۵۱۶ بازديد

کاربرد لوله آزمایشگاهی چیست ؟

 

لوله آزمایشگاهی معمولا برای نگهداشتن،هود شیمیایی گرم کردن و ترکیب کردن مواد شیمیایی جامد یا مایع در حجم ها و مقادیر کم استفاده می شود. لوله آزمایش معمولا به شکل یک استوانه است باریک و بلند تولید می شود که سر آن تخت و باز است و انتهای آن بسته و به شکل محدب (برآمده) است.

کاربرد لوله آزمایش در زیست شناسی: نگهداری و کشت موجودات (اورگان های) زنده مانند باکتری ها، کپک ها و… .

کاربرد لوله آزمایش در پزشکی: معمولا نگهداری نمونه های خون از آنها استفاده می شود که خود این لوله های آزمایش به 3 نوع ساده، خلاء و بدون خلاء تقسیم بندی می شوند.

لوله آزمایش ساده: معمولا برای اسپکتومتری استفاده می شوند و فاقد هرگونه ژل، سرم، ماده ضد انعقاد و… است.
لوله آزمایش خلاء: از این نوع از لوله ها برای خونگیری استفاده می شود زیرا مزیت های بیشتری برای این نوع کاربری دارند.

لوله آزمایش بدون خلاء: لوله خلاء دارای ژل (SST)، ماده ضد انعقاد (EDTA) و سرم (فعال کننده لخته) است.

 

 

رک لوله آزمایشگاهی چیست ؟

معمولا برای نگهداشتن، سازماندهی و مرتب کردن لوله های آزمایش از پایه هایی شبکه ای استفاده می کنند که به آنها رک یا جای لوله آزمایش می گویند. انواع رک لوله آزمایش در تعداد جالوله مختلف و برای لوله هایی با ابعاد مختلف تولید می شوند.

 

شیکر لوله آزمایشگاهی چیست ؟

 

شیکر لوله آزمایشگاهی (تکان دهنده لوله آزمایش) یک وسیله پرکاربرد و مکمل برای لوله های آزمایش است که برای مخلوط کردن، ترکیب کردن مواد یا جلوگیری از انعقاد خون در لوله آزمایش از آن استفاده می شود. شیکر آزمایشگاهی یا نام “ورتکس آزمایشگاهی” نیز شناخته می شود و دارای حرکت چرخشی و اوربیتالی روی محور خود است.

 

قیمت شیکر لوله آزمایشگاهی

قیمت شیکر آزمایشگاهی وابسته به قابلیت ها و نوع کاربرد آنها دارد اما به صورت کلی قیمت شیکر لوله ایرانی از ساده ترین و کوچکترین مدل ها از حدود 2 میلیون تومان شروع می شود و تا حدود 25 میلیون تومان قیمت می خورد. این مبالغ برای دستگاه های تولید کشورهای دیگر به مراتب بیشتر می شود و تا 50 الی 60 میلیون نیز قیمت دارند.

 

ابعاد لوله آزمایشگاهی

 

لوله های آزمایش در ابعاد متداولی همچون 12*75 _ 12*100 _ 16*100 _ 16*160 _ 18*180 _ 20*200 _ 16*100 و… تولید می شوند.

انواع لوله آزمایشگاهی

لوله آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید می شود که از نظر شکل، ابعاد، کاربرد و جنس با یکدیگر متفاوت اند. در ادامه به معرفی انواع لوله آزمایش می پردازیم.

 

لوله آزمایشگاهی مدرج

لوله آزمایشگاهی مدرج به شکل استوانه ای شیشه ای ساخته می شود که بسیار شبیه لوله آزمایش معمولی است. اما تفاوت آن با لوله آزمایش معمولی داشتن یک پایه تخت است که کمک می کند تا مقادیر داخل لوله را به شکل دقیق تری اندازه گرفت. این نوع لوله از جنس پلاستیک نیز ساخته می شود.

 

لوله آزمایشگاهی درب دار

تفاوت لوله آزمایشگاهی درب دار با انواع ساده در این است که یک درب برای آن در نظر گرفته شده تا مانع انحلال گاز و هرگونه آلودگی در محلول شود، قابل حمل باشد و همچنین مقاومت شیمیایی و حرارتی بیشتری داشته باشد.
جنس درب این لوله ها معمولا از موادی مثل چوب پنبه، پلاستیک، پلی اتیلن و PBT است که در میان این مواد، پلی پروپیلن دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی بسیار بالایی است.

 

لوله آزمایشگاهی بلند

این نوع از لوله های آزمایش با داشتن طول بیشتر نسبت به سایر لوله ها، برای استفاده در شیکر و تکان های شدیدتر مناسب اند.

 

لوله آزمایشگاهی پلاستیکی

  • لوله های نئوپرن

لوله های آزمایش نئوپرن در طیف وسیعی از دماها ساخته می شود و  در برابر نور UV مقاومت می کنند.

  • لوله های EPDM

این لوله ها مقاومت خوبی در برابر نور خورشید، فشار هوا و گاز اوزن دارند.

  • لوله های نیتریل

 این لوله ها برای کاربرد دمایی در محدوده دمایی 34- تا 135 درجه سانتی گراد (30- تا 275 درجه فارنهایت) است.

  • لوله فلورالاستومر

این لوله ها مقاومت خوبی در برابر حرارت، روغن و مواد شیمیایی دارد. با این وجود عملکرد ضعیفی در برابر دمای پایین دارد.

  • لوله های پلی پروپیلن و پلی استایرن

لوله هایی که از جنس PE یا PP ساخته می شود از کیفیت بالایی برخوردار بوده است و برای اغلب کاربردهای آزمایشگاهی مناسب هستند. لوله هایی از این جنس دارای ظاهری شفاف می باشند که این امر باعث می شود که نمونه ی موجود در آنها به خوبی دیده شوند.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

لوله های آزمایش پلاستیکی می تواند از جنس پلی تترافلوئوراتیلن (PTFE)، پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید (PVC) نیز ساخته می شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.