۵۳۰ بازديد

شما به عنوان والدین کودک باید وی را در رعایت دستورالعمل‌های گفته شده توسط دندانپزشک یاری کنید.دندانپزشک زن در رشت این موارد شامل مراقبت‌های زیر هستند:

  1. رعایت بهداشت دهان از کودک خود بخواهید در رعایت بهداشت دهان خود کوشا باشد. به طور کلی تا ۸ سالگی والدین باید در مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به کودک کمک کنند. بعد از آن هم خود کودک باید این موارد را رعایت کند.
  2. رعایت رژیم غذایی کودک باید بداند که در صورت مصرف شیرینی بیش از اندازه، ممکن است دوباره با چنین مشکلی مواجه شود.
  3. مصرف آنتی بیوتیک در صورت تجویز در صورتی که دندانپزشک برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، باید در زمان مشخص شده آن را مصرف کند تا عفونت وی به طور کامل از بین برود.
  4. مصرف مسکن در صورت نیاز گاهی اوقات پس از انجام درمان‌هایی مانند کشیدن دندان آبسه کرده کودکان، کودک درد زیادی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی باید از مسکن‌های تجویزی برای کودک استفاده شود.

علت آبسه دندان کودکان چیست؟

در کودکان معمولا هر یک از عوامل زیر می‌توانند سبب آبسه کردن لثه کودکان و دندان آنها شوند:

  1. پوسیدگی دندان پوسیدگی دندان در کودکان گاهی اوقات ممکن است از مینا و عاج عبور کرده و به بافت پالپ آن برسد. در این زمان، اگر برای درمان ریشه یا کشیدن اقدام نکنید، عفونت از پالپ به بافت‌های اطراف دندان منتشر می‌شود. در این مواقع معمولا آبسه دندانی تشکیل می‌شود و باید برای درمان ریشه و یا کشیدن دندان آبسه کرده کودکان اقدام کرد.
  2. بیماری‌های شدید لثه گاهی اوقات به دلیل وجود عفونت در بافت لثه، آبسه لثه کودکان ایجاد می‌شود.
  3. شکستگی و ساییدگی دندان سایش و شکستگی دندان می‌تواند به بافت پالپ آسیب برساند. در این گونه مواقع ممکن است آبسه‌هایی روی لثه دیده شوند که و علت عفونت لثه در کودکان همین دندان شکسته یا ساییده شده است.

کدام کودکان بیشتر در معرض ابتلا به آبسه دندان و لثه هستند؟

معمولا کودکانی که هر یک از شرایط زیر را دارند، بیشتر دچار آبسه دندان و لثه می‌شوند:

  1. عدم رعایت بهداشت کودکانی که بهداشت دهان ضعیفی دارند و در مصرف خوراکی‌های شیرین، هیچ محدودیتی قائل نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند.
  2. کودکانی که خیلی در معرض ضربه هستند. خیلی از کودکان زمانی که در بازی‌های گروهی شرکت می‌کنند، اصلا حواسشان به حفظ سلامتی نیست. به همین دلیل هم هر لحظه ممکن است در معرض ضربه به دندان قرار داشته باشند و دندانشان بعد از مدتی آبسه تشکیل بدهد.
  3. کودکانی با مشکلات جسمی و ذهنی چنین کودکانی اگر توسط والدین برای رعایت بهداشت دهان خود حمایت نشوند، ممکن است چنین مشکلاتی در دهانشان به وجود آید.

روش‌های پیشگیری از آبسه دندان در کودکان

باید حتما برای پیشگیری از تشکیل آبسه دندان و لثه در کودکان خود، هر یک از روش‌های زیر را به وی توصیه کنید:

  1. استفاده از مسواک و نخ دندان این دو مورد برای رعایت بهداشت دهان دو ابزار ضروری هستند. در کودکان به دلیل مصرف بیشتر مواد قندی، باید حتما از مسواک و نخ دندان استفاده شود.
  2. انجام معاینات منظم دندانپزشک می‌تواند پوسیدگی دندان و هر مشکل دیگر را قبل از بدتر شدن اوضاع شناسایی کند. به همین دلیل هم می‌توانید با انجام معاینات منظم برای کودک خود، از این گونه مشکلات پیشگیری کنید.
  3. استفاده از رژیم غذایی سالم کودک باید بتواند رژیم غذایی خود را کنترل کند. نباید در برنامه غذایی وی مواد قندی زیادی جای بگیرد. در صورتی که استفاده از شیرینی در برنامه غذایی کودک شما بیشتر از سه بار در روز باشد، احتمال پوسیدگی و متعاقب آن آبسه دندان بالاتر می‌رود.

