۳۲ بازديد

سئوی فروشگاهی (E-commerce SEO) عبارتست از فرایند بهینه سازی وبسایت یک فروشگاه اینترنتی، به منظور بهبود رتبه در موتورهای جستجو نظیر گوگل و افزایش بازدید از سایت است که منجر به افزایش فروش و افزایش درآمد برای یک کسب‌وکار می‌شود.

چرا سئو در سایت‌های فروشگاهی مهم است؟

سئو برای سایت‌های فروشگاهی اهمیت حیاتی دارد و محصولات ارائه شده در سایت شما باید بالاتر از رقبایتان در صفحات جستجو نمایش داده شوند. اموزش سئوسایت فروشگاهی در این صورت شما نیازی به هزینه برای تبلیغات کلیکی نخواهید داشت و به یک منبع رایگان ترافیک و جذب مشتری دست پیدا خواهید کرد. در اینفوگرافی زیر اهمیت سئو سایت‌های فروشگاهی نمایش داده شده است:

تفاوت سئوی سایت فروشگاهی با سئو در سایر سایت‌ها در چیست؟

تفاوت سئو سایت فروشگاهی با سایر وبسایت‌ها عمدتا در این است که در سایت‌های فروشگاهی هدف شما بهینه سازی سایت با تعداد زیادی محصول است که بسیاری از این محصولات ویژگی‌های مشابهی دارند. وجود محصولات با ویژگی‌های مشابه و تعداد بالا در دسته‌بندی‌های مختلف باعث می‌شود از دید گوگل محتواهای تکراری بیشتر به نظر بیاید و بسیاری از این محصولات و صفحات در فرایند ایندکس شدن سایت در گوگل با چالش مواجه شوند.

از طرف دیگر تعداد صفحات بالا در سایت‌های فروشگاهی، توجه به اصلاح مشکلات سئوی تکنیکال را در اولویت بالاتری قرار می‌دهد. کاربران در سایت‌های فروشگاهی برای خرید نیاز به بررسی و مشاهده چندین محصول و بازدید از چندین صفحه را دارند، پس بهبود سرعت سایت در این سایت‌ها اهمیت بالایی دارد. بهبود سرعت سایت یکی از جنبه‌های سئوی فنی یا سئوی تکنیکال است. از دیگر اهداف سئو تکنیکال در سایت‌های فروشگاهی مدیریت و بهینه سازی بودجه خزش (Crawling Budget) با توجه به تعداد بالای محصولات است.

در ادامه همه اقداماتی که برای سئوی سایت فروشگاهی باید انجام دهید را آموزش خواهیم کرد.مراحل انجام سئوی سایت فروشگاهی به شرح زیر است:

۱- تحقیق کلمات کلیدی در سایت فروشگاهی

اصولا بهینه‌سازی موتورهای جستجو و طراحی استراتژی سئو همیشه با فرایند تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. در ابتدای مسیر طراحی استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی لازم است از اینکه مشتریان هدف شما چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند و از چه کلیدواژه‌هایی برای جستجوی محصولات شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می‌کنند آگاه شوید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و اولویت‌بندی آن‌ها از جنبه‌های مختلف را تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند.

استراتژی کلمه کلیدی

برای کسب رتبه در این کلمات بایستی صفحاتی در سایت خود ایجاد کنید و این کلمات را در صفحه مناسب به کار ببرید. اول باید صفحات متناظر با هر کلمه را انتخاب کنید و سپس به نحوه استفاده کلمه کلیدی در صفحه فکر کنید.

فرض کنیم سایت فروشگاهی شما درباه قهوه است و پس از تحقیق کلمات کلیدی این کلمات را در لیست خود دارید:

  • قهوه خرد کن
  • لاته یا کاپوچینو
  • قهوه ساز تک فنجان
  • قهوه عربیکا
  • طرز تهیه قهوه دم سرد
  • قهوه خرد کن دستی مولینکس

اگر قصد دارید یک سایت فروشگاهی با بلاگ داشته باشید، باید بدانید کدام کلیدواژه را در پست‌های بلاگ هدف قرار دهید و برای کدام کلمات کلیدی دسته بندی بسازید و کدام کلمات مربوط به محصولات هستند.

