۲۲ بازديد

مفهوم کلمات کلیدی طولانی Long-tail چیست؟

این کلمات کلیدی، در اصل جملاتی هستند که به نیاز‌های دقیق و مشخص جستجوکننده پاسخ می‌دهند. کلمات کلیدی طولانی چیست  این‌گونه از کلمات کلیدی مقدار جستجوی پایین، رقابت کم اما درصد موفقیت بالایی در یافتن مخاطبین بالقوه‌ای دارند که امکان استفاده از خدمت یا محصول وب‌سایت شما را بیشتر از دیگر بازدیدکننده‌ها دارند.

ما این‌‌گونه از کلمات کلیدی را Long-tail (ترجمه واژه‌به‌واژه آن دم‌دراز است) می‌نامیم زیرا اگر نموداری براساس مقدار جستجوی کلمات کلیدی طرح کنیم، آن‌ها در پایان نمودار قرار می‌گیرند که به معنی آن است که افراد کمی آن‌ها را جستجو می‌کنند. به هر حال، صرف نظر از این موضوع که آن‌‌ها درصد جستجوی پایینی دارند، احتمال مفید بودن این کلمات کلیدی برای موفقیت وب‌سایت در ارائه خدمات و محصولات خود غیرقابل چشم پوشی است. دلیل این موضوع آن است که این کلمات کلیدی به نیاز‌های مشخص و شفاف مخاطبینی پاسخ‌ می‌دهند که شما می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.

زمانی که شما به صورت دقیق متوجه شدید که هدف از جستجو چیست، می‌توانید محتوایی خلق کنید که دقیقاً برای آن نیاز طراحی شده است. به عنوان مثال، ممکن است کاربری «قابلیت Gradient در نرم‌افزار Adobe Illustrator» را جستجو کند که به مراتب واضح‌تر از جستجوی ساده‌ی «Illustrator» است. در این زمان کاربر به دنبال محتوایی دقیق درباره یک قابلیت مشخص در نرم‌افزار است و در نتیجه شما می‌توانید محتوایی برای این جستجو تولید کنید که کاربر به احتمال بسیار بالاتری از آن استفاده خواهد کرد. در نظر داشته باشید که در اصل طول این کلمات کلیدی مهم نیست. واژه‌ی «کلمات کلیدی طولانی» معمولاً می‌تواند حداقل متشکل از سه واژه باشد اما گاهی دو واژه‌ی بسیار مشخص و دقیق که مقدار جستجوی پایینی دارد نیز می‌تواند در این دسته جای بگیرد.

کریس اندرسون Chris Anderson در سال ۲۰۰۴ در مجله‌ی Wired برای نخستین بار واژه‌ی Long-tail یا همان کلمات کلیدی طولانی را برای صحبت درباره این مفهوم جدید استفاده کرد. کریس اندرسون Chris Anderson متوجه این موضوع شد که بسیاری از کسب‌وکارها همچون خرده‌فروش‌های آنلاین با تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی یا استفاده از هر راهی برای ارائه محصولات و خدمات کم‌یاب، می‌توانند به موفقیت‌های بسیاری دست یابند.پس از انتشار اولین مقاله کریس اندرسون Chris Anderson مطالعات و پژوهش‌های بسیاری در این مورد انجام شد که همگی نظریه‌ی او را تأیید می‌کردند. یکی از بهترین راه‌‌ها برای موفقیت در حوزه پر از رقابت آنلاین، بهینه‌سازی وب‌سایت برای کلمات کلیدی طولانی است.

