۷۹ بازديد

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟ تحقیق کلمات کلیدی، جز بخش‌های اولیه مسیر تولید محتوا و استراتژی سئو است. کیورد ریسرچ چیست  پس تحقیق کلمات کلیدی مانند پی یک بنا است که اهمیت بالایی دارد، زیرا در صورت انتخاب اشتباه، ساختمان تا انتها کج می‌روند و در آخر فرومی‌ریزد؛ بنابراین باید با روش‌ها، ابزارها و رایج‌ترین اشتباهات کیورد ریسرچ آشنا باشید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

خب در قدم اول باید بدانیم که کلمه کلیدی چیست؟ کلمه کلیدی به معنای عنوانی است که شما هنگام جستجو در گوگل سرچ می‌کنید. البته اگر بخواهیم جزئی‌تر به آن نگاه کنیم، اگر کلمه کلیدی شما بیش از یک جزء باشد به آن عبارت کلیدی هم گفته می‌شود. در ادامه کلمات کلیدی را از نظر اندازه، به دو دسته کوتاه و بلند تقسیم می‌کنیم.

·         کلمه کلیدی کوتاه (short tail): این عبارات، کلمات کوتاه یک یا دو جزئی هستند. کلمه کلیدی کوتاه، موضوعات جامع را در بر می‌گیرد و رقابت در آن و کسب رتبه بسیار سخت است. برای مثال کلمه “سئو” در این دسته قرار می‌گیرد.

·         کلمات کلیدی بلند (long tail): معمولاً این عبارات بیش از سه کلمه بوده و جزئی‌تر هستند. با استفاده از کلمات کلیدی لانگ تیل می‌توانید مخاطب خود را به‌صورت دقیق انتخاب کرده و رتبه بهتری در بین نتایج جستجو کسب کنید. برای مثال کلمه “سفارش پروژه سئو در تهران” در این دسته قرار دارد.

تحقیق کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ چیست؟

پس از معرفی کلمه کلیدی، نوبت به تحقیق کلمه کلیدی یا کیورد ریسرچ می‌رسد. تحقیق کلمات کلیدی به معنای به معنی مراحلی است که شما برای پیدا کردن موضوعات مرتبط با کسب‌وکار خود برای تولید محتوا طی می‌کنید. در اصل کلمات کلیدی موضوعات وب‌سایت شما هستند و مسیر حرکت را مشخص می‌کنند. هرچه کلمات کلیدی انتخاب‌شده دقیق‌تر باشد، کاربر بهتر پاسخ خود را کشف می‌کند.

چرا تحقیق کلمات کلیدی حیاتی است؟

حال چرا باید مدت زمانی را برای جستجوی کلمات کلیدی صرف کنیم؟ تاثیر کلمه کلیدی بر سئو چیست؟ تحقیق درزمینهٔ کلمات کلیدی اهمیت بسیاری در استراتژی سئو و بازاریابی دیجیتال دارد. این تحقیقات به تشخیص کلمات و عباراتی که مخاطبان احتمالاً در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند برای پیدا کردن محتواهای مرتبط کمک می‌کند. دلایل اصلی اهمیت تحقیق کلمات کلیدی عبارت‌اند از:

·         جلب ترافیک هدفمند

تصور کنید سایت شما یک فروشگاه فیزیکی است. شما برای افزایش سود فروشگاه، علاوه بر افرادی که فقط قیمت می‌گیرند، به خریدار هم احتیاج دارید. پس باید افرادی که سایت یا فروشگاه شما مراجعه کنند که قصد خرید دارند.  با استفاده از کلمات کلیدی مناسب، می‌توانید ترافیک بازدیدکنندگانی را جلب کنید که به دنبال محتوای مخصوص و مرتبط با نیازهایشان هستند و صرفا قصد وقت گذرانی ندارند. 

 در این شرایط بدون پرداخت هزینه‌های تبلیغات مانند گوگل ادز، کاربران هدف به سمت سایت شما می‌آیند. حالا اگر مخاطب جواب خود را در وب‌سایت شما پیدا کند، مدت بیشتری در آن صفحه می‌ماند و گوگل متوجه کاربردی بودن صفحه شما می‌شود؛ بنابراین رتبه شما بهبود می‌یابد و در نتایج جستجو در جای بهتری قرار می‌گیرد.

