۵۲۸ بازديد

الک آزمایشگاهی وسیله ای است برای دانه بندی یا تفکیک کردن مواد پودر شده ای مثل شن و ماسه و…. که یکی از مقرون به صرفه ترین روش های دانه بندی مواد به حساب می آید. توری کف آن با کیفیت از جنس استیل ضد زنگ میباشد.هود شیمیایی قطر حفره های توری الک های آزمایشگاهی با توجه به قوانین اداره استاندارد به دو بخش : مش(mesh) و سوراخ یا دهانه (aperture) تقسیم میشوند. بدنه ی الک آزمایشگاهی دارای ورق استیل ضد زنگ یا پلاستیک با کیفیت است که در دور آن تعبیه شده که آن را فریم الک مینامند.

توجه داشته باشید جنس و کیفیت فریم عمر طولانی آن را تضمین میکند. طبق قوانین اداره استاندارد حفره های توری الک ها از 75 میکرون الی 600 میکرون حتی در صورت نیاز به سایز هایی با ابعاد میلی متری هم ساخته میشوند که این سایز های میکرون برحسب شماره مش الک درست میشود. برای مثال شماره مش 200  از حفره توری با سایز 75 میکرون و شماره مش 100 با سایز 150 میکرون و الی آخر تهیه میشوند.

انواع الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی از نظر جنس فریم به دوسته کلی تقسیم میشود:

  •  فریم استیل ضد زنگ
  •  فریم پلاستیکی

الک های فریم استیل از نظر قطر بر اساس استاندارد های تعریف شده به سه دسته تقسیم میشوند:

  • فریم 8  اینچ
  • فریم 12  اینچ
  • فریم 18  اینچ

نکاتی که خرید الک آزمایشگاهی باید توجه کرد:

توجه داشته باشید برای تهیه یک الک آزمایشگاهی خوب باید به نکات زیر کامل دقت کنید: در هنگام خرید تعداد دهانه یا سوراخ  آن را مورد بررسی قرار دهید چرا که تعداد دهانه یا سوراخ آن باید بیشتر از 5 عدد باشد. که معمولا الک های فریم 8 با سایز 1 به بالا تعداد سوراخ کمتر از 5 تا دارند که برای رفع این مشکل باید از الک های استاندارد با فریم 12 یا 18 استفاده کنید.

در هنگام استفاده از الک فریم 8 اینچ، باید توجه داشته باشید که وزن مانده روی الک از 300 گرم بیشتر نباشد. یا میتوانید بجای آن از الک اندازه گیری یا دانه بندی با فریم قویتری استفاده کنید. در هنگام خرید باید به درست جوش خوردن تار های توری به هم و حتی به خود بدنه آن آگاه باشید. الک و انواع مختلف آن را در مقاله ذیل مورد بررسی قرار می دهیم:

الک آزمایشگاهی لرزشی (رفت و برگشتی)

الک های لرزشی مثل الک های ارتعاشی دارای صفحات مستطیل شکل شیبداری هستند که  مواد روی آن در جهت شیب حرکت میکنند. حرکت الک در یک خط مستقیم به صورت رفت و برگشتی است.  گرچه گاهی به این الک ها، الک های مرتعش نیز میگویند، اما برخلاف الک های مرتعش مواد را نمی غلتاند، مگر الک هایی که دارای سطوح پله پله ای با سوراخ های متفاوت برای جداکردن اندازه مختلف مواد در طول الک هستند.  الک های لرزشی به طور وسیع به صورت ترکیبی از الک و انتقال دهنده برای بسیاری از انواع مواد فله ای مورد استفاده قرار میگیرند.

الک آزمایشگاهی چرخان یا جداکننده های استوانه ای

الک های چرخان به صورت استوانهای هستند که حول محور طولی خود میچرخد. دیواره استوانه از صفحه فلزی مشبک یا شبکه های سیمی متصل به یک شاسی ساخته شده است که مواد هنگام چرخیدن الک از سوراخهای آن عبور میکنند. محور استوانه در امتداد خودش شیبدار است و تغذیه از یک طرف و تخلیه نیز از طرف دیگر صورت میپذیرد. عمل جداسازی ذرات توسط شبکه های کوچکتر الک که در قسمت تغذیه است صورت میگیرد  و هر چه به طرف دیگر حرکت می کنند سوراخ ها بازتر میشوند.

این نوع جداسازها دارای جثه کوچک و شکل ساده میباشند و مسئله ارتعاش در آنها وجود ندارد،  اما ظرفیت درجه بندی های استوانه ای کمتر از نوع ارتعاشی با اندازه یکسان است. اگر چه این نوع وسیله به صورت دقیق جداسازی را انجام میدهد، اما هنگام استفاده از مواد تر و شکننده به خوبی کار نمیکنند،  همچنین مواقعی که درجه بندی مواد هدف نهایی است، استفاده از آن باعث سایش خود به خود در مواد میشود.

سرعت چرخش الک در حدی است که مواد از کف الک مسافتی به اندازه شعاع استوانهای را طی کنند و  سپس شروع به غلتیدن نمایند.  شیب درجه بندهای استوانه ای برای مواد دانه ای خشک حداکثر تا حدود 221 میلیمتر به ازای هر متر طول الک در نظر گرفته می شود.  ظرفیت و راندمان این الک ها با تغییر سرعت و شیب آن تغییر میکند.  سطح مؤثر الک (نه سطح کل استوانه) با ضرب کردن طول استوانه در 0/33 قطر محاسبه می شود. از تولید کننده گان موفق در این زمینه کمپانی RETSCH آلمان میباشد.

سرند (گریزلی):

سرند یا الک یک وسیله ساده شامل شبکه های ساخته شده از میله های فلزی است که  معمولاً شیبدار ساخته می شود و مواد از میان آن عبور داده می شود.

مسیر جریان مواد موازی محور میله ها است. میله ها معمولاً به صورتی شکل داده می شوند که قسمت بالا عریض تر از پائین آنهاست. این وسیله اغلب یک تسمه فلزی بدون انتهاست به گونه ای که مواد درشت تر در انتها (روی) آن باقی میماند در حالیکه مواد ریزتر از درون سوراخ های آن عبور می کنند.  در چنین حالتی طول میله ها عمود بر جهت جریان مواد است. سرند برای جداسازی مواد درشت و بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

تولید الک آزمایشگاهی

فریم از جنس استیل در عملیات کشش به شکل دیواره بالایی الک آزمایشگاهی تبدیل می شود. همچنین روش تولید فریم پایین الک آزمایشگاهی نیز به همین شکل می باشد. توری الک طی عملیات پرسکاری در بین این دو فریم گذاشته و فریم بالایی و فریم پایین بصورت پرسی در هم فرو می روند. برای محکم تر شدن توری در بین فریم ها عملیات جوشکاری دقیقی بر روی آنها انجام می شود. در مرحله آخر پلاک مشخص شده (‌بعد از حک کاری شماره الک) بر روی الک پرچ می شود. الکها بعد از بسته بندی در کارتن به مشتری ارائه می گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.