کیوورد ریسرچ و یا تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

به فرایندی که در آن عبارات و کلمات محبوب کاربران در گوگل را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم بهترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود پیدا کنیم و آن‌ها را به شکلی هدفمند در بخش‌های مختلف وب سایت خود قرار دهیم، تحقیق کلمات کلیدی گفته می‌شود؛ چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم  در واقع زمانی که با هدف یافتن کلمه کلیدی، عبارات و کلمات پرتکرار را بررسی می‌کنیم، کیوورد ریسرچ انجام داده‌ایم.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، یکی از رموز موفقیت وب سایت‌های پربازدید است و به دو دلیل نقش مهمی در وضعیت سئو آن‌ها دارد:

  1. با پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب کاربران، می‌توانیم نیازهای آن‌ها را شناسایی کنیم و بر اساس رفع نیازهای آن‌ها، استراتژی‌های خود را طراحی کنیم.
  2. اگر بتوانیم بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم، می‌توانیم کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر این اساس طراحی کنیم و مخاطبان بالقوه خود را افزایش دهیم.

بنابراین اگر کلمات کلیدی به‌درستی انتخاب نشوند، می‌توانند منجر به شکست یک کسب و کار شوند.

شما با قرار دادن بهترین کلمه کلیدی در وب سایت خود می‌توانید:

  • کاربران را به شکل هدفمند به وب سایت خود جذب کنید.
  • نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  • مخاطبان را برای زمان بیشتری در وب سایت خود نگه دارید.
  • به رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو دست پیدا کنید.
  • با کسب جایگاه‌های برتر در گوگل، آمار فروش محصولات خود را افزایش دهید و با جذب سرمایه‌گذاران، فرصت‌های بیشتری برای گرفتن تبلیغات به دست بیاورید.
  • کسب و کار خود را توسعه دهید و برند خود را در ذهن کاربران ماندگار کنید.

با توجه به مواردی که مطرح شد، بسیار مهم است که نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب را یاد بگیریم تا بتوانیم وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. در واقع پیدا کردن کلمات کلیدی درست و استفاده از آن‌ها،‌ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آموزش سئو است که هر وب سایتی برای افزایش دید خود باید به آن اهمیت دهد.

 

اصول مقدماتی پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی

ما برای آنکه بتوانیم بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنیم، باید ابتدا به دو سوال مهم پاسخ دهیم:

  1. مخاطب ما به دنبال چه چیزی است؟
  2. استراتژی رقبا برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب چه بوده و آن‌ها بیشتر در رابطه با چه مسائلی به تولید محتوا پرداخته‌اند؟

در واقع یافتن کلمه کلیدی، یک فرایند گسترده است که نیاز به هدف‌گذاری دارد و لازمه انتخاب کلمه کلیدی مناسب، شناخت نیاز مخاطب و اطلاع از هدف او برای جستجوی آن عبارت است. به‌عنوان مثال، ممکن است یک مخاطب عبارت «خرید موبایل آیفون» را جستجو کرده باشد؛ در اینجا متوجه می‌شویم که هدف او از جستجوی این عبارت، خریداری یک تلفن همراه با برند مشخص (اپل) است. به همین خاطر به‌دست آوردن اطلاعات راجع‌به گوشی اپل اولویت او نیست و تنها به‌دنبال راه‌های خریداری این محصول است.

علاوه‌بر این، با بررسی عملکرد وب سایت‌های رقیب در صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) و ارزیابی جستجوهای مرتبط (Related searches‌) می‌توانیم متوجه شویم که در انتخاب عناوین خود از چه کلماتی بیشتر استفاده کرده‌اند که توانسته‌اند از طریق آن‌ها به جایگاه خوبی در این صفحه دست پیدا کنند. بنابراین، شناسایی نیاز مخاطب و پیدا کردن شکاف کلمات کلیدی (Keyword Gap) مقدمه‌‌ای بر پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است.

 

چه معیارهایی را باید برای پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی مناسب در نظر بگیریم؟

حالا که با ضرورت یافتن کلمه کلیدی و اصول مقدماتی انتخاب کلمات کلیدی آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده که به بررسی معیارهای لازم برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بپردازیم. این معیارها عبارتند از:

  1. حجم جستجوی ماهانه (Sv: Search Volume)
    به تعداد دفعاتی که یک کلمه در بازه یک ماهه جستجو می‌شود، «حجم جستجو» گفته می‌شود. این موضوع یکی از عواملی است که برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی، باید به آن توجه کنیم؛ زیرا هر چه یک کلمه سرچ بیشتری داشته باشد، متوجه می‌شویم که در میان کاربران محبوبیت بیشتری داشته است. در نتیجه در صورت استفاده از آن، می‌توانیم برای افزایش ترافیک ورودی سایت خود استفاده کنیم.
  2. سختی کلمه کلیدی (Keyword difficulty)؛ چرا باید مقدار رقابت را در نظر بگیریم؟
    یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، بررسی سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت بر روی آن کلمه است. این شاخص بازه‌ای بین صفر تا صد دارد و هر چه سختی کلمه کلیدی مورد نظر به طرف انتهای بازه می‌رود، به این معنا است که توسط افراد بیشتری استفاده شده و رتبه گرفتن از طریق آن هم سخت‌تر است. در واقع «میزان رقابت» به مقدار سختی یک کلمه برای رتبه گرفتن در گوگل برمی‌گردد.
    بنابراین اگر بتوانیم کلمات کلیدی را پیدا کنیم که رقابت کمتری بر سر آن‌ها وجود دارد، با احتمال بیشتری می‌توانیم جایگاه خود در گوگل را ارتقا دهیم.
  3. کلمات کلیدی Long-tail یا Short-tail؟
    اگر به‌تازگی وب سایت خود را راه‌‌اندازی کرده باشیم، باید کلمات کلیدی آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که طول بیشتری داشته باشند (long-tail باشند). به مرور که توانستیم رتبه خود را در گوگل افزایش دهیم و وضعیت سئو وب سایتمان را بهبود دادیم، می‌توانیم اندازه کلمات را کوتاه‌تر کنیم و آن‌ها را به سمت short-tail کردن پیش ببریم.
  4. هدف کاربر از جستجو
    برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب، مهم است که بدانیم نیاز (Intent) کاربران چیست و چه هدفی از جستجوی خود دارند، زیرا بهترین کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بتوانند نیاز مخاطب را برطرف کنند و او را به بازدید از سایر صفحات وب سایت نیز ترغیب کنند. در این صورت تعداد مخاطبان وفادار ما بیشتر می‌شود و از نگاه گوگل نیز معتبر شناخته می‌شویم.

بنابراین، اگر می‌خواهیم جایگاه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو داشته باشیم، باید مطمئن شویم که کلمات کلیدی مورد نظر ما با این ۴ معیار همخوانی دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.