۵۲۸ بازديد
دستگاه حمام التراسونیک که دستگاه تمیزکننده التراسونیک نیز نامیده می شود در واقع جدیدترین و حرفه ای ترین وسیله جهت پاکیزه سازی لوازم آزمایشگاهی می باشد.قیمت هود شیمیایی یک دستگاه حمام التراسونیک شامل ٣ قسمت اصلی است: منبع تغذیه، ترانسدیوسر (پیزوالکتریک) و محفظه. حمام التراسونیک قابلیت این را دارد که دامنه وسیعی از آلودگی ها، باکتری ها و چربی ها را از بین ببرد. همچنین از حمام التراسونیک می توان برای پاکیزه سازی فلزات، سرامیک، پلاستیک، ساعت، جواهرات، ابزار های دندانپزشکی و غیره استفاده کرد. لازم به ذکر است که حمام التراسونیک دستگاه مناسبی برای تمیز کردن سنگ های قیمتی نظیر زمرد، مروارید، فیروزه و غیره نمی باشد.

دستگاه حمام التراسونیک 

حمام التراسونیک که با نام تمیز کننده التراسونیک نیز نامیده می شود، بهترین وسیله برای تمیز کردن قطعات کوچک است. این دستگاه از انرژی حاصل از امواج صوتی منتشر شده در حمام آب برای تمیز کردن، انجام واکنش های شیمیایی و گاززدایی استفاده می کند. رویان ایران، مرجع فروش تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، انواع حجم های حمام التراسونیک هیتر دار با قابلیت گاززدایی را به فروش می رساند.

حمام التراسونیک چگونه کار می کند ؟

اگر از بلندگوی ضد آب، موسیقی پخش می کردید و آن را در سطل آب قرار می دادید ، صوتی که از بلندگو می آمد ، باعث ایجاد موج می شد . حمام التراسونیک بر اساس یک اصل مشابه عمل می کند.

کاربرد حمام التراسونیک

استفاده از امواج فراصوت به دلیل خواصی که دارند کاربردهای متنوع و جالبی دارند. دستگاه حمام التراسونیک با استفاده از امواج صوتی ذرات چربی و آلودگی هایی را که روی سطح جسم قرار گرفته اند جدا کرده و جسم را پاک می کند.

از کاربردهای حمام التراسونیک (التراسونیک کلینر) می توان به ضدعفونی کردن، گاز زدایی کردن HPLC ، هموژنایزر، شستشوی قطعات مختلف، انژکتورشویی، تمیز کردن وسایل جراحی و طلاهای ظریف و اجسام در حد میکرون اشاره نمود.

با توجه به حرکت جهان به سمت استفاده از انرژی های سبز، پژوهشگران علم شیمی نیز امروزه از انرژی فراصوت حمام التراسونیک برای واکنش های شیمیایی استفاده می کنند.

ویژگی های حمام التراسونیک

  • مخزن فولادی ضد زنگ و بزرگ
  • پنل کنترلی التراسونیک کلینر
  • شیر زهکشی تمیزکننده التراسونیک
  • هیتر سرامیکی التراسونیک
  • پلاستیک التراسونیک کلینر
  • پوسته و کاور دستگاه شوینده التراسونیک از جنس استیل ضد زنگ است

نکاتی که  باید هنگام کار با این دستگاه رعایت شوند

  • هیچگاه با دستان خیس یا مرطوب دو شاخه را در دست نگیرید.
  • از محلول های شست و شوی مخصوص یا آب مقطر برای پر کردن حمام استفاده کنید.
  • در هنگام پر یا خالی کردن دستگاه آن را از پریز برق جدا نمایید.
  • تا حد امکان از تماس آب و یا مایعات با پنل کنترلی دستگاه جلوگیری کنید.
  • در هنگام در آوردن اجسام مراقب باشید زیرا ممکن است مایع داخل آن داغ باشد.
  • حمام التراسونیک را به صورت پیوسته بیش از پانزده دقیقه استفاده ننمایید زیرا ممکن است به قطعات داخلی آسیب برسد.
  • هیچگاه دستگاه را بدون وجود مایعات در داخل آن استفاده ننمایید.
  • در هنگام خرید دستگاه دقت کنید که آیا قابلیت گاز زدایی دارد یا نه، در کنار آن سیستم حرارتی بسیار کمک می کند.

مکانیسم حمام التراسونیک در تمیز کردن

در صورتی که از حمام التراسونیک برای شست و شو استفاده می کنید، بهتر است حمام را از محلول های تمیز کننده مخصوص به جای آب مقطر پر کنید. به عنوان مثال ، کاهش کشش سطحی باعث افزایش سطح کاویتاسیون می شود ، بنابراین محلول حاوی یک ماده مرطوب کننده خوب (سورفاکتانت) است. محلول های تمیز کننده آبی حاوی مواد شوینده ، مواد خیس کننده و سایر اجزا هستند و تأثیر زیادی در روند تمیز کردن دارند. ترکیب صحیح محلول بستگی زیادی به جنس قطعه مورد نظر برای شست و شو دارد.

استفاده از ضربه ناشی از حفره  ایجاد شده در فرآیند شستشو التراسونیک، اساس عملکرد آن می باشد. اصول کلی این روش مبتنی بر غوطه وری قطعات مورد نظر در یک مایع واسط می باشد که این مایع توسط یک مولد امواج التراسونیک با فرکانس و شدت بسیار بالایی مرتعش شده و هنگامی که حفره به وجود آمده عمل شستشو و پاک کردن قطعه را انجام می دهد.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

برای چه مواردی می توان از حمام آلتراسونیک استفاده کرد؟

  • برای تمیز کردن برد های الکترونیکی و برد های ماینر
  • برای تمیز کردن جواهر آلات استفاده می شود اما برای سنگ های قیمتی مثل الماس یا دیگر مواردی که ممکن است دارای شکاف  باشند و یا با رزین پر شده باشند، نباید از دستگاه شست و شو التراسونیک استفاده کرد، چرا که ممکن است باعث از بین رفتن جلای اولیه آن شود.
  • در مواد و سنگ های آلی که دارای محیط متخلخل هستند نباید از حمام التراسونیک استفاده کرد، چرا که ساختار سنگ آسیب می بیند و از بین می رود.
  • استفاده از روش التراسونیک برای تمیز کردن سنگ های قیمتی روبرو توصیه نمی شود: زمرد ، مالاکیت ، مروارید ، تانزانیت ، فیروزه ، عقیق و مرجان
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.