۲۵ بازديد

یکی از اهداف اصلی هر کمپین بازاریابی محتوایی این است که افراد را به سوی وب‌سایت خودتان بکشاند؛ اموزش تولید محتوا متنی رایگان به همین علت ترافیک سایت یکی از بدیهی‌ترین نشانه‌های موفقیت شماست. برای درک بیشتر این موضوع، در ابتدا به یک مورد پایه‌ای اشاره کنیم:


مطمئن شوید که گوگل آنالیتیکس به درستی نصب شده است.

قبل از سنجیدن ترافیک وبسایت‌تان، باید مطمئن باشید که Google Analytics را به درستی نصب و تنظیم کرده‌اید.

استفاده از گوگل آنالیتیکس آسان است و نسبت به رایگان بودنش امکانات خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

    تعداد بازدیدها و بازدیدهای یکتا از صفحات

بازدیدها (Pageviews) از صفحات که به اصطلاح "hits" هم نامیده می‌شوند، یکی از اصلی‌ترین معیارهای سنجش ترافیک وب هستند. هر وقت فردی صفحه شما را بارگذاری می‌کند، برای آن صفحه یک "بازدید" محسوب می‌شود. البته این معیار یک مشکل هم دارد؛ فرض کنید بازدیدکننده‌ای یکی از صفحات وبلاگ شما را مطالعه می‌کند و سپس بر روی تمام لینک‌هایی که در محتوای شما موجود است کلیک می‌کند. پس از مدتی با چند بار کلیک بر روی دکمه بازگشت مرورگر، به صفحه اولی برمی‌گردد. در این شرایط، تمام این رفت و بازگشت ها در صفحات وبلاگ شما یک بازدید محسوب خواهد شد که البته این بازدید نشان‌دهنده وجود یک کاربر جدید نیست. راه حل این مشکل، استفاده از معیار بازدید یکتا (Unique Pageviews) است.

هر بازدید یکتا برای هر کاربر تنها یک بار شمرده می‌شود و اهمیتی ندارد آن کاربر از یک دستگاه و در یک بازه زمانی 30 دقیقه‌ای که به آن Session می‌گوییم، یک صفحه را چند مرتبه باز کند.

توضیح دادن این مسئله که دقیقاً چرا تعداد بازدیدهای صفحات بیشتر از تعداد بازدیدهای یکتا از صفحات است چندان آسان نیست، چون عوامل زیادی در این امر دخیل هستند. با این حال، از نظر ثبات کار، اعداد مربوط به بازدید‌های یکتا بهتر و منطقی‌تر می‌توانند ترافیک واقعی سایت شما را نشان دهند. درست است که کوچک‌تر بودن اعداد مربوط به بازدیدهای یکتا ممکن است خیلی به مذاق شما خوش نیاید، اما مهم‌تر از تعداد بازدیدها، تغییر در روند بازدیدهاست که بهتر است به آن توجه بیشتری داشته باشید.

معیارهای مرتبط با بازدید از صفحات بهتر است در دراز مدت بررسی شده و پیشرفت یا پسرفت‌ها در دوره‌های زمانی مشخص با هم مقایسه شوند. در نظر گرفتن یک دوره زمانی مشخص که شامل چند عدد محتوا است، بهتر از پرداختن به تک تک محتواهای منتشر شده است زیرا شما می‌توانید عملکرد محتوای خود را در یک دوره مشخص ارزیابی کنید.

همچنین، بهتر است به فصول و زمان بررسی ترافیک سایت نیز دقت کنید. به عنوان یک نمونه کوچک، نمی‌توانید از مردم انتظار داشته باشید در تعطیلات نوروز درست همانند دیگر مواقغ سال، مطالب سایت شما را بخوانند. اصولاً چنین مقایسه‌ای صحیح نیست!

نکته حرفه‌ای

یکی از روش‌های خوب این است که ترافیک اوقات ویژه و تعطیلات را سال به سال مقایسه کنید چون این تغییرات فصلی که درباره‌شان صحبت کردیم به طور کلی ثابت هستند.

