۵۲۱ بازديد

کشیدن دندان‌های شیری زمانی انجام می‌شود که دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد و نتوان آن را ترمیم کرد.دندانپزشک زن در رشت دقت داشته باشید که معمولا ترجیح بر این است که دندان نگه داشته شود؛ چرا که برای رویش درست دندان‌های دائمی لازم است. اما در صورتی که نتوان آن را درمان کرد، برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، باید برای کشیدن آن اقدام شود. معمولا توصیه می‌شود بعد از کشیدن دندان از فضا نگهدار استفاده شود.

نکات مهم قبل از کشیدن دندان

برای پیشگیری از خطر و عوارض ناشی از انجام این درمان، بسیار مهم است که به نکات زیر توجه کنید:

  1. حتماً در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که مصرف می‌کنید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. به ویژه داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین که در انعقاد خون اختلال ایجاد می‌کنند. در صورتی که از داروهای بیس فسفونات استفاده می‌کنید، حتما این موضوع را به اطلاع دندانپزشک برسانید.
  2. در صورت بارداری، حتما دندانپزشک خود را از این مورد مطلع کنید.
  3. در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها حتما مورد را به دندانپزشک خود گزارش دهید. بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبد، نقص ایمنی، داشتن سابقه اندوکاردیت باکتریایی و سایر موارد از جمله این موارد هستند.
  4. حتما قبل از کشیدن دندان، برای چند روز استعمال سیگار را کنار بگذارید.
  5. در صورتی که دندان آبسه کرده باشد، بهتر است قبل از کشیدن با مشورت دندانپزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  6. توصیه شده است نیم ساعت قبل از انجام این درمان، داروی مسکن را مصرف کنید تا بعد از کاهش اثر بی‌حسی، دردی را تجربه نکنید.

آشنایی با عوارض ناشی از درمان کشیدن دندان

این روش نیز مانند هر درمان دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد که عبارت‌اند از:

  1. خونریزی

    عواملی از قبیل موارد زیر سبب تشدید خونریزی بعد از درمان می‌شوند:

    • خارج کردن گاز استریل زودتر از زمانی که دندانپزشک بیان کرده است.
    • خارج کردن آب دهان با فشار
    • سیگار کشیدن
    • استفاده از نی برای نوشیدن
    • استفاده از داروهای رقیق کننده خون
    • ابتلا به بیماری‌های انعقادی خونی و عدم اطلاع آن به دندانپزشک
  2. عفونت

    یکی از شایع‌ترین عوارضی که پس از این درمان ایجاد می‌شود، عفونت است. برای جلوگیری از بروز چنین عارضه‌ای، دندانپزشک داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. بیمار باید سر وقت آنها را مصرف کنید.
    لازم به ذکر است اگر درد و خونریزی بیش از ۴۸ ساعت طول کشیده و تشدید شود، احتمال بروز عفونت بیشتر خواهد بود. در این صورت بیمار باید سریعاً به مطب دندانپزشکی مراجعه کند.

  3. حفره خشک

    یکی از دردناک‌ترین عوارضی که بعد از این درمان رخ می‌دهد، حفره خشک است. ایجاد حفره خشک معمولاً در دندان‌های پایینی شایع‌تر است. احتمال رخ دادن آن در شرایطی بیشتر می‌شود که بیمار نکات مراقبتی را به درستی رعایت نکند.

  4. سوراخ شدن حفره سینوس

    حفره‌های سینوسی در صورت وجود دارند و به استخوان فک نزدیک هستند. دندان‌های عقبی فک بالا در فاصله نزدیکی نسبت به این حفره‌ها قرار دارند. به همین دلیل احتمال دارد هنگام کشیدن دندان، سوراخ شوند. در صورتی که سینوس سوراخ شود، یک سری عوارض دیگری بروز پیدا خواهند کرد.