·         بررسی رقبا

باز هم تصور کنید که صاحب یک فروشگاه هستید. طبیعی است که برای خبردار شدن از مد و ترند روز باید ماهانه یا هفتگی، زمانی را در بازار و سایر فروشگاه‌ها بگذرانید. حالا با تحقیق درزمینهٔ کلمات کلیدی، می‌توانید بفهمید کدام کلمات محبوب‌ هستند و چگونه می‌توانید با استفاده از آن‌ها با همکاران خود رقابت کنید. پس‌ازآن می‌توانید محتوایی کاربردی و کامل‌تر از رقبا ایجاد کنید و بخشی از کاربران را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید. برای نوشتن و ایجاد محتوای کامل‌تر، ۳ لینک اول گوگل را بررسی کنید و تمام نکات گفته‌شده در آن را در صفحه خود بیاورید.

·         تعیین موضوع محتوا

در این مرحله از فروشگاه خود، باید اجناس مورد نیاز مشتری را به درستی فراهم کنید. برای مثال اگر تابلو فروشگاه شما لباس مردانه است، خریداران آقا وارد مغازه شما می‌شود و اگر با لباس بچگانه مواجه شوند مغازه را ترک می‌کنند. کلمات کلیدی هم موضوع صفحات را تعیین می‌کند و به کاربران کمک می‌کند تا بفهمند که محتوا چه موضوعی را پوشش می‌دهد. اگر کلمه کلیدی انتخاب‌شده درست نباشد، مخاطب به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسد و به‌سرعت از صفحه خارج می‌شود. این کار باعث افزایش نرخ پرش می‌شود و اعتبار سایت را کاهش می‌دهد. 

·         تحلیل نیازهای مخاطبان

با آنالیز کلمات کلیدی، می‌توانید درک بهتری از نیازهای مخاطبان خود پیدا کنید و محتواهای خود را متناسب با این نیازها ارتقاء دهید. هدف اصلی شما از ایجاد یک محتوا باید در قدم اول رفع نیاز مخاطب و در قدم دوم رضایت گوگل باشد. البته فراموش نکنید که می‌توانید پس‌ازآن انتخاب کلمه کلیدی با آپدیت کردن محتوا و ایجاد یک متن کامل نسبت به رقبا، به سؤالات متداول مخاطب پاسخ دهید.

برای مثال شما یک فروشگاه فروش لباس مردانه دارید و می‌خواهید بهترین کلمات کلیدی را برای وب‌سایت آن انتخاب کنید. ممکن است ابتدا کلمه کلیدی شلوار جین را پیدا کنید ولی بعد از گذشت یک مدت متوجه شوید که فروش شلوار جین ذغالی بیش از بقیه رنگ‌ها است. محصولات و کلمه کلیدی مورد استفاده را به شلوار جین ذغالی تغییر دهید. با این تغییر کلمه کلیدی شما لانگ تیل شده و دستیابی به رتبه خوب در آن آسان‌تر می‌شود. علاوه بر این فروش مغازه شما افزایش پیدا می‌کند و از نظر مالی هم سود می‌کنید. در این مرحله شما با تاثیر سئو بر فروش نیز مواجه می‌شوید.

آموزش کیورد ریسرچ (تحقیق کلمه کلیدی)

در ادامه مراحل ضروری برای انجام کیورد ریسرچ را معرفی می‌کنیم.

پیدا کردن موضوعات اولیه

در وهله اول شما باید چند کلمه مرتبط با موضوع کسب‌وکار خود پیدا کنید. برای مثال موضوعات مرتبط با سایت هدف شامل گوگل ادز، سئو، محتوا، تبلیغات آنلاین، دیجیتال مارکتینگ و… است. در این مرحله باید ساده‌ترین و کلیشه‌ای‌ترین کلمات موجود در حوزه کاری خود را پیدا کنید. این کلمات مانند بذری است که شما می‌کارید و در آینده شاخ و برگ می‌دهد و به موضوعات بیشتری تبدیل می‌شود.

طوفان فکری

پس‌ از انتخاب چند کلمه، در این مرحله باید از افرادی که راجع به کسب‌وکار شما اطلاعات دارند، کمک بگیرید. باید در طوفان فکری بدون هیچگونه قضاوت و تخریب دیگران، هر ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را بیان کنید. پس‌ازاین مرحله باید تعداد زیادی موضوع در حیطه کاری خود داشته باشید. در این طوفان فکری باید کلمات انتخاب‌شده در مرحله قبلی را بسط دهید. برای مثال گوگل ادز را به دسته‌های آموزش گوگل ادز، یادگیری گوگل ادز، سفارش پروژه گوگل ادز، گوگل ادز یوتیوب، درآمد گوگل ادز و… تقسیم کنید.

