۵۲۰ بازديد

آیا دندانتان شکسته و احساس ناخوشی دارید؟

وقتی دندان شکسته می‌شود، فرد احساس درد، ناراحتی و اضطراب را تجربه می‌کند. بهترین دکترایمپلنت در رشت تصور امکان از دست دادن دندان و یا تاثیر نامطلوب آن بر چهره و ظاهر باعث ایجاد احساس ناراحتی و اضطراب بیشتری می‌شود.
خوشبختانه امروزه، علم دندانپزشکی و تکنولوژی‌های پیشرفته شرایطی را فراهم کرده‌اند که در صورت بروز چنین مشکلی، امکان ترمیم دندان وجود خواهد داشت.
از این رو به افرادی که دچار چنین مشکلی شده‌اند توصیه می‌کنیم چنانچه این اتفاق برای آنها رخ داد، فورا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنند. دندانپزشک پس از معاینه شرایط دندان آنها روش‌های درمانی لازم را پیشنهاد خواهد داد.

علل شکستگی دندان

شکستگی دندان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. پوسیدگی دندان

    پوسیدگی دندان نوعی بیماری دندان است. در صورت عدم رسیدگی به آن و عدم درمان به موقع، به بخش‌های انتهایی دندان رسیده و علاوه بر پخش شدن عفونت، می‌تواند سبب ترک خوردگی و شکستگی دندان شود. همچنین در مواقعی که برای پر کردن دندان مواد بسیار زیادی به کار برده شوند، دندان تضعیف شده و احتمال شکستگی آن افزایش می‌یابد.

  2. دندان قروچه

    یکی از عادت‌های رفتاری نادرست که مشکلات بسیاری را برای سلامت دهان و دندان ایجاد می‌کند، دندان قروچه است. این مشکل با فشار بیش از حد و سایش دندان‌ها، می‌تواند سبب بروز شکستگی دندان شود.

  3. حادثه

    تصادف، بازی و ورزش‌های رزمی می‌توانند به دنبال خود حوادثی را به دنبال داشته باشند. ضربه ناگهانی به دندان می‌تواند موجب ترک خوردن و شکستن دندان شود.

  4. مصرف برخی از غذاهای اسیدی

    بسیاری از مواد غذایی اسیدی مانند قهوه، غذاهای تند و یا برخی از آبمیوه‌ها می‌توانند تاثیراتی بر مینای دندان گذاشته و سطوح دندان‌ها در معرض آسیب و خطر قرار دهند.

  5. افزایش سن

    معمولا افرادی که به سن ۵۰ سالگی می‌رسند، احتمال ایجاد ترک در دندان‌هایشان بیشتر از قبل خواهد بود.

  6. خوردن غذاهای سفت

    در صورتی که فرد مواد غذایی سفت مثل پسته و بادام را با دندان‌های بشکند، احتمال شکستگی دندان‌های وجود خواهد داشت.

  7. تغییر دمای ناگهانی

    گاهی اوقات به دلیل سهل انگاری بیمار، ممکن است دچار شکستگی دندان شود. به عنوان مثال، زمانی که فرد بلافاصله بعد از خوردن یک ماده غذایی داغ، از آب سرد استفاده کند. در این مواقع، احتمال ایجاد ترک و حتی شکستگی دندان وجود خواهد داشت.

علائم شکستگی دندان

شکستگی دندان می‌تواند با علائم و نشانه‌هایی همراه باشد که در صورت مشاهده هر یک از آنها بهتر است هرچه سریع تر به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در اکثر موارد درد ناشی از شکستگی دندان تداوم نداشته و به حالت رفت و برگشتی ایجاد می‌شود. در زیر به این علائم و نشانه‌ها اشاره شده است:

  1. احساس سوزش مجاور دندان شکسته شده
  2. احساس درد و ناراحتی در زمان غذا خوردن و یا قرار دادن دندان‌ها روی هم
  3. حساسیت بیش از حد دندان به سرما و گرما
  4. احساس ناهمواری بر روی سطح دندان و سوزش زبان در اثر کشیدن آن روی دندان

تشخیص دندان شکسته

در اکثر مواقع شکستگی دندان باعث بروز علائمی می‌شود که دندانپزشک با معاینه دقیق و کامل دندان‌ها به تشخیص ترک خوردگی دندان می‌پردازد.
تصاویر رادیوگرافی معمولا برای تشخیص شکستگی دندان به کار نمی‌آیند؛ چرا که شکستگی دندان با معاینه بالینی قابل تشخیص است. اما برای درمان دندان، معمولا این تصاویر تجویز می‌شوند تا از سلامت بافت پالپ اطمینان حاصل کنند.

انواع شکستگی دندان

 

شکستگی دندان می‌تواند دارای انواع متفاوتی باشد که برای هر کدام از آنها معمولا روش‌های درمانی وجود دارد. در زیر مهمترین آنها را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. شکستگی کاسپ دندان این نوع شکستگی در صورتی است که سطح جونده دندان دچار شکستگی شود. ترمیم این نوع شکستگی معمولا دارای هزینه بالاتری نسبت به دیگر انواع است، اما این شکستگی درد زیاد و شدیدی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.
  2. دندان ترک خورده اگر ترک روی دندان به سمت ریشه دندان گسترش یابد، شکستگی دندان از نوع ترک خورده شناخته می‌شود. اقدام سریع برای درمان این نوع شکستگی، به راحتی دندان آسیب دیده را نجات خواهد داد؛ در غیر این صورت شاید راهی جز کشیدن دندان وجود نداشته باشد.
  3. دندان نصف شده در صورتی که دندان ترک خورده درمان نشود، دندان نصف شده که در اکثر موارد راهی برای نجات این دندان وجود نخواهد داشت.
  4. شکستگی عمودی ریشه معمولا این نوع شکستگی دندان علائم خاصی نداشته و امتداد شکستگی دندان از ریشه به سطح جونده دندان پیش می‌رود. به دنبال امتداد یافتن این شکستگی لثه و استخوان ملتهب می شوند.
  5. کریز لاین این نوع شکستگی تنها مینای دندان را تحت تاثیر قرار داده و از خفیف‌ترین انواع شکستگی دندان است. شکستگی از نوع کریز لاین دردی نداشته، اما زیبایی دندان را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر درمان آن به موقع صورت نگیرد، احتمال بروز عواقب جدی تر در آینده وجود خواهد داشت.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.