حساسیت دندان پس از کامپوزیت، یک عارضه طبیعی است.
این درد و حساسیت به ویژه هنگام تنفس هوای سرد، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم یا سرد و یا خوردن غذاهای سرد یا گرم احساس می‌شود.متخصص لمینت دندان رشت به طور معمول این عارضه پس از گذشت ۱ هفته بهبود پیدا کرده و از بین می‌رود.
اما چنانچه برای مدت زمان بیشتری باقی بماند، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید و یا به طور حضوری مراجعه کنید. چرا که باید علت باقی ماندن آن تشخیص داده شده و درمان‌های لازم انجام شوند.
در ادامه راه‌حل‌هایی را که معمولاً دندانپزشکتان نیز پس از انجام ترمیم دندان‌هایتان برای کاهش درد و حساسیت به شما آموزش می‌دهد را بیان کرده‌ایم:

  1. استفاده از داروهای مسکن

    برای تسکین درد و کاهش حساسیت دندان‌ها و لثه‌ها، توصیه می‌شود که داروهای مسکن و ضدالتهاب مصرف کنید.
    برای این کار می‌توانید قرص‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را از داروخانه‌ها تهیه کنید. با توجه به دستورالعمل نوشته شده بر روی بسته بندی آنها و یا مطابق با دستورالعمل که دندانپزشکتان گفته است، آنها را مصرف کنید.

  2. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت دندان

    خمیر دندان‌های ضد حساسیت دارای موادی مانند نیترات پتاسیم و فلوراید سدیم یا فلوراید استنوس هستند. این محصول در مارک‌های مختلفی از جمله سنسوداین، سیگنال، کولگیت، مریدنت، اورال بی و … تولید می‌شوند.
    برای تهیه خمیر دندان ضد حساسیت مناسب دندان‌های خود بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

  3. اجتناب از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد یا داغ

    از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد و یا بسیار گرم تا چند روز اول پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها اجتناب کنید.

  4. شستشوی دهان با آب نمک

    شستشوی دهان با محلول آب نمک به کاهش التهاب و حساسیت دندان‌ها کمک می‌کند. بهتر است برای شستشوی دهان خود سعی کنید از محلول آب نمک ولرم استفاده کنید.

  5. اجتناب از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی

    غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند مرکبات و آب مرکبات به خصوص لیمو، گوجه فرنگی، نوشیدنی‌های گازدار، خوراکی‌های ترش، میوه‌های خشک، سرکه و … تا زمانی که حساسیت دندان‌ها و لثه‌هایتان از بین برود، پرهیز کنید.

از چه مسواکی بعد از کامپوزیت کردن دندانم استفاده کنم؟

مسواک زدن منظم پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها همانند قبل ضروری است. از آنجایی که این مواد به سرعت خشک شده و در جای خود محکم می‌شوند، مسواک زدن فرد بلافاصله پس از انجام این روش ممانعتی ندارد. اما چه نوع مسواکی مناسب‌تر است؟
توصیه می‌شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت‌های خود آسیب نرسانید.
استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیرها آسیب می‌رساند و باعث خراش دادن آنها می‌شود. در نتیجه آن تغییر رنگ و زرد و لکه‌دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ‌دانه‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ها و تشکیل جرم درون آنها است.
مسواک‌های مناسب کامپوزیت دندان در مارک‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. برای تهیه مناسب‌ترین نوع و بهترین برند، بهتر است با دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

نخ دندان مناسب برای کامپوزیت

 

کامپوزیت‌های دندانی نیاز به مراقبت‌های متفاوت یا خاصی در منزل ندارند و مراقبت‌هایی که فرد باید انجام دهد، کاملاً مشابه با مراقبت از دندان‌های طبیعی است.
افرادی که دندان‌های خود را کامپوزیت می‌کنند، باید همانند قبل به طور روزانه نخ دندان بکشند تا از باقی نماندن ذرات مواد غذایی بین دندان‌های خود اطمینان حاصل کنند. نخ دندان در انواع مختلف و توسط برندهای مختلف تولید می‌شود.
اگر می‌خواهید مناسب‌ترین نخ دندان برای دندان‌های کامپوزیت شده خود را تهیه کنید بهتر است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. ایشان بهترین نخ دندان را به شما معرفی می‌کند و با استفاده از آن فضای بین ونیرهای خود را تمیز کنید.

دهانشویه مناسب برای کامپوزیت دندان

از دهان‌شویه‌های حاوی الکل یا فلوراید برای شستشوی دندان‌های کامپوزیت شده خود استفاده نکنید.
الکل می‌تواند به چسب کامپوزیت آسیب برساند و باعث شل شدن یا افتادن آن از روی دندان شود. از سوی دیگر فلوراید نیز ماده فعالی است که می‌تواند به ترمیم‌های دندانی آسیب برساند و باعث تغییر رنگ آن شود؛ به همین دلیل باید در انتخاب دهانشویه خود دقت کافی را داشته باشید.
حتماً پیش از استفاده از هر نوع دهانشویه‌ای با دندانپزشک خود درباره آن مشورت کنید و از ایشان بخواهید نوع مناسب آن را به شما معرفی کند.

عوارض ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی پس از کامپوزیت دندان

گرچه پس از کامپوزیت کردن دندان‌ها محدودیت‌های غذایی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر آن، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به عنوان مثال از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های الکلی، اسیدی، رنگی و شیرین اجتناب کنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید.
توجه نکردن به رژیم غذایی پس از این روش می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. تغییر رنگ کامپوزیت، زرد و یا لکه‌دار شدن آن
  2. شل شدن کامپوزیت و یا افتادن آن از روی دندان
  3. پوسیده شدن دندان و در نتیجه نیاز به برداشتن ونیر و صرف هزینه‌های اضافی برای ترمیم دندان و جایگزین کردن کامپوزیت قبلی
  4. عفونت لثه در نتیجه پیشرفت پوسیدگی دندان
  5. بوی بد دهان بر اثر پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت
  6. شکستن یا لب پر شدن ونیر بر اثر گاز زدن خوراکی‌ها و مواد غذایی سفت
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.