برای برخی کلیدواژه‌ها، تصمیم گیری راحت است. مثلا کسی برای کلیدواژه «طرز تهیه قهوه دم سرد»، صفحه محصول نمی‌سازد، چون این کار فایده‌ای ندارد. افرادی که این کلمه کلیدی را جستجو کرده‌اند، می‌خواهند روش دم کردن این نوع قهوه را یاد بگیرند، و قصد خرید تجهیزاتش را ندارند.

اما در مورد کلیدواژه «قهوه خردکن دستی مولینکس» باید چکار کرد؟ آیا باید این را با نوشتن یک پست در بلاگ هدف قرار داد؟ یا باید صفحه‌ای ساخت که در آن تمام محصولات قهوه خرد کن مولینکس به فروش می‌رسد؟

از آنجا که هدف‌نهایی شما احتمالا فروش بیشتر قهوه خرد کن مولینکس است، غریزه شما می‌گوید که باید یک مطلب در وبلاگ با دسته بندی «قهوه خرد کن مولینکس» ساخت که در آن تمام محصولات مرتبط به فروش برسد. اما این یک راهبرد نادرست است، زیرا آنچه که کاربران به دنبالش هستند، چنین چیزی نیست. به عبارت دیگر، نیت و هدف آن‌ها از جستجوی این کلیدواژه خرید این محصول است.

نکات استراتژی کلیدواژه در سئو فروشگاهی:

  • کلمات کلیدی مشابه و مرتبط را در یک صفحه قرار دهید: مثلا نیاز نیست برای کلمات قهوه خورد کن مولینکس یا گرایندر قهوه مولینکس دو دسته بندی جدا بسازید.
  • از هدف‌گذاری تعداد زیادی کلمه برای یک صفحه پرهیز کنید. در اغلب موارد حداکثر دو کلمه را می‌توان در یک صفحه هدف گرفت.
  • صفحات مرتبط را در یک زیر دسته قرار دهید: مثلا صفحات «تلویزیون led 40 اینچ سامسونگ»، «تلویزیون led 42 اینچ سامسونگ»، «تلویزیون led 46 اینچ سامسونگ» همگی می‌توانند زیر دسته های یک دسته با عنوان تلویزیون سامسونگ باشند.
  • صفحات با دشواری کلیدواژه بالا بایستی در صفحات اصلی و قدرتمند سایت نظیر خانه و دسته‌بندی‌های اصلی به کار برده‌ شوند. به عنوان مثال کلیدواژه «تلویزیون» دشواری بالایی دارد. بهتر است برای کسب نتیجه بهتر، این کلمه در صفحه اصلی سایت هدف گذاری شود. کلیدواژه «تلویزیون سامسونگ» اهمیت کمتری دارد و باید آن را در زیر دسته تلویزیون قرار داد.

2- ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی

ایجاد یک ساختار اطلاعاتی مناسب برای سایت فروشگاهی می‌تواند تفاوت بسیاری بین شما و رقبایتان ایجاد کند. به دلیل تعدد صفحات ایجاد شده توسط محصولات، توجه به ساختار اطلاعاتی بهینه و سازگار با موتورهای جستجو در سئو فروشگاهی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

ساختار اطلاعاتی در واقع ترکیبی از دانش و هنر برای ارائه محتوای وبسایت به نحوی است که رضایت کاربران و موتورهای جستجو را به طور همزمان جلب کند. ساختار اطلاعاتی در اصل تقاطع حوزه تجربه کاربری و بهینه سازی موتورهای جستجو است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو از ساختار اطلاعاتی طراحی شده بهره خواهند برد.

در صورتی که قصد طراحی سایت فروشگاهی از صفر را دارید و یا سایت فروشگاهی شما پیش از این طراحی شده است باید نکات زیر را برای موفقیت سئوی سایت فروشگاهی در نظر داشته باشید:

  • فرایند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید.
  • استراتژی کلمات کلیدی را به دقت پیاده کنید.
  • یک ساختار اطلاعاتی مناسب و قابل فهم برای سایت فروشگاهی خود ایجاد کنید.
  • به بهینه سازی تصاویر استفاده شده در سایت توجه کنید.

