۵۳۶ بازديد
نام اونیکس (Onyx) از کلمه یونانی Nux، به معنای “ناخن” یا “سر پنجه تیز جانوران” گرفته شده است. امیرنکویی دلیل آن این بود که سنگ اونیکس می تواند شامل رگه هایی روی خود باشد که رنگ مایه ای شبیه به رنگ پوست و گوشت انسان ها دارد. داستان از این قرار است که در بعد ظهر یک روز آفتابی ونوس (آفرودیت) الهه آسمانی عشق و زیبایی در حال چرت زدن بود.در این هنگام فرزند خردسالش به نام کوپید (دارگونه‌ى عشق‌) که در کتاب ها به‌ صورت‌ پسربچه‌ى بالدارى با تیر و پیکان‌ تجسم‌ مى‌شود، ناخن های ونوس را با یکی از پیکانهای نوک تیز جادویی او اصلاح کرد. تیکه ناخن ها قطع شده در آب رودخانه های مقدس افتادند و از آنجایی که از نوع بهشتی و آسمانی بودند به خواست خدایان به ته آب رفته و به انیکس تبدیل شدند. این سنگ در زبان به عربی جزع و به فارسی خلنگ معروف است.

سنگ اونیکس چیست؟

اونیکس (Onyx) نوعی کانی کالسدونی با نوارهای تقریبا موازی مستقیم مشکی سفید است که در رنگهای مختلفی دیده می شود ولی در بازار نوع سیاه یکدست آن طرفدار و فروش بیشتری دارد. سنگ اونیکس از ذخایر سیلیکا در منافذ گدازه های آتشفشانی تشکیل می شود. اگرچه در منابع دیگر کانی شناسی ذکر شده است اونیکس نوعی از عقیق است با این حال بسیاری از منابع علمی از جمله IGS بر این باورند که انیکس نوعی کلسدونی است.  در حقیقت اونیکس سیاه می تواند در مقطع نازک در حد دو میلیمتر نور را عبور داده و باندهای موازی (معمولا) نشان دهد ولی با عقیق متفاوت است. 


اگر طبق برخی طبقه بندی ها، اونیکس نوعی عقیق باشد، پس این نمونه قطعا واجد شرایط است. لایه چشمگیر سیاه و سفید چشم مانند کلسدونی در واقع بر روی ماتریسی از کوارتز کریستالی رشد کرده است. 7.0 x 5.8 x 5.5 سانتی‌متر، میناس گرایس، منطقه جنوب شرقی، برزیل. © Rob Lavinsky, www.iRocks.com.

خواص سنگ اونیکس از نظر ویژگی های فیزیکی عبارت انداز: شکل کریستالی هگزاگونال و بدون کلیواژ با جلای شیشه ای و شیری، سختی این کانی 6.5–7 در جدول موس، وزن مخصوص 2.55 تا 2.70 و ضریب شکست آن 1.530 تا 1.543 می باشد. این سنگ در بیشتر نقاط جهان شامل آرژانتین، برزیل، هند، بوتسوانا، ماداگاسکار، میانمار، پاکستان، سریلانکا، جنوب مکزیک، افغانستان، اروگوئه و ایالات متحده وجود دارد.

 

تشخیص سنگ اونیکس اصل از بدل و روشهای بهسازی آن

پلینی بزرگ (نویسنده امپراتوری روم) در کتاب تاریخ طبیعی خود به تکنیک هایی در جهت بهبود سنگهای اونیکس به رنگ سیاه که همواره ارزش تجاری بالاتری دارند اشاره می کند. همانطور که در مقاله بهسازی رنگ سیاه عقیق نیز گفتیم روشهایی وجود دارد که انیکس ها و حتی عقیق های بی رنگ و برخی کالسدونی ها را بهسازی کرد. در این روش ابتدا سنگ را در محلول شیمیایی شکر ذوب شده (محلول کربن) غرق کرده و با حرارت دادن همراه سولفوریک اسید موجب جذب محلول سیاه به لایه های فوقانی آن شده و تبدیل یک اونیکس تماما سیاه یکدست می شود.روشهای دیگری نیز با رنگ مصنوعی به همراه نیتریک اسید (باعث حذف رنگهای مزاحم) انجام می شود که بطور کلی در بازار با نامهای “اونیکس سیاه” فروخته می شوند. سنگهای اونیکس اصل و طبیعی می توانند دارای نوارهای سفید یا سیاهی باشند که البته تشخیص آنها در نمونه های راف ساده تر است. در نگین های آماده تشخیص اینکه عقیق سیاه رنگ شده بوده است یا واقعا انیکس کار مشکلی است. اونیکس معمولا با لایه های رنگی بسیار نازک تشکیل می شوند. اگرچه، به ندرت، آنها می توانند در طبیعت با لایه هایی با ضخامت کافی برای برش سنگ به عنوان یک رنگ سیاه ثابت وجود داشته باشند، اکثر اونیکس های سیاه یکدست امروزه فروخته می شوند در واقع کلسدونی های سیاه رنگ شده هستند.

https://chaav.ir/blog/13-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5+%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

تفاوت سنگ اونیکس و عقیق سیاه چیست؟

بر خلاف تصوارت عامه سنگ اونیکس، عقیق سیاه نیست و البته در بازار سنگها دارای نامهایی چون جزع یمانی و.. رواج پیدا کرده که نامهایی علمی نیستند. عقیق سیاه معمولا نوع قهوه ای بسیار تیره بوده و رنگ کاملا سیاه درآن کمتر دیده می شود. در واقع عقیق سیاه و اونیکس هر دو نوع لایه ای کالسدونی (نوعی کوارتز میکروکریستالین) هستند که در نوع نوار و باندهای روی سنگ تفاوت دارند. عقیق دارای نوارهای دوار رو به مرکز مانند حلقه است درصورتی که انیکس دارای نوارهای موازی و مستقیم است. نوارهای اونیکس معمولا دارای رنگ سیاه یا سفید است اما میتواند مجموعه از رنگها و با سایه های آبی تا ارغوانی باشد. غالبا این باندها از روشن شروع و در قسمت تیره جدا می گردند. در عقیق لایه های بین باند ها می تونند رنگهای مختلفی داشته باشند. هنچنین در عقیق مقداری کمی شفافیت وجود داشته و رنگهای متفاوتی را سنگ می تواند داشته باشد. ولی در اونیکس عموما رنگها بصورت مات و یکنواخت (در حد یک یا دو رنگ) هستند. اونیکس معمولا مات تا اوپک است. بیشتر نمونه راف های سیاه درواقع جاسپر سیاه هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.