ممکن است در تعطیلات نوروز بازدیدکنندگان زیادی نداشته باشید، اما اگر این تعداد نسبت به نوروز سال قبل تغییر معنی‌داری کرده باشد، می‌توانید متوجه شوید که موفق عمل کرده‌اید یا خیر.

   زمان سپری شده در صفحه (Time on Page)

زمان سپری شده در صفحه، یکی از معیارهای تجزیه و تحلیل وب است که تا به حال به خوبی درک نشده است. با این حال، این معیار بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند نشان دهد مخاطبان‌تان چقدر به محتوای شما علاقه دارند.

برای مثال اگر دو صفحه متفاوت با محتوای مشابه و طول یکسان داشته باشیم، اما مدت زمان سپری شده در اولی 30 ثانیه از دومی بیشتر باشد، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که احتمالا محتوای صفحه اول برای مخاطب جذاب‌تر بوده است.

توصیه می‌کنیم به مثال پایین دقت کنید:

سوال

یک کاربر وارد صفحه مطلبی می‌شود که همین الان پست کرده‌اید. این کاربر از طریق لینک صفحه در حساب توییتر شما سر از اینجا درآورده است.

او در عرض 4 دقیقه و نیم مطلب شما را نصفه و نیمه خوانده و سپس روی یکی از لینک‌های خارجی درون متن کلیک کرده تا این لینک در یک برگه جدید باز شود.


این کاربر حدود 10 ثانیه به سرعت نگاهی به بقیه پست انداخته و سپس برگه مربوط به آن را می‌بندد. در مرحله بعد، او حدود 20 ثانیه صفحه مربوط به لینک جدید را هم بالا و پایین کرده و در نهایت پنجره مرورگر خود را می‌بندد.

با توجه به Google Analytics، مدت زمان سپری شده این کاربر روی پست شما چقدر بوده است؟

جواب

جواب شما 4 دقیقه و 40 ثانیه بود؟ اشتباه کردید. جواب صحیح، صفر است.

علت این امر آن است که این شخص صفحه شما را تنها یک بار دیده است (زمانی که وب‌سایت بارگذاری شده است).

گوگل از طریق مقایسه مدت زمان حضور کاربر در یک صفحه با حرکت بعدی او بر روی همان سایت، مقدار Time on Page را محاسبه می‌کند.

از آنجایی که لینکی کاربر پس از مطالعه صفحه بر روی آن کلیک کرده لینک خارجی بوده است، حرکت بعدی‌ای وجود نداشت تا گوگل آن را محسابه کند. نتیجه این است که زمان سپری شده کاربر بر روی صفحه از  نظر گوگل صفر ثانیه است.

این موضوع شاید از نظر شهودی چندان منطقی به نظر نرسد، اما باور کنید که روش کار گوگل آنالیتیکس به همین شکل است.

   نرخ پرش (Bounce Rate)

قبلاً درباره نرخ پرش صحبت کرده‌ایم، اما به علت اهمیت فراوان این موضوع در تحلیل عملکرد محتوا، در اینجا هم توضیحی کوتاه خواهیم داد.

نرخ پرش عبارت است از درصدی از کاربران که وارد صفحه‌ای از سایت شما شده، سپس آن را ترک کرده و دیگر باز نمی‌گردند. نرخ پرش معمولاً نشان‌دهنده آن است که محتوای یک صفحه نیازهای کاربر را براورده نمی‌کند. البته این موضوع می‌تواند جنبه دیگری هم داشته باشد: شاید محتوای صفحه شما بسیار راضی کننده باشد؛ یعنی کاربر آنچه به دنبالش بوده را همان لحظه در سایت شما پیدا کرده و به سرعت (و البته راضی) از سایت شما خارج شده است.

