۱۸ بازديد

سئو چیست، شامل چه مواردی می‌شود و چه هدفی دارد؟

وظایف سئوکار برای آشنایی بهتر با وظایف کارشناس سئو، در قدم اول مفهوم سئو و زیرشاخه‌های آن را بررسی خواهیم ‌کرد.

سئو یا بهینه‌سازی سایت (Search Engine Optimization) یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که به بهبود رتبه و جایگاه وبسایت در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ، یاهو و غیره کمک می‌کند. بر همین اساس به این فرایند، بهینه‌سازی موتورهای جستجو هم می‌گویند.

هدف از بهینه‌سازی وبسایت، افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) و تعداد بازدیدکنندگان ثابت سایت، بدون پرداخت هزینه تبلیغات است. برای رسیدن به این هدف، از تکنیک‌های مختلفی مثل استفاده از کلمات کلیدی مناسب، ایجاد لینک داخلی و خارجی، بهینه‌سازی محتوا، افزایش سرعت بارگذاری صفحات وبسایت، بهینه‌سازی ساختار و طراحی وبسایت، بهبود تجربه کاربری و غیره استفاده می‌کنند.

فرایند بهینه‌سازی کردن وبسایت به‌طور کلی به 3 دسته تقسیم می‌شود:

  • سئو داخلی (On-page SEO): هر نوع فعالیت و فرایندی که در داخل صفحات وب‌سایت برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو انجام می‌شود.
  • سئو خارجی (off-page SEO): از سئو خارجی برای شناساندن و معرفی وبسایت به موتورهای جستجو، به‌خصوص موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و تاثیر مستقیم بر بهبود رتبه وبسایت دارد.
  • سئو تکنیکال (Technical SEO): یکی دیگر از مراحل بهینه‎‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است؛ به‌شکلی که ربات‌ها راحت‌تر و بهتر بتوانند در سایت خیزش (Crawl) کرده و صفحات سایت را ایندکس (Index) کنند.
    این بخش از سئو، به محتوا و کیفیت وبسایت مربوط نبوده و به زیرساخت‌های فنی آن مربوط می‌شود.

وظایف کارشناس سئو چیست؟

تا این‌جا یک نگاه کلی به مفهوم سئو و فاکتورهای اصلی آن داشته‌ایم. در ادامه به بررسی وظایف سئوکار خواهیم پرداخت. لیست شرح شغلی کارشناس سئو عبارت است از:

  • تسلط به مفاهیم تکنیکال و فنی به‌منظور بررسی زیرساخت‌های وبسایت
  • بهبود زیرساخت‌های وبسایت و افزایش افزونه‌ها و قابلیت‌های آن
  • بررسی روند عملکرد بهینه‌سازی سایت و انجام SEO Audits
  • تحقیق و شناسایی کلمات کلیدی مناسب
  • بهینه‌سازی صفحات داخلی وبسایت (On-page SEO)
  • بهینه‌سازی محتوا برای کاربران وبسایت و موتورهای جستجو
  • طراحی و اجرای کمپین‌های لینک‌سازی برای بهبود پروفایل لینک
  • مانیتور و رصد رتبه و جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو
  • به‌روز و آگاه بودن درباره تغییرات در فاکتورهای رتبه‌بندی سئو و الگوریتم‌ موتورهای جستجو
  • آشنایی به روش‌های گزارش‌گیری و تفسیر با ابزارهای تحلیل سئو مثل گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی کافی برای کار کردن با ابزارهای سئو مثل Google Search Console، Aherf، Semrush و غیره
  • آشنایی کافی با بسترهای مدیریت محتوا (CMS) به‌ویژه وردپرس
  • آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
  • آشنایی به زبان‌های برنامه‌نویسی و فاصله‌گذاری به‌ویژه HTML و CSS

ویژگی‌های کارشناس سئو حرفه‌ای چیست؟

هر سئوکار حرفه‌ای باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

1. آشنایی با عملکرد موتورهای جستجو و الگوریتم‌ها

اولین و مهم‌ترین مورد از شرح وظایف متخصص سئو، آشنایی با الگوریتم‌های رتبه‌بندی و عملکرد موتورهای جستجو به‌ویژه موتور گوگل است.

سئوکار با کمک این دانش می‌تواند عوامل موثر بر رتبه‌بندی وبسایت در نتایج جستجو را تحلیل کند.

2. داشتن مهارت‌های فنی

آشنایی با بهینه‌سازی کدهای CSS، HTML، JavaScript، تسلط به CMSها (سیستم مدیریت محتوا) مثل وردپرس، ابزارهای تحلیل وبسایت و غیره، از مهارت‌های ویژه‎ای است که هر سئوکار حرفه‌ای باید آن‌ها را بداند!

3. تعیین کلمات کلیدی مناسب

یکی دیگر از وظایف کلیدی و مهم کارشناسان سئو، داشتن مهارت‌های تحقیق و تحلیل قوی برای تعیین کلمات کلیدی مناسب است. برای این کار باید رقبا را آنالیز کرده و بهترین استراتژی بازاریابی سئو را برای وبسایت موردنظر تدوین کنید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، کمک زیادی به تدوین استراتژی محتوا و تهیه محتوای باکیفیت، مفید و جذاب برای سایت می‌کند.

4. خلاقیت و نوآوری

بهینه‌سازی سایت فرایندی طولانی، پویا و در حال تغییر است. سئوکار خلاق و نوآور می‌تواند با آخرین الگوریتم‌ها و تغییرات موتورهای جستجو پیش رفته و بهترین و قابل اتکاترین راه‌حل‌ها را برای بهبود و ارتقای جایگاه وبسایت انجام دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.