۵۲۰ بازديد

آون های آزمایشگاهی برای انجام آزمایش های کنترل شده در مواردی که نمونه ها باید در دمای خاصی باشند یا رطوبت آن ها باید برداشته شود بسیار ضروری هستند. قیمت هود لامینار بدون آون های آزمایشگاهی ، استفاده از نمونه هایی که در معرض رطوبت هستند مشکل خواهد بود. چندین کاربرد برای آون های آزمایشگاهی وجود دارد ، به ویژه برای پردازش حرارتی در حین کار آزمایشگاهی ، آزمایش قطعات برای ثبات ، استریل و خشک کردن ظروف شیشه ای و غیره.

در آزمایشگاه های شیمی که سنتز مواد شیمیایی انجام می شود، شست و شوی رسوب هایی که به عنوان محصول به دست می آیند بسیار مهم است. این شست و شو ها عموما به وسیله آب یا سایر حلال های آلی با نقطه جوش پایین انجام می شوند. پس از پایان شست و شو لازم است برای خشک شدن رسوب آن را در آون قرار داد. تنظیم دمای آون در این مواقع بسیار مهم است. زیرا اگر نمونه به دست آمده حساس به دما باشد، نباید در حین خشک شدن دمای آون از دمای تنظیم شده بالا تر برود.

این آون ها از دمای محیط تا دماهای 350 درجه را تامین می کنند. انواعی از آن ها نیز می توانند تا دمای 600 درجه را ایجاد کنند که باید از متریال خاصی در آن ها استفاده شود. گرمای درون آون با توجه به کاربرد مورد نظر برای مصرف می تواند متفاوت باشد؛ به طور مثال بعضی از آون ها از پنکه برای جابه جایی هوا استفاده می کنند اما در بعضی دیگر از خاصیت سبک بودن هوای گرم و سنگین بودن هوای سرد استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده آون

محفظه داخلی آون برای قرار دادن نمونه ها و وسایل با استیل ضد زنگ و مقاوم به دما های بالا تعبیه شده است. سسنسور های کنترل دما که دمای داخل آون را روی صفحه نمایشگر دیجیتالی (در بخش دیواره خارجی آون قرار دارد) نشان می دهند، در قسمتی از محفظه داخلی گنجانده شده اند. سنسور های حرارتی می توانند از انواع ترموکوپل های فلزی، جیوه ای و یا سیستم های میکروپروسسوری مشتمل بر سنسورهای دقیق باشند. المنت هایی که معمولا فنری بوده و روی آن ها را سرامیک های نسوز پوشانده اند، در دیواره های داخلی آون قرار می گیرند. تعداد المنت ها می تواند متغیر باشد. حتما برای حفظ دما و ایجاد دمای مناسب تمام بخش های آون خصوصا درز های درب آن کاملا با مواد مناسب عایق شود تا عملکرد مناسبی داشته باشد.

آون خشک کن

نوعی آون حرارتی با درجه حرارت پایین یا هوای اجباری است که عمدتا در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شود. نمونه ها ، ابزارها و مواد شیمیایی حساس به دما در داخل آون خشک کن قرار می گیرند تا رطوبت به آرامی و به طور مساوی از بین برود.

کاربرد آون خشک کن

در برخی از فرایندهای آزمایشگاهی ، آب می تواند در واکنش شیمیایی مورد نظر تداخل ایجاد کرده و نتایج را دچار مشکل کند ، این آب باید در دمای پایین حذف شود تا واکنش شیمیایی را در نمونه آغاز نکند.

آون های خشک کن را می توان در محیط های آزمایشگاهی یا صنعتی برای کارهای مختلف از جمله تبخیر ، استریل سازی و آزمایش های حساس به دما استفاده کرد. خشک کردن یک فرایند ظریف است زیرا خشک شدن خیلی سریع ، خیلی آهسته یا ناهموار می تواند فرآیند را خراب کند.

انواع مختلفی از آون های خشک کن برای نیازهای مختلف وجود دارد. فر خشک کن معمولی دو جداره تفاوت چندانی با اجاقی که در آشپزخانه استفاده می کنید ، ندارد. آون های خشک کن با جابجایی هوا ، میزان بیشتری از یکنواختی ، کنترل دما و قابلیت های خشک شدن سریع را فراهم می کند. آون های خشک کن با حداکثر دمای   250تا350 درجه سانتی گراد در دسترس هستند. علاوه بر این ، آون های خشک کن نیز در طیف گسترده ای از اندازه ها موجود است ، از یک آون خشک کن کوچک گرفته تا یک آون خشک کن به اندازه اتاق.

دسته دیگری از آون ها که استفاده از آن ها رایج است، آون های خلا هستند. برای فعالیت هایی که هوا می تواند عامل مخرب باشد لازم است از این نوع آون که به یک پمپ خلا متصل است، استفاده شود. این آون ها باید به گونه ای ساخته شوند تا تحمل فشار بالا را داشته باشند.

حداکثر درجه حرارت

 محدوده دمای موجود یکی از ویژگی های اصلی آون های آزمایشگاهی است. در آون آزمایشگاهی ، حداکثر درجه حرارت، دمایی خواهد بود که آون می تواند با موفقیت به آن برسد و در عین حال به کارکرد موثر خود ادامه می دهد.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

دستگاه جایگزین برای آون آزمایشگاهی چیست ؟

جایگزین آون آزمایشگاهی کوره است. کوره ها همچنین دارای درجه حرارت بالا هستند و برای سوزاندن یا ذوب سرامیک یا گرم کردن مواد معدنی مفید هستند. اگر می خواهید سرامیک بسوزانید ، دما باید در حدود 2300 درجه و بسیار بالا باشد. اما ، اگر می خواهید محصولات چوبی را گرم کنید ، کوره باید دمای پایین تری داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.