی در پست شماست. تیتر H2 مطالب شما را به بخشهای اصلی تقسیم میکند.
H3: این تیتر برای بخشهای زیر عنوان اصلی یعنی H2 بسیار عالی است. به عنوان مثال، عنوان "استفاده از تیترها" از نوع H2 است و زیر عنوان "از چه تیترهایی باید در پست استفاده کنیم؟" H3 است زیرا به تیتر H2 مربوط میشود و در زیر آن قرار دارد.
H6-H4: مطمئناً بعضی از وبلاگ نویسان از این تیترها استفاده میکنند اما استفاده از آنها چندان کاربردی نیست.
گوگل همچنین به بولد کردن (پررنگ کردن) متن و تیترها اهمیت میدهد. میتوان تیترهای H2 ام را پررنگ کرد چون کمک میکنند متن راحتتر خوانده شود.
6) بهینه سازی لینکهای خروجی (Outbound Links)
یک مطلب خوب باید حتماً لینک خروجی (External Link or Outbound Link) داشته باشد (مثل محتوای همین صفحه که چندین لینک به سایت های معتبر و مرتبط به فرمت بندی متن دارد). نداشتن لینک مثل این است که شما خوانندگان خود را در یک کوچه بن بست رها کنید! خوانندگان با استفاده از لینک خارجی میتوانند به محتوای کاملتر ولی در راستای موضوع شما دست پیدا کنند. در عمده موارد میتوان لینک خروجی را به سایر وبلاگ ها یا وبسایتهای مرتبط داد تا از این طریق خواننده به محتوای مناسب بیشتری دست پیدا کند.
تحقیقات نشان داده است که:
لینک های خروجی به سایت های مرتبط و معتبر، اثر مثبت بر SEO دارد و می تواند رتبه شما در نتایج جستجو را ارتقا دهد. زیرا محتوای شما را مستندتر و معتبرتر نشان می دهد. در واقع لینک های خروجی، منابع محتوای شما هستند و نشان می دهند که شما برای تولید این محتوا، چه منابع دیگری را مطالعه کرده اید.
چطور باید لینک خروجی ایجاد کنیم؟
برای این کار تنها کافی است URL صفحه مورد نظر خود را کپی کرده و در قسمت "وارد کردن لینک" (Insert Link) متن خود قرار دهید. میتوانید از کلیدهای ترکیبی Alt + Shift + A در بالای منوی وردپرس استفاده کنید.
مطمئن شوید که حتماً کلمه یا کلمات کلیدی را برای دادن لینک خروجی انتخاب میکنید. یکی دیگر از کارهایی که میتوانید انجام دهید تیک زدن گزینهای است که باعث میشود مخاطب پس از کلیک بر روی لینک خروجی در مرورگر خود تب جدیدی ببینید (Open link in a new window/tab) که او را به صفحه مورد نظر وصل میکند. این کار باعث میشود خوانندهای که قصد خواندن ادامه متن را دارد از وبلاگ شما خارج نشود. به ویژه برای زمانی به کار میرود که قصد دارید به یک دامنه دیگر لینک بدهید.
نکته حائز اهمیت در این بین این است که در دادن لینک خروجی زیاده روی نکنید. هرچند لینکهای خروجی به بهبود متن کمک میکند اما تعدد آنها میتواند آزاردهنده و ناخوشایند باشد که در این صورت، اثر آن در سئو هم معکوس و منفی خواهد شد.
7) بهینه سازی لینکهای ورودی (Inbound Links)
دو نوع لینک ورودی (لینک داخلی) وجود دارد:
- لینک های داخلی سایت که خودتان به صفحات مختلف می دهید
این روش آسانترین کار است. یک راه کاربردی این است که به پستهای قبلی خود بروید و آنها را به مطالب جدید خود لینک بدهید. همچنین میتوانید لینکها را به صفحات داخلی مشخصی در وبلاگ خود مرتبط کنید. لینک دهی داخلی باعث بهبود ساختار محتوای شما شده و اعتبار صفحات شما از نظر گوگل را افزایش می دهد.
- لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما می دهند
این کار کمی زمانبر ممکن است باشد اما محتوای خوبی را برای شما به همراه میآورد. خوانندگان مطالب شما ممکن است پست یا مطالبی را مرتبط با موضوع شما بنویسند (و حتی آن را به پست شما لینک بدهند). حتی ممکن است آن را با سایر مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. سعی کنید کمی زمان بگذارید و محتوای عالی بنویسید، سایر خوانندگان قطعاً آن را به اشتراک خواهند گذاشت.
8) استفاده از لیست های عددی یا نقطه ای
یک بار دیگر از بالا تا پایین همین محتوا را نگاه کنید. می بینید که چندین مرتبه از لیست های عددی یا نقطه گذاری شده برای فرمت بندی متن استفاده کرده ایم. این لیستها کمک زیادی به بالا رفتن میزان خوانایی متن میکنند. به ویژه اگر بتوانید آنها را جایگزین پاراگرافهای طولانی کنید میتوانید با این کار به مخاطب کمک کنید تا در یک نگاه تمام موارد را ببیند و حتی بهتر به خاطر بسپارد. لیستها میتوانند در هر نوع محتوای متنی وجود داشته باشند.
به طور مثال لیستها میتوانند توسط موضوعات زیر تولید شوند:
- دلایل
- موارد
- گامها
- ویژگیها
- مزیتها
وردپرس در داخل خود ابزاری برای ساخت لیست در اختیار دارد (هم از جنس <ol> و هم <ul>) که میتوانید از آن برای بهبود متن خود بهره بگیرید.
9) بهینه سازی پاراگراف ها
همانطور که قبلاً نیز اشاره شد داشتن پاراگرافهای کوتاه در متن باعث میشود تا خواندن مطلب برای مخاطب آسانتر شود. کوتاه سازی پاراگراف ها تجربه کاربر را بهبود می بخشد و اثر مثبتی بر جای میگذارد.
این کار باعث میشود تا مخاطب سر خط مطالب را گم نکند و دچار سردرگمی نشود. ضمن این که فرصت بیشتری برای تمرکز بر روی جملات و تفکر در مورد آنها خواهد داشت.
10) از قدرت CSS برای استایل دهی متن بهره بگیرید
به طراحان سایت خود بگویید تا استایل هایی جذاب و در عین حال ساده ای برای فرمت بندی متن سایت در CSS کد نویسی کنند که بتوانید بخش های مهم سایت خود را با این استایل ها، زیباسازی کنید. مثل این متن که هایلایت شده یا متن زیر که در یک باکس به عنوان نکته کلیدی قرار گرفته:
زبان استایل دهی CSS می تواند به زیبایی و خوانایی محتوای شما کمک کند.
هیچ چیز بدتر از یک پست با محتوای عالی ولی ساختار و قالب ضعیف نیست. ضعف در قالب متن نه تنها باعث میشود خوانایی متن افت پیدا کند، بلکه این موضوع را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که محتوای متن نیز چندان مناسب نیست؛ بنابراین بهتر است به همان اندازه که برای نوشتن متن خوب خود زمان صرف کردهاید، به بهبود ساختار و قالب آن نیز اهمیت بدهید و قطعاً بازخوردهای مثبت آن را به چشم خواهید دید.