رتبه بندی چیست؟ ثبت شرکتها رتبه بندی یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده در قانون نامه اداره برنامه مدیریت راهبردی نهاد ریاست جمهوری است. بر اساس رتبه صلاحیت، میزان توان فنی، اجرایی و مدیریتی اعضای حقوقی سازمان مشخص می گردد. تشخیص صلاحیت، فرآیندی است که در آن شرایط عمومی، فنی و تخصصی اعضای سازمان در زمینه پیمانکاری مورد بررسی و تایید قرار می گیرد و در مقایسه با سایر اعضاء تعیین و مشخص می گردد.
شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود. ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اخذ می کنند که 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه است. برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره ی یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
نحوه تقاضای اخذ رتبه
انجام عملیات دریافت رتبه بندی صلاحیت پیمانکاران و مشاوران، شامل اخذ،تمدید و ارتقاء آن از قسمت مربوطه معاونت محترم نظارت راهبردی ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی با توجه به مستندات اطلاعات وارد شده در سامانه ساجات انجام می شود.
بدیهی است در صورت عدم مطابقت مستندات با اطلاعات وارد شده در پرونده شرکت، امتیاز آن قرارداد برای شرکت لحاظ نخواهد شد. صحت مدارک ارائه شده از طرف متقاضی توسط کمیته استعلام می گردد.
شرایط عمومی تشخیص صلاحیت پیمانکاران حقیقی:
- تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
- نداشتن سوء پیشینه کیفری موثر
- نداشتن سابقه محرومیت، محکومیت یا ممنوعیت از فعالیت های پیمانکاری
- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی
- عضویت در سازمان اسناد
شرایط عمومی تشخیص صلاحیت پیمانکاران حقوقی:
- شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد
- نداشتن محرومیت،محکومیت یا ممنوعیت از انجام کارهای پیمانکاری
- عضویت در سازمان اسناد
- هیچکدام از شرکا یا مدیران شرکت یا موسسه دارای سهام یا عضویت در هیات مدیره شرکت های مهندسین مشاور عضو سازمان نباشند.
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه ی ساجات:
- برگه رتبه بندی های قبلی
- فرم 100
- اساسنامه
- اظهارنامه ثبتی برای شرکت های سهامی خاص یا تقاضانامه و شرکت نامه برای شرکت های با مسئولیت محدود و تعاونی
- آگهی تاسیس
- آخرین صورت جلسات مربوط به آخرین تغییرات و آخرین صورت جلسه مربوط به تغییر سهام
- آگهی تغییرات و یا تصمیمات انجام شده
- فرم 200
- کپی مدارک تحصیلی، شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت به ترتیب سمت های مدیر عامل، رئیس هیات مدیره نائب رییس، عضو، سهامدار
- قرار دادن سوابق کاری و بیمه هر یک از اعضای هیات مدیره
- فرم و قراردادهای شرکت
- کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده باشد شامل مشخصات، ترازنامه، حساب سود و زیان، جدول شماره های 16،15،14،13،10،9،5،6،4
مدارک اعضای هیات مدیره و سهامداران:
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت آنان
- فتوکپی آخرین مدارک تحصیلی
- فتوکپی سوابق اجرایی برای اثبات حضور فرد در شرکت و نیز سمت وی
- فتوکپی بیمه تامین اجتماعی مدت دار مرتبط
- فتوکپی حکم بازنشستگی برای افراد بازنشسته
- فتوکپی قراردادهای همکاری شرکت با افراد بازنشسته که استمرار قرارداد مجدداَ در تاریخ ارایه مدارک به تایید بازنشسته رسیده باشد.
- فتوکپی گواهی خاتمه همکاری از کلیه افراد دولتی و عمومی که قبلاَ در آن موسسه شاغل بوده اند.
مدارک شرکت:
- فتوکپی آخرین اظهارنامه ثبتی شرکت
- فتوکپی آخرین اساساسنامه شرکت شامل صفحه موضوع فعالیت ،صفحه تعداد اعضای هیات مدیره،صفحه سهامداران،صفحه صاحبان امضا
- فتوکپی آگهی تاسیس و تغییرات و روزنامه های رسمی شامل روزنامه آگهی تاسیس و همه روزنامه های تغییرات پانزده سال اخیر
- فتوکپی آخرین صورتجلسات مجمع عمومی که بیانگر 100%صاحبان سهام باشد.
- فتوکپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده،شامل مشخصات ترازنامه،حساب سود و زیان،جدول های شماره 5،4،6،9،10،13،14،15،16
- فتوکپی گواهینامه قبلی
- فتوکپی قراردادهای شرکت و مفاصاحساب تامین اجتماعی
متقاضی باید فرم تقاضای رتبه بندی خود را تکمیل و پس از فراهم نمودن مدارک ذکر شده، به سامانه ی ساجات مراجعه و درخواست خود را اعلام نماید. بدین منظور می بایست در مرحله اول ثبت نام،شناسه و گذر واژه اول را دریافت کند و اطلاعات اولیه شرکت را در سامانه درج نماید. سپس اطلاعات وارد شده توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید معاونت راهبردی و دریافت شناسه و گذر واژه دوم، در مرحله ی بعدی سایر اطلاعات شرکت با توجه به رشته و پایه درخواستی در سامانه درج می گردد و مدارک درخواست شده درسامانه بارگذاری شده و در محل های مربوطه الصاق می گردد.سپس پرونده جهت بررسی به سازمان مربوطه ارسال می گردد. سازمان مربوطه پس از بررسی پرونده و تایید آن پرونده الکترونیکی شرکت را به استانداری ارسال می نماید. سپس تمامی مدارک بطور حضوری توسط استانداری دریافت می گردد تا نسبت به صدور کارتکس شرکت اقدام گردد.
به موجب ماده 25 آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران، در صورتی که اطلاعات تنظیم شده برای تشخیص صلاحیت نادرست و یا اسناد ارائه شده تقلبی و جعلی باشد، شرکت و مدیران آن به تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها از یک تا سه سال از تشخیص صلاحیت محروم می گردند.
کمیته فنی تشخیص صلاحیت متشکل از اعضاء زیر خواهد بود:
الف-مدیر کل دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان(رییس کمیته)
ب-مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی طرح های سازمان
ج-یک نفر کارشناس مستقل واجد صلاحیت های فنی و حقوقی،به تشخیص و انتخاب معاون امور فنی سازمان
د-نماینده انجمن صنفی پیمانکاری ذیربط
تصمیمات این کمیته با اکثریت آراء تصویب می شود. لذا هر گونه اشتباه سهوی در وارد نمودن اطلاعات در سامانه ساجات از جمله عدم مهارت کافی در رابطه با نحوه ی محاسبه امتیازات بخش های مختلف، موجب طولانی تر شدن مراحل اخذ، تمدید و ارتقاء رتبه بندی و حتی تنزل رتبه های گرفته شده ی قبلی برای دریافت پیمانکاران و مشاوران می گردد.
نحوه ی پیگیری درخواست:
با توجه به امکانات ایجاد شده در سامانه ی جامع ساجات، پیگیری پرونده صرفاَ از طریق سامانه امکان پذیر است و حضور نماینده ی شرکت در محل تشخیص صلاحیت ضرورت ندارد.در موارد ضروری از مدیر عامل و یا یکی از اعضای هیات مدیره شرکت دعوت به عمل می آید.