یکی از راه‌های تشخیص آنکه بد بودن یا خوب بودن نوع نرخ پرش سایت، بررسی زمان سپری شده روی سایت است. اگر این زمان بالا باشد یعنی محتوای سایت شما مطالعه شده و در صورت کوتاه بودن این زمان، احتمالاً مخاطبان آنچه را به دنبالش بودند در سایت شما پیدا نکرده‌اند.

برای حل مشکلات مربوط به نرخ پرش، بد نیست که باز هم به تعاریف گوگل مراجعه کنیم. در صورت اینکه کاربر قبل از بستنِ صفحه حداقل 3 دقیقه وقت روی آن گذاشته باشد، این اتفاق از نظر گوگل پرش حساب نمی‌شود. راه‌های مختلفی برای نگه‌داشتن کاربر روی صفحه وجود دارد، از جمله تولید محتوای با کیفیت و به اندازه کافی طولانی! همچنین، استفاده از لینک‌های داخلی حضور طولانی مدت کاربر روی سایت شما را تضمین می‌کنند.

در صورتی که کاربر از صفحات نتایج موتورهای جستجو به سایت شما آمده باشد، پرش‌های "بد" به گوگل این پیغام را خواهند داد که کیفیت محتوای این سایت برای نمایش به کاربران کافی نیست و همین ممکن است شما را در صفحات جستجو به صفحات پایین‌تر هدایت کند.

معیارهای مربوط به مشارکت کاربر

بعد از آنکه افراد وارد صفحه شما شدند، معمولاً امیدوار هستید که کاربر بعد از دیدن محتوای سایت، نوعی عکس‌العمل هم نشان دهد: امتیاز دادن، لایک کردن، درج نظر، مطالعه مطالب دیگر، به اشتراک‌گذاری پست یا هر کار دیگری.

این کارها برای شما دو فایده اصلی دارد:

  1. افزایش ترافیک سایت‌تان
  2. پایین‌تر رفتن افراد در قیف بازاریابی شما

بسته به نوع سایت شما، ارتباط با کاربر می‌تواند فرم‌های گوناگونی پیدا کند. ظهور شبکه‌های اجتماعی گوناگون در سال‌های اخیر، ارتباط با کاربران را برای همه ما بسیار آسان کرده است، اما منطقی به نظر می‌آید که تا حد امکان این ارتباطات را در محیط وب‌سایت خود شکل دهید. برای این کار برنامه‌ها و پلاگین‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید به راحتی به سایت خود اضافه کنید:

   رای دادن / امتیاز دادن

بسیاری از سایت‌ها که محتوای متنی منتشر می‌کنند، برای کاربران راهی فراهم کرده‌اند تا بتوانند از این طریق به مطالب امتیاز دهند. این امتیاز دادن‌ها می‌تواند به صورت لایک کردن، ستاره دادن، رای مثبت یا منفی دادن یا فرم‌های دیگری باشد. ایده اصلی اجرای این گونه برنامه‌ها، تشخیص میزان محبوبیت محتوا است.

    نظرات (دیدگاه‌ها)

نظرات، دیدگاه‌ها یا کامنت‌ها درست همانند یک شمشیر دو لبه هستند، اما باز هم ارزش فراوانی دارند. بسیاری از پست‌های وبلاگی شاید به خودی خود چندان قابل توجه نبوده‌اند، اما به لطف امکان درج نظر و بحث‌هایی که در آنجا درگرفته، ارزش فراوانی پیدا کرده‌اند.

هیچ یک از ما دوست نداریم در این قسمت اسپم یا کامنت‌های توهین‌آمیز ببینیم، اما ارائه امکان نظردهی به کاربران قطعاً یکی از بهترین راه‌های ارتباط سازنده با آنهاست.

اگر وب‌سایت‌تان با وردپرس کار می‌کند، کار شما خیلی آسان است. فقط کافی است قسمت "نظردهی" را فعال کنید. این امکان را می‌توانید در بخش "تنظیمات پیش‌فرض مقاله" پیدا کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.