پیدا کردن کلمات مرتبط با کمک گوگل

پس از برگزاری طوفان فکری، می‌توانید از گوگل برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. اولین ابزار رایگانی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی به کار شما می‌آید گوگل است! شاید عجیب باشد، اما شما می‌توانید تا حد زیادی کار خود را با این موتور جستجو پیش ببرید. در مرحله اول هر کلمه‌ای را که می‌خواهید ابتدا در نوار جستجوی گوگل بنویسید، اما enter نزنید. در این لحظه موتور جستجو پیشنهاد‌های خود را بیان می‌کند. تمام این موارد را برای خود در یک فایل اکسل وارد کنید یا به طور دستی بنویسید.

توصیه می‌شود مجدد کلمات توصیه شده توسط گوگل را سرچ کنید و به کلمات جدیدی برسید. هربار با اندکی تغییر کلمات مدنظر را سرچ کنید. هرگز از کیورد ریسرچ نترسید، کلمات موجود در ذهن خود را روی کاغذ بیاورید و آنقدر تغییر دهید تا به کلمات باارزش و مفید برای مخاطب برسید و تاثیر سئو بر فروش را تجربه کنید.

 در مرحله بعدی enter بزنید و به پایین صفحه بیایید. در بخش انتهایی با پیشنهاد‌های خود گوگل مواجه می‌شوید. این قسمت شامل سؤالاتی است که مردم و کاربران از گوگل پرسیده‌اند.

بررسی رقبا

در مرحله بعدی توصیه می‌شود بلاگ سایر سایت‌ رقبا را بررسی کنید. با بررسی و مشاهده محتواهای تولیدشده توسط رقبا می‌توانید موضوعات جدید و به‌روز را پیدا کنید. همچنین می‌توانید موضوعات خود را گسترش دهید. یک مزیت دیگری که بررسی رقبا دارد، پیدا کردن کلماتی است که رتبه گرفتن در آن‌ها ساده‌تر است و احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد.

برخی افراد حین بررسی رقبا از ایده‌های آن‌ها برای ایجاد استراتژی کپی می‌کنند و محتوای تکراری ایجاد می‌کنند. در صورتی که این کار اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا در قدم اول مخاطب متوجه کپی بودن محتوا و تخریب اعتبار شما می‌شود. علاوه بر این تکرار یک ایده باعث تکرار اشتباهات آن نیز می‌شود، زیرا لزوما استفاده از یک روش، رپورتاژ دادن به سایت‌های یکسان و… برای شما آورده‌ای ندارد. به همین خاطر باید استراتژی مناسب کسب و کار خود را طراحی کنید و  از اشتباهات گذشته خودداری کنید. 

استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ

استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ یکی از مهم‌ترین مراحل تحقیق کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزارها شما می‌توانید میزان سرچ و ایمپرشن ماهانه هر کلمه را پیدا کنید و با توجه به سختی و آسانی کلمات آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. در بخش‌های بعدی به طور مفصل ابزارهای کیورد ریسرچ را معرفی می‌کنیم.

اولویت‌بندی کلمات کلیدی

حالا یک لیست طولانی و مفصل از کلمات کلیدی مدنظر خود دارید. در این مرحله باید کلمات کلیدی انتخاب‌شده را بر اساس اهداف خود اولویت‌بندی کنید. ابتدا تعیین کنید که هدف کسب‌وکار شما چیست؟ سپس کلمات مرتبط با آن را انتخاب کنید. پس‌ازآن کلمات مرتبط با موضوع کاری خود را بر اساس آمارهای موجود از جمله میزان سرچ، ایمپرشن، سختی کلمه و طول آن مرتب کنید. دقت کنید که در انتخاب کلمات نباید صرفاً میزان سرچ را اولویت قرار دهید، بلکه باید سودآوری هر کلمه را مدنظر قرار دهید.

