۵۳۲ بازديد

دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‌های افراد بالغ هستند که در دهان رشد می‌کنند.کامپوزیت در رشت دندان‌های عقل در پشت دهان و در انتهایی ترین قسمت فک قرار دارند.

گاهی اوقات دندان عقل به درستی رشد می‌کند و هیچ مشکلی به وجود نمی آورند. اما گاهی، تمام یا قسمتی از آن در لثه یا استخوان فک گیر کرده و نهفته می‌ماند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، می‌تواند منجر به عفونت، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان شود. به‌همین دلیل است که دندانپزشکان، کشیدن یا جراحی دندان عقل را توصیه می‌کنند.

رایج ترین روش‌های درمانی برای دندان عقل چیست؟

رایج ترین روش درمانی، کشیدن دندان عقل است. این روش معمولاً تحت بی حسی و توسط دندانپزشک یا جراح دهان انجام می‌شود. اما در صورت لزوم می‌توان آن را تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان نیز انجام داد.

افراد در هر سنی می‌توانند دندان عقل خود را خارج کنند. اما برای جلوگیری از عوارض بعدی سلامت دهان، بسیاری از افراد در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی بهتر است دندان عقل خود را بکشند.

پس از کشیدن دندان عقل حدود یک هفته طول می‌کشد تا به طور کامل جای دندان بهبود یابد. بهتر است به توصیه‌های پزشک خود در مورد مراقبت های بعد از کشیدن یا جراحی دندان عقل خود گوش کنید تا سریع تر خوب شوید. 

برخلاف سایر دندان‌ها، دندان عقل عملکرد زیادی ندارد. بنابراین، پس از حذف هیچ مشکلی در جویدن احساس نخواهید کرد. 

آسیب‌های عصبی پس از جراحی دندان عقل کدامند؟

گاهی دندان دقیقا روی عصب قرار می‌گیرد و در زمان کشیدن یا جراحی دندان عقل ممکن است به عصب آسیب وارد شود. 

در ادامه برخی از علائم آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل را با هم بررسی می‌کنیم. 

  • دردی که بعد از یک یا دو روز پس از کشیدن دندان عقل از بین نمی‌رود.
  • اگر پس از تمام شده بی حس کننده موضعی، احساس سوزن سوزن شدن از بین نرفت می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل باشد. 
  • در صورت ادامه بی حسی در زبان، لب، چانه، لثه یا دندان پس از تمام شدن داروی بی حسی می‌توان گفت که به عصب دندان آسیب وارد شده است. 
  • آسیب عصبی به دنبال کشیدن یا جراحی دندان عقل روی عصب می‌تواند خوردن و آشامیدن را بسیار دشوار کند. همچنین گاهی اوقات می‌تواند باعث اختلال در گفتار یا توانایی چشایی فرد شود. 

اگر آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل جزئی باشد، علائم معمولاً پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می‌شوند. با این حال، آسیب عصبی بیشتر می‌تواند چندین ماه طول بکشد. 

آشنایی با عوارض کشیدن دندان عقل روی عصب 

همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم، یکی از عوارض بالقوه جراحی دندان عقل روی عصب ممکن است آسیب عصبی باشد. درست است که این عارضه بسیار نادر است اما دندانپزشک باید با شما در مورد خطرات احتمالی پس از جراحی آگاه کند.

سایر عوارض بالقوه جراحی دندان عقل روی عصب 

حفره خشک: جایی که حفره (ناحیه ای که دندان از آن خارج شده است) آنطور که باید ترمیم نمی شود و لخته خون در آنجا تشکیل نشده یا لخته از جای خود کنده می‌شود. در این حالت استخوان دیده می‌شود و درد زیادی ایجاد خواهد شد. 

عفونت: گاهی در حفره ای که دندان از آن خارج شده عفونت ایجاد می‌شود. این علائم شامل درد و تورم، ترشح یا چرک زرد و سفید در ناحیه است که می‌تواند باعث ایجاد تب در فرد شود. 

خونریزی: اگر بعد از پایان جراحی دندان عقل خونریزی متوقف نشد می‌تواند نشانه ای باشد که یک چیزی به درستی انجام نشده است. زیرا باید لخته در محل شکل بگیرد تا جلوی خونریزی گرفته شود. دندانپزشک با تجربه به راحتی این مشکل را رفع می‌کند.

این نوع مشکلات جراحی دندان عقل لزوماً نشانه این نیست که دندانپزشک شما در مراقبت از شما سهل انگاری کرده است. 

درمان آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل روی عصب

آسیب جزئی عصبی ناشی از جراحی دندان عقل اغلب نیازی به درمان ندارد. این علائم پس از چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌روند. در این موارد اگر دردی احساس کردید می‌توانید از مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن، یا مسکن‌هایی مانند پاراستامول مصرف کنید تا دردتان کاهش پیدا کند. 

برای آسیب‌های عصبی جدی‌تر ناشی از کشیدن دندان عقل روی عصب، که علائم آن بیش از چند هفته طول می‌کشد، گاهی درمان‌هایی از سمت پزشک شما توصیه می‌شود. در موارد بسیار نادر ممکن است آسیب دائمی باشد و بیمار هرگز به حالت قبلی خود برنگردد. اما در اکثر موارد آسیب عصبی نیاز به زمان دارد تا خود به خود ترمیم ایجاد شود. 
https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

آسیب عصبی بعد از جراحی دندان عقل روی عصب چقدر شایع است؟

آسیب عصبی پس از کشیدن دندان عقل نسبتاً نادر است. اما با این وجود گاهی اوقات این حالت ایجاد می‌شود. اگر این وضعیت دردناک و نگران کننده را تجربه کرده اید، می‌توانید با دندانپزشک خود صحبت کرده تا راه حلی برای آن توصیه کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.