۵۳۳ بازديد
سرعت شاید مهمترین ثروت درهزاره سوم وعصرجدید مرسوم به عصر اطلاعات باشد.برای کاستن زمان پاسخگویی وبهبود انعطاف پذیری،ثبت تغییرات شرکت باید شکل کاملا جدیدی ازسازمانها به وجود آیند.سازمانهای مجازی که امروزه با سرعت بالایی درحال شکل گیری هستند می توانند پاسخی به این نیازهای جدید باشند؛ سازمان های مجازی گروهی از شرکت های مستقل اند که با یکدیگرارتباط دارند ویک سازمان موقت واحد راتشکیل می دهند.
اندیشه پیدایش سازمان های مجازی که اولین بار توسط پیتر دراکر (peter f .Drucker)  در آغاز دهه ۱۹۵۰با انتشار کتاب « جهان فرامدرن با حضور کارکنان اندیشه مدار »مطرح شد، در ابتدا همان قدر رویاپردازانه بود که در مورد رمان های ژول ورن مطرح شد؛ حتی بعدها که در سال ۱۹۷۰الوین تافلر   (Alvin Toffler) ایده خلق سازمان های مجازی را بسط و گسترش داد، کمتر کسی تصور میکرد که فناوری ارتباطات و اطلاعات به آن حد از پیشرفت برسد که در سازمان های سده بیست و یکمی کار در فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر محسوب شود. چه بخواهیم چه نخواهیم، باید بپذیریم که شرایط کسب و کار امروزه بسیار متفاوت تر از گذشته است و عواملی همچون جهانی شدن و جهانی سازی، پیشرفت های شگرف در صنعت رایانه، سرعت سرسام آور جا به جایی اطلاعات، تسهیلات هرچه بیشتر برقرای ارتباطات، تغییرات روز به روز محیط بازاریابی، تغییرات پیاپی در سلیقه ها و ذائقه های مشتریان و فزونی یافتن سطح توقعات و انتظارات آنان و... ایجاب میکند جهت پاسخگویی سریع و صحیح به این تغییرات، بدنبال ساختارهای نوین و مناسب باشیم. چرا که ساختارهای سنتی گروههای بزرگ از کارکنان با تشکیلات منسجم سلسله مراتبی و تمرکز اختیارات بالا که زمانی از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر بود، دیگر جوابگوی این محیط رقابتی و متغیر نیست و می بایست طرحی نو در اندازیم .
• ویژگی های شرکت مجازی :
شرکت واقعی دارای چیزهایی از قبیل اهداف ، استراتژی ، کارکنان ، مدیریت ، عملیات و تولیدات یا خدماتی است که دریک یا چند نقطه فیزیکی متمرکز شده است.
شرکت مجازی عمده ویژگی های شرکت واقعی را دارد اما با این تفاوت که :
- محل جغرافیایی خاصی ندارد و درواقع درکل جهان حضور فیزیکی دارد، یعنی برروی اینترنت است.
- تقریبا همه آن کسانی که امکان دسترسی به اینترنت را دارند می توانند آن را ببینند.
- کارکنان آن می توانند با یکدیگر از راه دور در ارتباط باشند.
- تعداد کارکنان آن می توانند متغیر باشند.
- پایگاه اطلاعاتی آن می تواند متغیر یا متمرکز باشد.
- عملیات تجاری آن می تواند طیف بسیار گسترده ای را پوشش دهد و اصولا هرگونه نقل و انتقال مالی در آن به صورت الکترونیک صورت گیرد.
• ویژگی های فوق پنج خاصیت اساسی را برای شرکت مجازی در مقابل شرکت واقعی فراهم می آورد:
الف - سرعت بالاتر
ب - انعطاف فوق العاده
ج - کاهش هزینه
د - کاهش استفاده از کاغذ و دوباره کاری
ه - گسترش هرچه بیشتر ارتباطات
• از جمله مزایای ثبت  شرکت های مجازی  می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- آثار و بلایای فیزیکی از قبیل آتش سوزی، انفجار، زلزله و سایر حوادث بر روند کاری به حداقل خواهد رسید.
- بهره وری و سودآوری افزایش می یابد.
- مشارکت اجتماعی : این امکان برای شرکت فراهم می شود تا افرادی را که فرصت کاری ندارند استخدام کند، افراد معلول، سالخورده و والدینی که کودک خردسال دارند میتوانند در خانه به کار بپردازند؛ در نتیجه موقعیتی به وجود می آید تا وجدان اجتماعی سازمان نشان داده شود.
- کاهش مسائل زیست محیطی به علت تردد کمتر افراد
- کاهش هزینه های مربوط به فضاهای اداری به علت افزایش انعطاف پذیری در کارها
- در سازمان های مجازی بعد مسافت و فاصله جغرافیایی مانع از انجام کارها، برگزاری جلسات و کنفرانس ها نخواهد شد.
- افزایش وابستگی به سرمایه فکر و اندیشه افراد سازمان
- برآورده کردن تعداد بیشتری از نیازهای مشتریان

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/


- توجه بیشتر بر جنبه انسانی کارها و تاکید کمتر بر اجزای مکانیکی، تکراری و روتین کارها
 • شرایط راه اندازی دفتر کار مجازی یا شرکت:
دارابودن دفتر کار یا مکان فعالیت مجهز به امکاناتی نظیر: آدرس پستی ثابت جهت مکاتبات اداری، نصب تابلو دفتر کار مشترک در ورودی مکان فعالیت، امکان دریافت فکس، اینترنت، خطوط تلفن ثابت و اتاق جلسات و قرارهای کاری،از جمله شرایط خاص برای راه اندازی سازمان های مجازی می باشند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.