۵۲۳ بازديد
تفاوت های اتوکلاو و وفور ازمایشگاهی را قصد داریم در این مطلب به شما توضیح دهیم همراه ما باشید.قیمت هود شیمیایی آون آزمایشگاهی (فور آزمایشگاهی) و اتوکلاو آزمایشگاهی دو دستگاه پر کاربرد در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و دندانپزشکی ها می باشد که برای استریل و ضد عفونی وسایل آزمایشگاهی، زباله های بیمارستانی و ابزار های دندان پزشکی استفاده می شود، خیلی از افراد این دو دستگاه را بایک دیگر اشتباه میگیرد و در این مقاله قصد داریم تا ضمن آشنایی با این دو دستگاه با تفاوت ها و مشابهات آن ها آشنا بشیم.

اتوکلاو آزمایشگاهی (Autoclave) چیست؟

اتوکلاو آزمایشگاهی یک دستگاه آزمایشگاهی مهم و پر کاربرد در آزمایشگاه ها و دندانپزشکی ها می باشد که با استفاده از بخار آب، وسایل آزمایشگاهی و دندانپزشکی را ضد عفونی می کند.

دستگاه اتوکلاو علاوه بر این که در آزمایشگاه ها و دنداپزشکی ها کاربرد دارد در بیمارستان ها هم استفاده می شود، در ایران به ازای هر تخت در بیمارستان ها سه کیلوگرم زباله تولید می شود که 20 تا 30 درصد از آن ها پسمانده های ضد عفونی می باشد و اگر این زباله ها ضد عفونی نشوند باعث آسیب دیدن محیط زیست  و انتقال بیماری می شود، به همین دلیل در بیمارستان ها قبل از اینکه زباله های بیمارستانی خود را بازیافت کنند، برای ضد عفونی کردن آن ها از دستگاه اتوکلاو استفاده می کنند.

اتوکلاود

آون آزمایشگاهی (فور آزمایشگاهی) چیست؟

آون آزمایشگاهی که به آن فور آزمایشگاهی (Hot air oven) یکی دیگر از دستگاه های اصلی و پر کاربرد در آزمایشگاه هاست که از نظر کاربرد به سه دسته پختن، خشک کردن و درمان کردن استفاده می شود.

روش پختن برای گرما دادن به محیط کشت بدون از بین رفتن رطوبت موجود در محیط، روش خشک کردن رطوبت از بین می برد تا نمونه ها به بهینه ترین حالت ممکن برسند و روش درمان کردن ترکیبی از حالت خشک کردن و پختن است که باعث ایجاد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در مواد می شود.

تفاوت فور آزمایشگاهی با اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟

 

در قسمت های قبل با دستگاه های فور آزمایشگاهی و اتوکلاو های آزمایشگاهی آشنا شدید، اما خیلی از افراد این دو دستگاه را با یک دیگر اشتباه میگیرند، در ادامه با زرین پیرکس همراه باشید تا با تفاوت اتوکلاو آزمایشگاهی و فور آزمایشگاهی آشنا شوید.

  • دستگاه اتوکلاو می تواند ابزار های پوشش دار و بدون پوشش را ضد عفونی کند اما دستگاه فور می تواند تمام ابزار ها و وسایل آزمایشگاهی را ضد عفونی کند.
  • معمولا برای ضد عفونی کردن لوازی و ابزار های تیز دندانپزشکی مانند لوازم جراحی از آون آزمایشگاهی استفاده می شود.
  • در اتوکلاو استریل به وسیله بخار آب انجام می شود اما در آون آزمایشگاهی استریل به صورت خشک اجرا می شود.
  • دما در فور آزمایشگاهی قابل کنترل است اما در اتوکلاو آزمایشگاهی دما معمولا ثابت است
  • آون آزمایشگاهی (فور آزمایشگاهی) به دلیل این که فرایند استریل را به صورت خشک انجام میدهد مانع از زنگ زدگی ابزار های آزمایشگاهی و دندانپزشکی می شود
  • دستگاه اتوکلاو علاوه بر این که برای استریل لوازم آزمایشگاهی و پزشکی استفاده می شود برای ضد عفونی کرد زباله های بیمارستانی هم کاربرد دارد اما فور آزمایشگاهی این امکان را ندارد
  • دستگاه فور آزمایشگاهی مانع از کند شدن ابزار ها و لوازم تیز و برنده می شود
  • بعضی از ابزارها آزمایشگاهی و پزشکی به رطوبت حساس هستند و باعث آسیب رساندن به آن می شود به همین دلیل دستگاه فور آزمایشگاهی برای این ابزار ها دستگاه مناسب تری می باشد.
  • https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/
  • آون آزمایشگاهی بیشتر برای استریل پلیت های شیشه ای، لوازم جراحی نوک تیز و برنده، پیپت ها، سر سوزن ها استفاده می شود، اما اتوکلاو آزمایشگاهی بیشتر برای شیشه آلات آزمایشگاهی، زباله های بیمارستانی، تجهیزات پوشش دار و بدون پوشش و گان های پزشکی استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.