در انتهای این مرحله باید لندینگ‌های اصلی و ابر کلمات سایت مشخص باشند. همچنین باید اولویت بندی مدنظر ایجاد شده باشد و یک برنامه منظم برای چند ماه آینده خود داشته باشید. البته فراموش نکنید که اگر خدمات سئو سایت را انجام می‌دهید، در انتها با صاحب کسب و کار صحبت کنید و به اولویت‌های ایشان هم توجه کنید. 

ابزارهای کیورد ریسرچ (تحقیق کلمات کلیدی)

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در انتخاب عناوین مرتبط با کسب‌وکار دارند. در ادامه با ابزارهای کاربردی کیوورد ریسرچ آشنا می‌شوید.

Google Search Console

سرچ کنسول یک ابزار بررسی عملکرد وب‌سایت است که برای پیدا کردن کلمات کلیدی هم می‌توانید از آن استفاده کنید. البته اگر سایت شما تازه است این ابزار کارایی ندارد، زیرا باید از قبل تعدادی محتوا داشته باشید و طبق آن‌ها ایده بگیرید. پس‌از انتشار هر مقاله، می‌توانید موضوعات سرچ شده را پیدا کنید و با توجه به آن کلمات کلیدی جدیدی را پیدا کنید. کلماتی که پیدا می‌کنید، موضوعاتی است که مخاطبان سرچ می‌کنند و به دنبال جواب یا محتوایی مرتبط برای آن هستند.

Keyword tool

Keyword tools از دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. با استفاده از کیورد تولز می‌توانید اطلاعات مفیدی را در مورد کلمات کلیدی مدنظر خود به دست آورید. اگر نسخه پولی این ابزار را تهیه کنید، می‌توانید به اطلاعاتی مانند درصد ترند، حجم جستجو و… دست پیدا کنید.

Google Trends

با استفاده از گوگل ترندز می‌توانید میزان سرچ بین دو کلمه کلیدی را مقایسه کنید. این ابزار می‌گوید زمانی کاربردی است که دو کلمه با مفهوم یکسان دارید و نمی‌دانید کدام یک بیشتر سرچ می‌شود. در این شرایط می‌توانید هردو کلمه را وارد کنید و نتایج مقایسه را تفسیر کنید. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید کلماتی را که ترند هستند و در روزهای اخیر سرچ زیادی داشته‌اند پیدا کنید و برای رشد کسب‌وکار خود از آن استفاده کنید.

Kwfinder

 Kwfinder (کی دبلیو فایندر) از ابزارهای کاربردی برای کیورد ریسرچ است. با استفاده از این ابزار می‌توانید اطلاعاتی ازجمله حجم جستجو در بازه‌های مختلف را به دست آورید. همچنین با استفاده از این سایت می‌توانید سختی کلمات کلیدی را متوجه شوید. از دیگر ویژگی‌های کی دبلیو فایندر معرفی رقبای شما در یک کلمه کلیدی است که در انتخاب آن، تأثیر بسیار زیادی دارد.

Keyword Planner گوگل

تمام هدف ما از تحقیق کلمه کلیدی، رفع نیاز کاربر و گوگل است. پس استفاده از ابزارهای خود گوگل کمک بسیار زیادی به ما می‌کند. کیورد پلنر گوگل نیز از ابزارهای کاربردی در کیورد ریسرچ و بخشی از گوگل ادز است. برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک حسابی کاربری گوگل ادز ایجاد کنید و سپس از خدمات آن نظیر میزان سرچ هر کلمه و سختی آن بهره‌مند شوید.

MOZ

سایت MOZ یکی دیگر از ابزارهای کاربردی کیورد ریسرچ است. برای استفاده از قابلیت جستجوی کلمات کلیدی در این وب‌سایت باید روی بخش Keyword Explorer کلیک کرده و کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید. سپس تعداد زیادی از کلیدواژه‌های مرتبط به شما نمایش داده می‌شود. در این بخش می‌توانید به اطلاعاتی مثل نرخ کلیک و سختی کلمات کلیدی نیز دسترسی داشته باشید.

Semrush

سمراش یکی دیگر از ابزارهای مفید برای پیدا کردن و تحقیق کلمات کلیدی است. برای کیورد ریسرچ در این سایت وارد kewword research شوید و بر قسمت keyword magic tool کلیک کنید. پس از نوشتن کلمه کلیدی مدنظر، سرچ را بزنید. پس‌ازآن اطلاعاتی مانند سایر کلمات کلیدی مرتبط با موضوع، حجم جستجو، سختی و… مشخص می‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.