  5. استئونکروز

    یکی دیگر از عوارض این درمان که البته بسیار نادر است، استئونکروز یا همان مرگ استخوانی است. این عارضه معمولا زمانی ایجاد می‌شود که فرد قبلا داروهای بیس فسفونات مصرف کرده باشد.

  6. آسیب به دندان‌های مجاور

    در صورتی که دندانپزشک به صورت اصولی کشیدن دندان را انجام ندهد، ممکن است به دندان‌های دیگر آسیب وارد شود. به عنوان مثال، در صورتی که فورسپس ناگهان رها شود، ممکن است سبب شکستگی تاج دندان فک مقابل شود.

بعد از کشیدن دندان چه نکاتی را رعایت کنم؟

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عبارت‌اند از:

  1. گاز استریل گذاشته شده روی دندان را تا حدود ۱ ساعت با فشار ملایم در جای خود نگه دارید. پس از این مدت زمان به آرامی گاز استریل را از دهان خود در بیاورید.
  2. بلافاصله بستنی بخورید. این کار به بند آمدن خونریزی و کاهش درد و تورم شما کمک زیادی خواهد کرد.
  3. برای کاهش درد از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید.
  4. در روز اول برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنید. روز دوم نیازی به استفاده از کمپرس سرد یا گرم نیست. اما روز سوم به سراغ کمپرس گرم بروید.
  5. استفاده از کمپرس را در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای انجام دهید.
  6. مصرف آنتی بیوتیک را در موقع مناسب فراموش نکنید. این داروها برای جلوگیری از عفونت اهمیت ویژه‌ای دارند.
  7. سعی کنید حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از این درمان استراحت کنید. از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید.
  8. تا دو روز ابتدایی غذاهای سرد و نرم مصرف کنید. پس از آن نیز باید غذاهای نرم بخورید، اما می‌توانید از غذاهای گرم‌تر و سوپ نیز کمک بگیرید.
  9. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید با استفاده از نی نوشیدنی میل کنید. این کار موجب کنده شدن لخته خون می‌گردد.
  10. پس از ۲۴ ساعت با استفاده از محلول آب نمک دهان خود را بشویید. دقت کنید که برای این شست‌و‌شو آب دهان خود را با فشار خارج نکنید.
  11. سیگار نکشید و از استعمال دخانیات بپرهیزید. با این کار از بروز عفونت‌های دردناک بعد از کشیدن دندان جلوگیری می‌کنید.
  12. بهداشت دهان از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در صورت بی‌توجهی به آن، با عفونت و عارضه دردناک حفره خشک رو‌به‌رو خواهید شد. در شب اول درمان محل دندان کشیده شده را مسواک نزنید.

با مشاهده چه علائمی بعد از کشیدن دندان با دندانپزشک خود تماس بگیرم؟

وجود تورم، کمی خونریزی و درد تا چند روز بعد از کشیدن دندان طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برای کنترل آنها باید به دقت نکات مراقبتی را رعایت کنید.
در صورتی که با علائم زیر رو‌به‌رو شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  1. تب و لرز
  2. درد شدید و مداوم بعد از گذشت ۴ روز
  3. خونریزی بیش از ۲ روز
  4. تهوع و استفراغ
  5. ترشح زیاد از محل زخم
  6. افزایش تورم به جای کاهش آن
  7. سرفه زیاد، تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه
https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

از کشیدن دندان می‌ترسم، چه کنم؟

افراد بسیاری نسبت به انجام این درمان در دل خود هراس دارند. دندانپزشک می‌تواند به خوبی در مدیریت این ترس به بیمار کمک کند.
می‌توانید یک جلسه قبل از انجام درمان با دندانپزشک خود در این باره صحبت کنید. ایشان قطعا راهکارهایی را برای کاهش ترس و استرس را به شما ارائه خواهد داد.
این پروسه درمانی با بی حسی انجام شده و شما هیچ دردی در حین درمان احساس نخواهید کرد. بعد از درمان نیز تا چند روز با رعایت تمام توصیه‌های دندانپزشک بهبودی خود را به دست خواهید آورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.