    ۳- محتوای بدنه

    در اغلب سایت‌های فروشگاهی محتوای بدنه در بالا یا پایین محصولات قرار دارد. محتوای بدنه به موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و موضوع صفحه خواهد داد و اینکه این یک صفحه خاص و یکتاست و باید در نتایج جستجو نمایش داده شود. بدون استفاده از محتوای بدنه فهمیدن ارتباط صفحه با کلیدواژه برای گوگل دشوار خواهد شد.

    ۴- بهینه سازی URL صفحات

    برای بهینه سازی URL صفحات بهتر است آدرس صفحات مرتبط و کوتاه باشد و در صورت امکان کلیدواژه اصلی را دربرگیرد. از انتخاب آدرس‌های طولانی پرهیز کنید زیرا خواندن آدرس‌های طولانی برای ربات خزنده گوگل دشوار است.

    ۵- انتخاب درست عنوان صفحات

    عنوان صفحه (title) بدلیل تاثیری که روی نرخ کلیک صفحه در نتایج جستجو می‌گذارد دارای اهمیت فراوانی در سئو فروشگاهی است زیرا به کاربر و موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه اطلاعات ارائه می‌دهد. عنوان صفحه بهینه سازی شده باید خلاصه، گویا و شامل کلمات کلیدی بوده و بین ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر باشد.

    نکات ضروری که در هنگام نگارش عنوان صفحه به آن توجه کنید:

    • عنوان فروشگاه نباید در ابتدای عنوان صفحه باشد.
    • به نوشتن عنوان صفحه مثل نوشتن عنوان یک مقاله فکر کنید.

    ۶- انتخاب درست توضیحات متای صفحات

    برای نوشتن توضیحات متا (Meta description) در سایت فروشگاهی به نکات زیر توجه کنید:

    • طول توضیحات متا باید حدودا ۱۵۰ کاراکتر باشد.
    • توضیحات متای هر صفحه باید مختص همان صفحه و یکتا باشد.
    • در توضیحات متا به خریدار توضیح دهید که فروشگاه شما چه مزایای دیگری نیز دارد به عنوان مثال (ارسال رایگان، فروش ویژه، تخفیف ۲۰ درصدی، یکی بخر دوتا ببر و گارانتی، ضمانت، تضمینی …). استفاده از عبارات زیر یکی از روش‌های جلب توجه کاربر در صفحه نتایج جستجو است.

    ۷- سئوی تصاویر در فروشگاه اینترنتی

    افزایش سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی در گوگل است و تصاویر با حجم بالا یکی از عوامل کاهش سرعت در سایت‌های فروشگاهی است. برای بهینه سازی تصاویر در سایت باید به نکات زیر توجه کنید:

    • فشرده سازی تصاویر و استفاده از فرمت مناسب یکی از عوامل مهم در کاهش تصاویر است. بهتر است حجم تصاویر استفاده شده در سایت کمتر از ۲۰۰ کیلوبایت باشد.
    • استفاده از نام با معنا برای فایلهای بارگذاری شده یک نکته مهم در سئو تصاویر است. مثلا به جای IMG01254.jpg از تیشرت-قرمز-سایر-لارج.jpg استفاده کنید.
    • استفاده از تصاویر با ابعاد مناسب در مکان مورد استفاده داخل صفحه و همچنین دستگاه نمایش دهنده تصاویر.
    • انتخاب درست متن جایگزین تصاویر یکی از عوامل مهم در سئو سایت است. از کلمه کلیدی در متن جایگزین استفاده کنید.

      ۸- سئوی صفحات محصول

      برای سئوی محصولات سایت فروشگاهی به نکات زیر توجه کنید:

      • نام محصولات را هوشمندانه انتخاب کنید. معمولا نام محصول شباهت بسیاری با آنچه که کاربر جستجو می‌کند دارد. نام محصول را در گوگل سرچ کنید و ببینید کدام نام برای محصول رایجتر است.
      • در تایتل صفحه محصول و توضیحات متای محصول عباراتی مانند: ارسال رایگان، ارسال فوری، گارانتی بازگشت وجه و تخفیف و… ذکر کنید.
      • برای هر محصول محتوای بدنه بنوسید و پاسخ پرسش‌های کلیدی کاربران قبل از خرید آن محصول را بدهید.
      • برای هر محصول چند عکس با کیفیت از زوایای مختلف بگذارید و نام گذاری درستی داشته باشید.
      • برای تصاویر محصولات متن جایگزین مناسب بنویسید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.