۱۸ بازديد

کیورد ریسرچ فرآیندی است که در طی آن می‌توانید اصطلاحاتی که افراد با استفاده از آن‌ها، در موتورهای جستجوگر به یک هدف خاص می‌رسند را پیدا کنید‌. کیورد ریسرچ می‌تواند سوالاتی که مردم از موتورهای جستجو می‌پرسند، محبوبیت این سوالات، سختی رتبه‌بندی آن‌ها و… را کشف کند. کیورد ریسرچ چیست این موارد، اطلاعاتی هستند که برای تولید محتوا مناسب به شما کمک زیادی خواهند کرد.

دلیل اهمیت تحقیق و یافتن کلمات کلیدی

کیورد ریسرچ بینش ارزشمندی به شما می‌دهد که دریابید مخاطبان‌تان چه سوالاتی را در گوگل جستجو می‎کنند. بینشی که‌ از این طریق به دست می‌آورید،‌ می‌تواند به استراتژی محتوا و همچنین استراتژی بازاریابی شما کمک زیادی کند. با این حال‌، ممکن است خود کلمه کلیدی به اندازه‌ای که تصور می‌کنید، برای سئو مهم نباشد.

ما مدام می‌شنویم که سئو در طی ۱۰ سال گذشته چقدر پیشرفت کرده است و چگونه کلمات کلیدی غیر مهم توانسته‌اند کمک کنند تا سایت‌های فراوانی در جایگاه بهتر گوگل قرار بگیرند.

این موضوع تا حدی درست است؛ استفاده از عبارات کلیدی‌ای که دقیقا منطبق با جستجوی کاربران هستند، از نظر یک متخصص سئو مهم‌ترین عامل در رتبه‎‌بندی وب‎سایت‌ها نیست. بلکه هدف اصلی، کلمه کلیدی است و اینکه آیا یک محتوای ارزشمند برای آن کیورد وجود دارد یا نه.

اما این بدان معنا نیست که تحقیق در مورد کلمه‌های کلیدی فرایندی منسوخ شده است. بگذارید کمی توضیح بدهیم:

کیورد ریسرچ به شما‌ می‌گوید که افراد به چه موضوعاتی اهمیت‌ می‌دهند و با فرض اینکه شما از ابزار ‌سئوی مناسب استفاده‌ می‌کنید‌، این موضوعات در بین مخاطبان شما چقدر محبوب هستند. با تحقیق در مورد عبارات کلیدی می‌توانید بفهمید که هر ماه حجم بالایی از جستجوهای سایت شما شامل چه موضوعاتی می‌شوند.

وقتی کوئری مناسب حوزه خودتان را پیدا کردید (یعنی کلماتی که بیشترین جستجو را در میان کاربران دارند)، به راحتی می‌توانید محتوای مناسب با آن را تولید کرده و توجه کاربران را به سایت خودتان جلب کنید.

چطور متناسب با استراتژی سئوی سایت‌مان کیورد ریسرچ انجام دهیم؟

در این بخش بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم با تحقیق درست کلمات کلیدی، استراتژی سئو سایت را بهبود دهیم و محتواهای سایت خود را منطبق بر کیوردهایی تهیه کنیم که کاربران زیادی به دنبال آن‌ها هستند.

مرحله ۱: لیستی از موضوعات مهم و مرتبط با صنعت خود را انتخاب کنید

۵ تا ۱۰ مبحثی که می‌دانید در کسب‌وکار شما مهم هستند را انتخاب کنید، سپس از این مباحث کلی، موضوعات و کلمات کلیدی‌ را استخراج کنید.

اگر شما یک وبلاگ نویس عادی هستید‌، می‌توانید از این کلمات برای نوشتن موضوعات جدید در بلاگ سایت‌تان استفاده کنید. خودتان را جای مخاطبان‌تان قرار دهید؛ مخاطبان هدف شما در چه نوع موضوعاتی جستجو‌ می‌کنند؟ مثلا اگر شرکتی مانند HubSpot بودید، احتمالا کاربران شما برای پیدا کردن مطالبی با موضوع بازاریابی به سراغ سایت شما می‌آمدند. در چنین شرایطی، موضوعات اصلی و کلی این سایت شامل موارد زیر بودند:

