۵۱۹ بازديد

آیا کامپوزیت به دندانها آسیب وارد می‌کند؟

 

کامپوزیت به نوبه خود سبب آسیب دیدگی دندانها نمی‌شود.متخصص لمینت دندان رشت اما باید در نظر داشته باشید که اگر این روش به دست دندانپزشک غیر مجرب انجام گیرد، ممکن است با تراش بیشتر روی مینای دندان سبب آسیب دیدگی آن گردد. 

پس برای جلوگیری از بروز این نوع آسیب دیدگی در انتخاب دندانپزشک ترمیمی و زیبایی نهایت دقت را داشته باشید.

آیا کامپوزیت می‌تواند دلیلی بر پوسیدگی دندان‌ها باشد؟

کامپوزیت دندان به خودی خود روش ایمنی است و خطری را برای دندان‌ها و لثه به وجود نمی‌آورد. اما مواردی هستند که عدم توجه به آنها می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت شود. یکی از این موارد مربوط به نحوه کار دندانپزشک است و دیگری به مراقبت‌هایی که بیمار انجام می‌دهد، ارتباط دارد. در ادامه توجه به این دو مورد و نحوه اثر گذاری آنها بر سلامت دندان را شرح داده‌ایم:

  1. اگر قبل از انجام کامپوزیت دندان‌ها به خوبی تمیز و پالیش نشوند، دندان‌ها پوسیده می‌شوند.
    دلیل این امر این است که باقی ماندن باکتری‌ها، ذرات ریز مواد غذایی و یا پوسیدگی‌های قبلی بر روی دندان‌ها باعث می‌شود که به مرور زمان در زیر لایه کامپوزیت رشد کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
    بنابراین یک نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد انتخاب یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر است.
  2. متأسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پس از ترمیم، دندان‌ها نیازی به مراقبت ندارند، اما این مسئله می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات از جمله پوسیدگی دندان شود. در برخی بیماران، به ویژه افرادی که میزان پوسیدگی دندان‌های آنها زیاد است، ممکن است نیاز باشد برای نصب کامپوزیت مقداری از دندان تراشیده شود.
    دندان تراشیده شده در معرض خطر بیشتری خواهد بود، زیرا مینای دندان تراشیده و ضعیف شده است، بنابراین در صورت عدم مراقبت صحیح احتمال پوسیدگی دندان بیشتر خواهد شد.
    علاوه بر این، اگر ذرات غذا بر روی دندان‌ها باقی بمانند، باکتری‌ها بر روی سطح آنها رشد می‌کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. بنابراین برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، سیگار نکشید و به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان‌های کامپوزیت شده و لثه خود را بررسی کنید.

عفونت لثه بعد از کامپوزیت

 

برخی افراد ممکن است پس از کامپوزیت کردن دندان‌های خود علائمی مانند التهاب، قرمزی، تورم، خونریزی خفیف و مکرر لثه و درد را احساس کنند که می‌تواند نشان دهنده عفونت لثه باشد.
در ادامه دلایل ایجاد این عفونت را بیان کرده ایم:

  1. زخم شدن بافت لثه حین نصب کامپوزیت

     دندانپزشک هنگام نصب کامپوزیت ممکن است برای صاف کردن خط لثه و نصب صحیح، مقداری از بافت لثه را عقب براند که این عمل موجب زخم شدن لثه می‌شود.
    در صورتی که افراد پس از انجام این ترمیم توصیه‌های دندانپزشک خود از قبیل شستشو با محلول آب نمک، عدم استعمال دخانیات و رعایت بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنند، کم کم بافت لثه عفونت می‌کند و علائمی که پیش‌تر بیان کردیم بروز می‌کنند.
  2. فاصله افتادن بین کامپوزیت و دندان

