برند نشان دهنده ی منبع محصولات به مشتری است و مصرف کنندگان از طریق برندها محصولات و یا خدمات را شناخته و به آن ها پایبند می شوند. گرفتن کارت بازرگانی فوری به همین دلیل، برندها از اهمیت ممتاز و ویژه ای برخوردارند.با این وجود، امروزه انتخاب علائم تجاری یا برند بسیار سخت تر از گذشته شده است،چرا که حجم برندهای ثبت شده در اداره مالکیت صنعتی در دهه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و علامتی که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده دیگر قابلیت ثبت نخواهد داشت.
علائم تجاری باید ویژگی هایی داشته باشند از جمله:
1.باید تازگی داشته و برای جنسی که به کار برده می شود جدید باشد؛
2.موجب گمراه کردن مشتریان نگردد؛
3.باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد؛
تقاضانامه ثبت علائم تجاری چنانچه با ضوابط تعیین شده مطابقت نداشته باشد رد خواهد شد.در ذیل به بررسی و توضیح دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری می پردازیم.
1.علائمی که مخالف موازین شرعی یا نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند.
به موجب قانون ، کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که در عرف پذیرفته شده اند را نقض کند قابلیت ثبت نخواهد داشت.
همچنین، عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، قابلیت ثبت ندارد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود. (ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7/8/1386)
2.علامت تجاری نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد. ( ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7/8/1386)
برند می بایست وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد.به این معنی که علامت نباید نشانه های ساده ای باشد که هر کس بتواند آن را استعمال کند یا آنکه به صورتی باشد که با خود جنس اشتباه شود و از این نظر نشانه های ذیل را نمی توان برای علامت تجاری استعمال نمود:
الف- اسامی عام را نمی توان به نام علامت تجاری انتخاب نمود.زیرا این نوع کلمات جنبه عمومی داشته و مختص نوع بخصوصی از کالا نمی تواند باشد.مثلاَ کلمه شکلات را نمی توان برای محصول شکلات انتخاب نمود یا اینکه شکل ماهی را بدون آنکه حالت مخصوصی داشته باشد نمی توان برای کنسرو ماهی انتخاب نمود.
ب- اوصاف اجناس نمی توانند به عنوان علامت تجاری انتخاب شوند، مانند باقلوای شیرین ، ولی در انتخاب علامت تجاری اغلب سعی می شود که علامت با کالایی که بر روی آن استعمال می شود رابطه ای داشته باشد مانند پنبه ترموژن که به معنی گرم کننده است یا علامت ملود یا برای انتشارات موسیقی یا علامت v برای ترکیبات ویتامین دار.موضوع اینکه علامت تا چه اندازه ابتکاری است و جنبه تشخیص و تمایز دارد بسته به نظر مرجع ثبت است مثلاَ در مورد انتخاب اسم عام کالا به زبان های بیگانه مانند کلمه " تی " برای چای باید دید نام مزبور تا چه حد در کشور معروفیت دارد تا بتوان آن را برای علامت انتخاب نمود.
ج- نشان های ساده مانند خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت اختیار شوند مگر آنکه از ترکیب آن ها تصویر ابتکاری پیدا شود.
3.علامت گمراه کننده باشد.
علامت نباید گمراه کننده باشد.به این معنی که علامت نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد.مثلاَ برای پارچه پنبه ای نمی توان علامتی به عنوان سفید پشم انتخاب نمود زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.
4.برند قبلاَ به ثبت رسیده باشد.
برند می بایست سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته و از حیث شکلی جدید باشد.
بنابراین، با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.
به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام برند پیشنهادی خود می توانید به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir مراجعه فرمایید.