  • اینباند مارکتینگ (21K)
  • وبلاگ نویسی (19K)
  • بازاریابی ایمیلی (30K)
  • لید جنریشن (17K)
  • سئو (214K)
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (71K)
  • تجزیه و تحلیل بازاریابی (6.2K)
  • اتوماسیون‌های بازاریابی (8.5K)

این اعداد را در پرانتز سمت راست هر کلمه کلیدی مشاهده‌ می‌کنید؟ این اعداد نشان‌دهنده جستجوی ماهانه ‌آن‌هاست. این داده‌ها به شما امکان‌ می‌دهد اهمیت این موضوعات را برای مخاطبان خود اندازه‎گیری کرده و همچنین برای موفقیت در این کلمه کلیدی، چندین موضوع فرعی مختلف را هم ایجاد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عناوین فرعی‌، به سراغ مرحله ۲ خواهیم رفت.

مرحله ۲: برای هر دسته از موضوعات، چند کلمه کلیدی پیدا کنید

اکنون که چند موضوع اصلی دارید و می‌خواهید روی ‌آن‌ها تمرکز کنید‌، وقت آن است که برخی کلمات کلیدی موجود در آن دسته‌‎ها را شناسایی کنید. این‌ها عبارات کلیدی هستند که فکر‌ می‌کنید برای رتبه‌بندی ‌آن‌ها در SERP (صفحات نتایج موتور جستجو) مهم است زیرا مشتری هدف شما احتمالا در جستجوی این عبارت‌هاست.

به عنوان مثال‌، ما موضوع آخر، یعنی اتوماسیون‌های بازاریابی را انتخاب کرده و کلمات‌ کلیدی‌ که ممکن است کاربران جستجوی‌شان کنند را پیدا می‌کنیم. این کلمات می‌توانند موارد زیر باشند:

  • ابزارهای اتوماسیون بازاریابی
  • نحوه استفاده از نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی
  • اتوماسیون بازاریابی چیست؟
  • چگونه تشخیص دهم که آیا به نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی نیاز دارم یا خیر؟
  • اتوماسیون بازاریابی ایمیلی
  • برترین ابزارهای اتوماسیون
  • و…

هدف این مرحله تهیه لیست نهایی عبارات کلیدی شما نیست. شما فقط‌ می‌خواهید با عباراتی روبه‌رو شوید که فکر‌ می‌کنید مشتریان بالقوه‌تان ممکن است از ‌آن‌ها برای جستجوی محتوای مربوط به آن موضوع خاص استفاده کنند.

اگرچه هر روز تعداد بیشتری از کلمه‌های کلیدی توسط ‌گوگل رمزگذاری‌ می‌شوند‌، یک روش هوشمند دیگر برای پیدا کردن کلمات کلیدی این است که بفهمید ‌وب‌سایت شما در حال حاضر روی چه کلماتی بالا می‎آید.

برای این کار‌، شما به یک نرم افزار تجزیه و تحلیل ‌وب‌سایت مانند ‌گوگل آنالتیکس یا سرچ کنسول نیاز دارید که می‌تواند ترافیک سایت شما را بررسی کند و ببیند کاربران از چه راه‌هایی به سایت‌تان وارد شده‌اند. به منابع ترافیک ‌وب‌سایت خود سر بزنید و بخش ترافیک ارگانیک را به‌طور دقیق بررسی کنید تا عبارات کلیدی‌ای که مردم را به سایت شما وارد می‌کنند را شناسایی کنید.

 

این کار را برای همه موضوعات مرتبط به کسب‌وکارتان تکرار کنید و به یاد داشته باشید‌، اگر در تهیه اصطلاحات مربوط به جستجوهای کاربران مشکلی ندارید‌، همیشه‌ می‌توانید به سراغ همکاران خود که با مشتری‌ها سروکار دارند، بروید – کسانی که در بخش فروش یا خدمات هستند – و از ‌آن‌ها بپرسید که چه نوع شرایطی برای مشتریان خود دارند یا با چه سوالات مشترکی مواجه می‎شوند. این‌ها اغلب نقطه شروع بسیار خوبی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی هستند.