عوارض عدم درمان آبسه دندان و لثه کودکان

باید حتما برای درمان آبسه دندان و لثه کودک خود اقدام کنید؛ در غیر این صورت، امکان بروز هر یک از خطرات آبسه دندان کودکان دور از انتظار نخواهد بود:

  1. ورود عفونت به خون کودک در صورتی که عفونت بتواند خود را به خون برساند، کودک را در معرض ابتلا به مشکلاتی مثل روماتیسم قلبی و مفصلی در آینده‌ای نه چندان دور قرار خواهد داد.
  2. تاثیر روی دندان دائمی با توجه به اینکه جوانه دندان دائمی زیر دندان شیری واقع شده است، این عفونت می‌تواند روی این جوانه نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک سری مشکلاتی در ساختار دندان و به ویژه مینای آن وجود دارد که در نتیجه ایجاد آبسه درمان نشده در کودک بروز پیدا کرده‌اند.
  3. گسترش عفونت گاهی اوقات عفونت دندان کودک ممکن است به سایر نواحی بدن او منتشر شود و مشکلات دیگری به بار آورد. حتی در برخی از موارد، مرگ کودک نیز در اثر این عفونت رخ داده است.
  4. تریسموس تریسموس همان باز نشدن دهان بیمار است که ممکن است در اثر گسترش عفونت ناشی از آبسه در کودکان رخ دهد.

روش‌های خانگی درمان آبسه دندان و لثه کودکان

با توجه به اینکه تشکیل آبسه در دهان کودک نشان دهنده گسترش عفونت در آن ناحیه است، باید حتما برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. چرا که دندانپزشک باید بتواند این مشکل را از ریشه درمان کرده و از پیشرفت عفونت جلوگیری نماید و هیچ یک از دندانپزشکان کودکان استفاده از روش‌های خانگی را توصیه نمی‌کنند.
اما اگر به دنبال شناخت روش‌های خانگی و سنتی برای درمان این عارضه هستید، موارد زیر را مطالعه کنید:

  1. شست و شوی دهان کودک با آب نمک آب نمک یک ترکیب فوق‌العاده برای کاهش عفونت است. شما می‌توانید با استفاده از این محلول، عفونت و سایر علائم ناشی از آبسه را در کودک خود کاهش دهید. البته دقت داشته باشید که این روش به صورت موقت می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
  2. استفاده از جوش شیرین جوش شیرین نیز می‌تواند همانند آب نمک برای کاهش عفونت موثر باشد؛ چرا که از تشکیل پلاک در دهان کودک جلوگیری به عمل می‌آورد.
  3. روغن عصاره پونه کوهی ترکیبات ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی داخل این روغن وجود دارند که می‌توانند برای درمان خانگی آبسه دندان کودکان موثر واقع شوند.
  4. از یخ استفاده کنید. اگر در خانه دارویی برای کاهش التهاب و تورم ناشی از آبسه کودک خود در اختیار ندارید، می‌توانید به جای آنها از یخ برای درمان آبسه لثه کودکان استفاده کنید.
  5. استفاده از سیر سیر یک محصول برای کشتن باکتری‌ها در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل هم خیلی از افراد ممکن است برای کاهش درد لثه در کودکان از این محصول استفاده کنند.

دسته بندی آبسه‌های دندان شیری

به طور کلی عفونت دندان شیری در کودکان با توجه به سیر بیماری به دو نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. آبسه‌های حاد این نوع آبسه معمولا با علائمی مثل درد ناگهانی و شدید پدیدار می‌شود. اگر درد کودک بعد از چند ثانیه از بین برود، در این دسته طبقه‌بندی خواهد شد.
    با تشدید علائم ممکن است نیاز به کشیدن دندان شیری آبسه کرده وجود داشته باشد.
  2. آبسه مزمن در صورتی که کودک چندین ماه است که از درد خفیف در دندان یا بافت لثه خود شکایت دارد، آبسه وی از نوع مزمن است.
    در این صورت باید برای درمان آبسه دندان شیری کودک او را نزد دندانپزشک ببرید.

انواع آبسه دندان و لثه کودکان

اما اگر بخواهیم با توجه به محل تشکیل آبسه آن را دسته‎‌بندی کنیم، باید آن را به سه نوع تقسیم‎بندی کنیم:

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. آبسه لثه همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع آبسه در لثه کودک خود را نمایان می‌کند. این نوع آبسه معمولا از نظر سختی درمان نیز مشکل زیاد برای دندانپزشک نخواهد داشت.
  2. آبسه پریودنتال این نوع آبسه کمی خطرناک‎تر است؛ چرا که عفونت با توجه به اینکه در بافت‌های عمقی لثه به وجود آمده است، نمی‌تواند به فضای دهان راه پیدا کند. به همین دلیل بیشتر استخوان و سایر بافت‌ها را درگیر می‌کند.
  3. آبسه پری اپیکال این نوع آبسه نیز معمولا با توجه درگیر شدن پالپ دندان به وجود می‌آید. برای درمان آن باید عصب کشی برای کودک انجام شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.