۴۷۸ بازديد

اتوکلاو، روشی برای استریل کردن

استفاده از گرمای مرطوب کشتن همه میکروارگانیسم ها از جمله اندوسپور های مقاوم در برابر حرارت را تسهیل می کند. خرید کوره ازمایشگاهی این روش میکروب زدایی با گرم کردن مواد داخل دستگاه در دمای بالاتر از نقطه جوش آب انجام می شود. با توجه به قوانین گاز ها، با افزایش فشار داخل دستگاه می توان به این امر دست یافت.

یک اتوکلاو می توانید تمامی این شرایط را برای ضد عفونی فراهم کند. انتخاب اتوکلاو استاندارد متناسب با کاربرد و ویژگی هایی که در نظر دارید بسیار مهم است.

به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات مفیدی برای خرید اتوکلاو مناسب به دست آورید.

استاندارد های اتوکلاو شامل چه مواردی است؟  

مطابق سند استاندارد ملی به شماره 4583 اتوکلاو که برای ضد عفونی تجهیزات، مواد و ابزار ها به کار می رود باید در مواد مورد استفاده، محفظه اتوکلاو، نحوه ساخت، مولد های بخار، کنترلر های شرایط محیط داخل اتوکلاو و ساختمان دستگاه استاندارد باشند. این که هر کدام از قسمت ها باید دارای چه ویژگی هایی باشند، مورد بحث این مقاله است.

جنس مواد به کار رفته برای ساخت اتوکلاو

انتخاب مواد برای ساخت قسمت های مختلف ظروف تحت فشار و سایر قسمت ها، باید با توجه به مناسب بودن مواد برای شرایط نهایی کاری و ساخت صورت گیرد . تأثیرات خورندگی گالوانیک و اختلاف انبساط باید هنگام استفاده از فلزات غیر مشابه که در تماس با یکدیگر قرارمی‏گیرند و نیز حساسیت برخی از فولاد های ضد زنگ نسبت به فشار و خوردگی شکافی، مورد توجه قرارگیرد .

در جدول زیر جنس فلزاتی که می توان در ساخت اتوکلاو به کار برد به همراه نحوه اتصالات هر کدام آمده است:

محفظه اتصالات
فولاد ضد زنگ فولاد ضد زنگ از نوع جنس مشابه محفظه
فولاد کربن دار با روکش فولاد ضد زنگ فولاد ضد زنگ از نوع جنس مشابه روکش محفظه
فولاد کربن دار با روکش نیکل نیکل یا آلیاژ مس- نیکل
فولاد کربن دار فولاد کربن دار از نوع جنس مشابه محفظه
آلیاژ مس- نیکل آلیاژ مس- نیکل از نوع جنس مشابه محفظه
مس مفرغ
آلومینیوم آلومینیوم

سازنده باید مقاومت طراحی نامی اتوکلاو را روی سطح خارجی اتوکلاو علامت گذاری کند . مقاومت طراحی نامی هر ماده بکار رفته در ساخت پوسته و دو سر محفظه اتوکلاو و مولد بخار , شامل در و قاب باید در مدارک همراه ذکر شود .

محفظه اتوکلاو

اتوکلاو ها بر اساس نوعی که دارند می توانند از در قسمت جلو یا بالا داشته باشند. محفظه اصلی داخلی اتوکلاو باید فضایی مناسب جهت قرار دادن مواد و تجهیزات داشته باشد. طراحی آن به گونه ‏ای باشد که مایعات حاصل از بخار بتوانند تخلیه شده و بخار در تمام قسمت ها گردش کند .

اتوکلاو هایی که دارای فضای نگه داری عمودی، تنها مجاز به داشتن یک در از بالا هستند. توصیه می ‏شود که تنها یک در روی اتوکلاو تعبیه شود , مگر در موارد استثنایی که استفاده از دو در مجاز است. یعنی در مواردی که از یک در برای قرار دادن مواد و وسایل آلوده و از در دیگر برای خارج کردن تجهیزات ضدعفونی شده استفاده می‏ شود .

مولد های بخار

مولد های بخار باید بگونه ای طراحی و نصب شوند که به راحتی بتوان آن ها را بررسی و تمیز کرد. برای ایجاد ارتباط بین مولد بخار و محفظه اصلی اتوکلاو، باید از لوله های مسی و اتصالات مناسب کاربری این دستگاه استفاده شود.

ضخامت و مقاومت دیواره ها

مطابق استاندارد 4583،  مقادیر تنش طراحی برای مواد اولیه مورد استفاده، در دمای طراحی، نباید از مقادیر مقاومت طراحی نامی بیشتر شود .

ضخامت دیواره ها برای هر کدام از مواد اولیه ای که می توانند مورد استفاده قرار گیرند در جدول زیر آورده شده است:

جنس حداقل ضخامت (mm) حداکثر ضخامت (mm)
فولاد کربن دار 4.75 16
فولاد ضد زنگ 1.65 25
آلیاژ آلومینیوم 2.00 40
مس 2 یا قطر محفظه×1.50 (هرکدام بیشتر است) 10

محفظه های تحت فشار داخلی می توانند به شکل مستطیل یا استوانه باشند.

قطعات تقویتی، در صورت لزوم، باید به صفحه مسطح جوش داده  شده باشند.

در ها

در ها می توانند مسطح یا از بیرون به شکل محدب باشند. واشر های قابل تعوض روی در ها نصب شده باشند. هنگاهی که در باز است، باید بتوان سطح واشر را به طور کامل دید و در صورت نیاز تمیز و تعویض نمود. لوله‏ها و سایر سازه ‏های نگهدارنده باید به نحوی طراحی شوند که تغییرات کاری در ضخامت واشر در را جبران کنند .

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

اهرم های مخصوص بستن در باید به گونه ای طراحی و استفاده شوند که به هیچ کدام از قطعات دیر دستگاه فشاری وارد نکنند.

در ها می توانند به صورت دستی یا خودکار باز یا بسته شوند. کاربر برای باز کردن یا بستن در دستی نباید نیرویی بیشتر از 150 نیوتن مصرف کند. برای در ها خودکار این ویژگی باید وجود داشته باشد که بتوان در شرایط خاص به صورت دستی در را باز کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.