 

دلایل اهمیت کلمات کلیدی طولانی long-tail جیست؟

اگر وارد حساب گوگل خود شوید و نگاهی به تاریخچه جستجوی خود اندازید، به احتمال زیاد بیشترین موضوعاتی که شما جستجو کردید در حوزه کلمات کلیدی طولانی جای می‌گیرند. حقیقت مهم آن است که بیش از ۷۰ درصد کل ترافیک جستجو ناشی کلمات کلیدی طولانی است و بنابراین آن‌‌‌ها می‌توانند باعث بالا رفتن جایگاه شما در موارد مشخص و دقیق کسب‌وکار شوند. اکنون تصور کنید که چه اتفاقی می‌توانست رخ دهد اگر شما می‌توانستید این جستجو‌های دقیق و مشخص را به سوی خدمات متناسب مشخص خود هدایت کنید؟

با نگاهی به مثال‌های واقعی کسب‌وکارها می‌توان تصور بهتری از اهمیت این موضوع کسب کرد. به عنوان مثال، بیش از ۵۷ درصد فروش کتاب‌های آمازون Amazon برگرفته از جستجوی کلمات کلیدی طولانی بوده است. آن‌ها با ارائه کتاب‌های نایاب صرف نظر از این واقعیت که افراد بسیار کمی احتمال دارد که این کتب را به صورت جداگانه بخرند، توانستند به موفقیت چشم‌گیری دست یابند. حقیقت امر آن است که اگر چه آن کتاب‌ها به صورت جدا از هم مقدار فروش زیادی نداشتند اما جمع آن‌ها با هم درصد فروش بسیار بزرگی را از کل فروش به خود اختصاص دادند.

به صورت مشابه، کریس اندرسون Chris Anderson به این واقعیت اشاره کرد که Walmart به احتمال زیاد سی‌دی را که حداقل بیش از صدهزار کپی از آن را نتواند بفروشد را ارائه نمی‌دهد‌. بنابراین فرصت بسیار زیادی برای دیگر فروشگاه‌ها باقی ماند که توانستند با فروش سی‌دی‌هایی با احتمال فروش کمتر، به سود زیادی دست یابند، چرا که مجموع فروش آن‌ها در نهایت مقدار قابل چشم‌پوشی نبود.

موضوع پایه‌ای درباره بازاریابی محتوا نیز صدق می‌کند. محتوای مشخص، تخصصی و مفید می‌تواند بازدید کننده‌های بسیاری را به خود جذب کند که به دنبال موضوعات جزئی و دقیق هستند. درنتیجه، احتمال آن‌ که بازدید کننده به مخاطب ثابت وب‌سایت یا خریدار محصولات وب‌سایت تبدیل شود بسیار بالا است.در کل سه مزیت اساسی برای هدف گرفتن این کلمات کلیدی طولانی وجود دارد:

۱– رقابت کمتر

کلمات کلیدی طولانی دقیقاً متناسب با کسب‌وکار و حوزه فعالیت شما است و در نتیجه مقدار جستجو پایین است. جنبه مثبت این موضوع آن است که برای این کلمات کلیدی، شما نیاز به تلاش بسیار زیادی برای به دست آوردن جایگاه بهتر در نتیجه جستجو ندارید‌. بنابراین اگر محتوا یا محصول شما به اندازه کافی دقیق، مشخص و متناسب باشد شما به آسانی بدون دست و پنجه نرم کردن با رقابت‌های بی‌شمار می‌توانید به جایگاه مورد نظر خود در نتیجه جستجو دست یابید.

 

۲– دست یافتن به مخاطبین بالقوه خریدار محصول یا استفاده‌کننده از خدمت

با کمی تحقیق درباره کلمات کلیدی طولانی می‌توانید تصور دقیق‌تری از اهداف جستجو پیدا کنید. با این اطلاعات شما قادر خواهید بود که تشخیص دهید نیاز و هدف خریدار و مخاطبین شما چیست و چگونه می‌توانید محتوا و محصولی دقیقاً با هدف آن خریداران و مخاطبین تولید کنید. بنابراین شما احتمال بسیار بیشتری برای فروش خدمت و یا محصول خود به آن‌ها دارید چرا که شما دقیقاً خدمتی را ارائه می‌دهید که در جستجوی‌ آن هستند. این روند در نهایت به شما کمک می‌کند که بازدیدکننده‌هایی را به وب‌سایت خود جذب کنید که به احتمال زیاد مخاطب و یا خریدار شما خواهند بود.

