۵۳۱ بازديد

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

سانتریفیوژ آزمایشگاهی ، یکی از دستگاه های آزمایشگاه تشخیص طبی هست که با استفاده از نیروی موتور خود ،هود لامینار نمونه مایع را با سرعت بسیار زیادی به چرخش در می آورد. بسته به اندازه و ظرفیت نمونه سانتریفیوژهای مختلفی وجود دارد.

انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی

میکرو سانتریفیوژ : برای کار در حجم بین ۰٫۲ تا ۲٫۰ میلی لیتر (میکروتیوب ها) مورد استفاده قرار میگیرد، حداکثر ۹۶ لوله را می توانند پشتیبانی کنند ،همچنین طراحی جمع و جوری دارند.

سانتریفیوژ بالینی یا کلینیکی : دستگاهی است برای کاربردهای بالینی مانند لوله های انتقال خون و دارای سرعت کمتری هستند.

سانتریفیوژ چند منظوره رومیزی : دستگاهی یرای کار با تیوب های بزرگ و دارای تنوع بسیار زیادی هستند.

سانتریفیوژ STAND ALONE : دستگاه های سنگین مانند اولترا سانتریفیوژ

کاربرد سانتریفیوژ

اصلی ترین کاربرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی این است که با استفاده از قانون گریز از مرکز و در اثر چرخش ، نمونه های بیولوژیک خون و … حول محور خود در سرعتهای مختلف، باعث جداسازی آن می گردد. در نمونه‌های آزمایشگاهی برای جداکردن گلوبولهای خون از پلاسما استفاده می‌شود

آون آزمایشگاهی

از دستگاه فور آزمایشگاهی یا آون آزمایشگاهی عمدتاً برای خشک کردن لوازم آزمایشگاهی یا استریل کردن آنها ( به روش حرارت خشک ) استفاده می شود .

این میزان حرارت برای استریل کردن ظروف شیشه ای که درون دستگاه آون قرار میدهید مثل لوله آزمایش ، ظروف پتری شیشه ای ، فلاسک ها ، پیپت ها و نیز برای آلات فلزی مثل پنس ، اسکالپل و قیچی بکار می رود.

انواع آون آزمایشگاهی

  • آون ساده تایمردار
  • آون دیجیتال
  • آون هوشمند

ویژگی های آون آزمایشگاهی

  • دارای یک محفظه با حجم­های مختلف که جهت گرم کردن مواد و یا خشک کردن مواد مرطوب تا حرارت ۲۵۰ یا ۳۲۰ درجه سانتی­گراد بکار می­رود­ .
  • یک نوار فایبرگلاس با عمر طولانی بر روی درب آن تعبیه شده تا حرارت داخل محفظه ازدست نرود .
  • قسمت داخلی آن در دو نوع از جنس آلومینیوم و استیل ضد زنگ ساخته شده است که طراحی آن به گونه­ ای می­باشد که به سادگی می توان آن را تمیز کرد.

دستگاه کجلدال

روش کجلدال یا هضم و تقطیر کلدال در شیمی تحلیلی روشی برای تعیین کمیت نیتروژن در مواد شیمیایی است که توسط دستگاه کجلدال صورت می گیرد.

کاربردهای دستگاه کجلدال

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

 

  • تخمین محتوای پروتئینی در غذا ها
  • اندازه گرفتن نیتروژن غیر پروتئینی علاوه بر نیتروژن موجود در پروتئین ها

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.