     در برخی افراد ممکن است بر اثر مشکلاتی مانند بیماری‌های لثه، بین لثه و کامپوزیت فاصله‌ای ایجاد شود و یا این فاصله از همان ابتدا به دلیل عدم نصب صحیح، وجود داشته باشد که در هر دو صورت باعث به دام افتادن ذرات مواد غذایی و باکتری‌ها در آن شکاف شده و به مرور زمان عفونت لثه به وجود می‌آید.
  3. سایر علل

     عوامل مختلفی در ایجاد عفونت لثه نقش دارند که مهم‌ترین آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و تجمع جرم در اطراف خط لثه و زیر آن است.
    عوامل دیگری نظیر تغییرات هورمونی، ابتلا به برخی بیماری‌ها، مصرف برخی داروها و ... نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.

توجه: در صورتی که هریک از علائم عفونت لثه را مشاهده کردید، فوراً برای درمان آن به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شوند و از پیشرفت بیماری و دچار شدن فرد به مشکلات جدی‌تر مانند ایجاد بیماری‌های پریودنتال، تحلیل رفتن استخوان فک و از دست دادن دندان پیشگیری شود.

نقش دندانپزشک در پیشگیری از مضرات ونیر کامپوزیت

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دندانپزشک نقش بسیار مهمی در پیشگیری از به وجود آمدن مضرات کامپوزیت دندان دارد. دندانپزشک با انجام اقدامات زیر می‌تواند در پیشگیری از ایجاد این عوارض نقش داشته باشد:

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. تشخیص مناسب بودن کامپوزیت برای ترمیم دندان بیمار

     بررسی شرایط دهان و دندان بیمار و تشخیص این که این روش ترمیمی برای رفع نواقص دندانی بیمار مناسب است یا خیر. در صورتی که این تشخیص به درستی انجام نشود و دندانپزشک با وجود مناسب نبودن کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های بیمار اقدام به انجام آن نماید، ممکن است مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان به وجود آید که در این صورت سلامت دهان و دندان بیمار به خطر می‌افتد.
  2. استفاده از برند خوب کامپوزیت

     استفاده از برندهای خوب کامپوزیت نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از عوارض آن دارد.
    مواد خوب و با کیفیت هنگام نصب بر روی دندان به راحتی شکل می‌گیرند و دندانپزشک می‌تواند به آسانی آنها را متناسب با فرم دندان بیمار شکل دهد.
    در این صورت از به وجود آمدن عارضه‌ای مانند ایجاد مشکل در تکلم و جویدن غذا و یا واکنش‌های آلرژیک پیشگیری می‌شود.
  3. تمیز کردن و جرم گیری دندان پیش از نصب کامپوزیت

     تمیز کردن دندان مرحله‌ای است که پیش از قرار دادن مواد کامپوزیت بر روی دندان‌ها باید توسط دندانپزشک انجام شود تا سطح دندان از وجود هرگونه باکتری، ذرات مواد غذایی و یا جرم عاری شود. در برخی موارد نیز ممکن است شرایط دندان‌های بیمار به‌ گونه‌ای باشد که نیاز به جرم گیری و بروساژ دندان باشد.
    دندانپزشک با انجام دقیق این مرحله از عوارضی مانند پوسیدگی دندان و یا بد بو شدن دهان پیشگیری می‌کند.
  4. نصب صحیح کامپوزیت

     دندانپزشک با دقت در قرار دادن مواد کامپوزیت در جای خود و تنظیم درست فاصله بین کامپوزیت‌های دندان‌های مجاور و همچنین توجه به فاصله نیفتادن بین دندان و لثه می‌تواند از به وجود آمدن فاصله بین ونیرها با یکدیگر و با خط لثه جلوگیری کند.
    این اتفاق باعث می‌شود که ذرات ریز مواد غذایی و باکتری‌ها بتوانند در آن فواصل جمع شوند و به این دلیل که امکان تمیز کردن کامل و صحیح این فضاها وجود ندارد، به مرور زمان دهان بوی بد بگیرد و پوسیدگی‌های دندانی و عفونت‌های لثه نیز ایجاد شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.