۵۲۴ بازديد
اصطلاح عقیق آبدار در ایران شاید به نوعی عقیق هایی که پاک و شفاف و در سایز درشت با تراش های دامله دیده می شوند گفته شود. امیرنکویی با این حال چندی پیش من با فردی آشنا شدم که عقیق هایی با آب و حباب به تعداد محدود داشت. آقای مرتضی رضایی که تقریبا بیشتر عمر خود را مشغول تراش عقیق و کوارتز سپری کرده است ، به تازگی عقیق هایی از یک معدن در خراسان جنوبی یافته که دارای آب و بخصوص حباب گاز در حفره های میکروژئود خود هستند. بیشتر این عقیق های نواری با رنگ متمایل به ارغوانی/کبود بسیار کمرنگ هستند. من فرصت این را داشتم تا چند نمونه از وی خریداری کنم.

برای واضح تر شدن آنها در نور معمولی، راف باید تا جایی که راه دارد نازک شود. البته در نور وارد شده از پشت در حالت راف نیز به راحتی مشخص هستند. تراش این نوع عقیق بسیار دشوار و نیازمند تجربه است زیرا در اثر دمای زیاد حین پولیش و یا خروج حباب و مایع از منافذ اطراف دیواره محبوس میکروژئود کریستالین خود ممکن است از سنگ خارج شود و به اصطلاح پنچر شود! . درحقیقت بسختی می توان یک نگین عقیق انهیدرو در حالت نگین کوچک انگشتری داشت و اغلب آنها را می توان در حالت همان راف پولیش شده و یا آویز هایی درشت و ضخیم در آورد.

این نوع عقیق همراه آب و حباب کمیابند!

به گفته آقای رضایی گاهی ممکن است در 500 کیلو عقیق فقط یک عدد با آب میلیون ساله یافت شود. عقیق های آب دار کمیابند ولی نمونه هایی که حباب با بازه مسافت حرکتی بالا درون آنها به صورت واضح باشد ، کمیاب ترند. البته جذاب تر هم هستند زیرا می شود بازی کردن حباب را مشاهده کرد. یافتن چنین حباب ریزی نیز نیازمند دقت فراوان است.

https://chaav.ir/

از آنجایی که وی به عنوان برشکار سنگ عقیق ، هفته ای صدها کیلو عقیق را برش و آماده تراش و بهسازی کند، شانس بیشتری برای یافتن آب یا حباب درون راف های عقیق این معدن خاص را دارد. شاید هفته ای یک عدد شاید هم هیچ. قیمت این نوع عقیق بسته به میزان بازی حباب و واضح بودنش ممکن است بین یک تا چند میلیون تومان باشد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.