مرحله ۳: بررسی کنید که هدف چگونه بر کیورد ریسرچ تأثیر می‌گذارد؟ و بر این اساس تحلیل کنید

همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادیم، در حال حاضر قصد و هدف کاربر یکی از مهم‌ترین عوامل توانایی شما برای دریافت یک رتبه و جایگاه خوب در موتورهای جستجوی مختلف مانند ‌گوگل است. امروزه مهم‌ترین کار این است که صفحه وب شما به مشکلی بپردازد که جستجوگر به دنبال حل آن بوده، نه اینکه صرفا حاوی کیوردهایی باشد که او استفاده کرده است. با این حساب، فکر کنید که این موضوع چگونه بر کیورد ریسرچی که انجام‌ می‌دهید تأثیر دارد؟

متأسفانه کیوردها می‌توانند معانی مختلفی داشته باشند. از آنجا که هدف در جستجو برای رتبه‌بندی سایت شما بسیار مهم است‌، باید در تفسیر کلمات کلیدی مورد نظر خود بسیار احتیاط کنید.

مثلا شما در حال جستجوی کلمه کلیدی «چگونه یک وبلاگ راه اندازی کنیم» برای مقاله‌ای که‌ می‌خواهید ایجاد کنید هستید. «وبلاگ» در اینجا می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. ما به یک پست با محتوای متنی، وبلاگ می‌گوییم. به صفحه‌ای در وب‌سایت که بلاگ پست‌ها در آنجا نمایش داده می‌شوند هم وبلاگ می‌گوییم. آیا کاربر می‌خواهد یاد بگیرد که چگونه یک پست وبلاگ منفرد را شروع کند و محتوایی برای بخش بلاگ سایت خود بنویسد؟ یا می‌خواهد بداند که چگونه دامنه ‌وب‌سایتش را برای اهداف وبلاگ نویسی راه اندازی کند؟ اگر استراتژی محتوای شما فقط افراد علاقه‌‎مند به مورد دوم را هدف قرار داده است‌، باید قبل از انتخاب کلمه کلیدی، از قصد کاربران اطمینان حاصل کنید.

برای تأیید اینکه هدف کاربر از سرچ یک عبارت چیست‌، بهتر است خودتان این کلمه کلیدی را به سادگی وارد یک موتور جستجو کنید و ببینید چه نوع نتیجه‌ای پیدا‌ می‌کند. مطمئن شوید که نوع فرمت نتایج ‌گوگل با آن فرمت محتوایی که می‌خواهید برای کلمه کلیدی ایجاد کنید‌، ارتباط نزدیکی دارد.

مرحله ۴: در مورد عبارات جستجوی مرتبط هم تحقیق کنید

مرحله چهارم، یک مرحله خلاقانه است که ممکن است قبلا هنگام انجام کیورد ریسرچ به آن فکر کرده باشید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده‌اید، باید به شما بگوییم که این کار، روشی عالی برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر است.

اگر می‌خواهید کلمه‌های کلیدی بیشتری پیدا کنید که افراد ممکن است در مورد یک موضوع خاص جستجو کنند‌، نگاهی به عبارات جستجوی مرتبط بیندازید که هنگام وارد کردن کلمه کلیدی اصلی در ‌گوگل ظاهر‌ می‌شوند. وقتی عبارت خود را تایپ کنید و به پایین نتایج ‌گوگل بروید‌، متوجه برخی پیشنهادات مربوط به جستجوی کلمه کلیدی اصلی خود خواهید شد. این کلمات کلیدی‌ می‌توانند ایده‌هایی برای کلمات کلیدی دیگری ایجاد کنند که ممکن است بخواهید از آن‌ها هم در مطلب‌تان استفاده کنید.

مثلا در گوگل جستجو می‌کنیم: «یوزپلنگ ایرانی» و پس از مشاهده لینک‌هایی که گوگل معرفی کرده، در پایین صفحه هم با عبارات کلیدی مرتبط روبه‌رو می‌شویم که نشان می‎دهد افرادی که این کیورد را سرچ کردند، به سراغ چه کلمات کلیدی دیگری رفته‌اند.

مرحله ۵: از ابزارهای کیورد ریسرچ برای بالا رفتن دقت کارتان استفاده کنید

ابزارهای مربوط به کیورد ریسرچ مانند Ahrefs‌ ،SEMrush ،Alexa، KWFinder‌ می‌توانند به شما کمک کنند تا کیوردهای بیشتری را بر اساس جستجوهای کاربران پیدا کنید. این کار ممکن است کلمات دیگری به شما بدهد که اصلا فکرش را هم نکرده بودید!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.