۵۳۰ بازديد
پروتز های اوردنچر یک درمان برای پر کردن جای دندان های خالی می باشد. متخصص لمینت دندان رشت البته پروتز های اوردنچر برای یک یا دو دندان از دست رفته کاربرد ندارند و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که شخص چند دندان و یا کل دندان های فک بالا و یا فک پایین را از دست داده باشد. پروتز های اوردنچر معمولا بر پایه ی ایمپلنت دندان انجام می شوند؛ ایمپلنت ها پایه های تیتانیومی ای هستند که معمولا در استخوان فک کاشته می شوند و خیلی زود با استخوان جوش می خورند و عملا نقش ریشه های دندانی را با کیفیت خیلی بالا برای سال های خیلی طولانی ایفا می نمایند. برای آشنایی بیشتر با پروتز های اوردنچر، ویژگی های و مشخصات آن ها، پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید :

پروتز های اوردنچر چیستند؟

پروتز های اوردنچر همان دندان های مصنوعی هستند که بر روی پایه های ایمپلنت داخل دهان نصب می شوند. این پروتزها زمانی استفاده می شوند که شخص تمام دندان های فک بالا و یا فک پایین و یا کل دندان هایش را از دست داده باشد. استفاده از پروتز های اوردنچر باعث می شود که افراد دوباره بتوانند مانند زمان قبل از از دست دادن دندانهای شان به حالت عادی زندگی کنند.

چه زمانی از پروتز های اوردنچر استفاده می شود؟

از دست دادن دندان ها تنها به دلیل کهولت سن اتفاق نمی افتد، گاهی اوقات پوسیدگی های زیاد، تصادف و یا ضربه ی شدید به فک باعث می شود که افراد دندان های خود را از دست بدهند. طبیعتا جای خالی دندان ها در دهان بر روی کیفیت زندگی شما تاثیر زیادی می گذارد؛ اعتماد به نفس شما را می کاهد و جویدن غذا و هضم غذایتان را با مشکل مواجه می کند. بنابراین برای اینکه کیفیت زندگی خود را مانند قبل برگردانید نیاز است که فکری به حال جایگزین کردن دندان های از دست رفته تان بکنید.

با توجه به پیشرفت علم دندانپزشکی، استفاده از پروتز های اوردنچر یکی از بهترین راه حل ها برای سالمندان و افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. یکی از دلایلی که اوردنچرها در بین افراد طرفداران زیادی دارند این است که این پروتزها معمولا بافت های لثه و لب ها را در جای مناسب خود قرار می دهند و مانند پروتزهای مصنوعی و قدیمی، چانه ی شما را افتاده و فک تان را دفرمه نمی کنند.

انواع اوردنچرها

اوردنچرهای متکی بر بافت لثه : در این مدل اوردنچر، پروتزها بر روی پایه های ایمپلنتی که در استخوان فک کاشته شده قرار میگیرند. معمولا این اوردنچرها تا زمانی که خود بیمار نخواهد از دندان خارج نمی شوند و از استاندارد حداقلی نیز برخوردار هستند. شبیه ترین درمان به پروتزهای قدیمی همین اوردنچرهای متکی بر بافت لثه هستند. معمولا هزینه ی این مدل پروتزها به نسب پایین تر از مابقی اوردنچرها می باشد.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت و لثه: در این نوع اوردنچر معمولا پایه های ایمپلنت بر روی دو دندان آسیاب و یا نیش قرار میگیرند و سپس خود پروتز بر روی این دو پایه نصب می شود. طی این پروسه معمولا از یک میله که باعث اتصال پایه های ایمپلنت به یکدیگر می شود استفاده می گردد که این میله همان محل قرارگیری پروتز دهانی می باشد.

اوردنچر برپایه ایمپلنت: در این نوع درمان معمولا چهار تا شش عدد ایمپلنت در دهان کاشته می شود. تعداد این ایمپلنت ها باید طبق تشخیص پزشک و با توجه به فشاری که بر روی پایه های ایمپلنت وارد می گردد، تعیین شود. حالا برای قرارگیری پروتز بر روی پایه های ایمپلنت از یک اتچمنت و یا مگنت برای اتصال استفاده می شود.

از کجا متوجه شویم که چه پروتز های اوردنچری برای ما مناسب است؟

این کار باید طبق تشخیص خود متخصص دندانپزشک و با توجه به شکل ظاهری آرواره ی بیمار، تعداد دندانهای آسیب دیده که به ساخت پروتز دندان مصنوعی احتیاج دارند، تعداد و طول ایمپلنت هایی که برای اوردنچر نیاز است، میزان تراکم استخوان فک بیمار، فاصله ای که به افقی باید بین ایمپلنت های کاشته شده قرار گیرد، دوام و مقاومت اوردنچر، هزینه و بودجه ی تعیین شده توسط بیمار و نهایتا زمانی که بیمار می تواند برای درمان بگذارد، تعیین گردد.
https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

مزیت های اوردنچرها چیست؟

• اولین مزیتی که باید درباره ی اوردنچرها بیان کرد، بحث جویدن غذاست. این پروزها چون با پایه به استخوان فک وصل هستند، اصلا تکان نمی خورند و همین موضوع به جویدن غذا و نهایتا هضم بهتر غذا کمک زیادی می کند.

• اوردنچرها از تحلیلی رفتن استخوان فک ما جلوگیری می کنند و برعکس؛ استخوان فک را تحریک می کنند تا دوباره رشد کند.

• استفاده از اوردنچرها باعث می شود که فیزیک فک شما کاملا حفظ شود و از افتادگی آن جلوگیری می نماید.

• مقاومت و دوام اوردنچرها بسیار طولانی بوده و این یکی از قوی ترین نقاط قوت این درمان هاست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.