 

۳– کمک به بهینه سازی وب‌سایت برای جستجوی معنایی

این‌گونه کلمات کلیدی بخشی جدایی ناپذیر از بهینه سازی برای جستجوی معنایی است. ما در عصری زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد روزانه به صورت صوتی در فضای وب جستجو می‌کنند. زمانی که کاربران در این بستر می‌خواهند جستجو کنند، کلمات کلیدی طولانی را برای پرسش‌های خویش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است جستجو کنند که بهترین و نزدیک‌ترین رستوران برای غذا‌های دریایی کجا است؟

اگر تلاش کنید که اهداف سؤالاتی که معمولاً مطرح می‌شود را پیش‌بینی کنید، می‌توانید پاسخ‌هایی مربوط به کسب‌وکار و خدمات خود ارائه دهید و در نتیجه به شیوه بهتری کلمات کلیدی طولانی را هدف بگیرید. به خاطر داشته باشید، اگر شما کلمات کلیدی طولانی با بهره‌وری بالا را هدف گرفته‌اید، اگرچه مقدار جستجوی‌ آن‌ها پایین است اما با این حال به شکل غیر قابل تصوری برای کسب‌وکار شما با ارزش هستند.

 

کلمات کلیدی طولانی Long-tail چگونه بر سئوی وب‌سایت اثر می‌گذارند؟

رند فیشکین Rand Fishkin، بنیان‌گذار Moz و SparkToro می‌نویسد که در اصل دو رویکرد اساسی در رابطه با بهینه سازی کلمات کلیدی طولانی برای موتورهای جستجوگر وجود دارد.

اولین شیوه، جستجو و بهینه‌سازی برای تعداد کوچکی کلمات کلیدی طولانی با مقدار جستجوی کم اما درصد بهره‌وری بالا است. دومین شیوه، درباره تمرکز بر روش‌های سنتی سئو برای این گونه کلمات کلیدی نیست بلکه توجه به بازاریابی محتوای مخاطب‌محور است.

ایده این موضوع بسیار ساده است. اگر شرکتی بتواند محتوایی خاص، مفید و آموزنده یا فرح‌بخش تولید کند، خواهد توانست مقدار ترافیک چشم‌گیری را از طریق کلمات کلیدی طولانی به دست آورد. به عنوان مثال، یک شرکت خرده‌فروشی در ایالات متحده آمریکا که بر اساس مدل فیزیکی و مجازی (brick-and-click) کسب‌وکار خود را اداره می‌کند، با انتشار ۳۳۰ ویدیو با محتوای با ارزش در یوتیوب توانست به طور متوسط برای هر ویدیو ۱۳۶ بازدید کننده جذب کند. برای برخی، ۱۳۶ بازدیدکننده چندان زیاد به نظر نمی‌رسد اما در مجموع، ویدیو‌های شرکت توانستند بیش از ۴۵۰۰ بازدید را هر ۳۰ روز کسب کنند.

اساس بازاریابی محتوا آن است که با تولید محتوای مفید شما می‌توانید به خریداران بالقوه این احساس را منتقل کنید که آن‌ها در یک معامله‌ی دوجانبه قرار دارند. بر این اساس، بازاریابی محتوا صرفاً برای هدایت بازدیدکننده‌ها به وب‌سایت نیست بلکه باید به فروش بیشتر کسب‌وکار شما کمک کند. همانگونه که در سطور بالا خواندید، اگر چه در نگاه اول کلمات کلیدی طولانی ممکن است مقدار جستجوی کمی را به خود اختصاص دهند اما با نگاهی عمیق‌تر به موضوع درخواهیم یافت که استفاده از این کلمات کلیدی شیوه‌ای بی‌نهایت مثمر ثمر در جذب مخاطبین بالقوه و بالا بردن جایگاه وب‌سایت در نتایج جستجو بدون سروکار داشتن با رقابت‌های تنگاتنگ است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.