۵۵۰ بازديد
ارتودنسی سرامیکی نوعی درمان ترمیم دندان است که همان کار ارتودنسی عادی را انجام می دهد اما با این تفاوت که براکت های استفاده شده در این نوع ارتودنسی از جنس سرامیکی بوده و ظاهر شیک تر و تمیزتری به نسبت ارتودنسی های معمولی دارد. همان طور که می دانید درمان ارتودنسی معمولا برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود.بهترین متخصص ریشه دندان در رشت استفاده از براکت های فلزی در ارتودنسی ها برای حفظ دندان ها، امری بسیار طبیعی است. از آنجایی که براکت های فلزی ظاهر ناخوشایندی را برای دندان ها و طرح لبخند ایجاد می کنند، برخی از افراد تمایل به انجام ارتودنسی با براکت فلزی ندارند به همین دلیل ارتودنسی سرامیکی یکی از پرطرفدارترین نوع ارتودنسی محسوب می شود. این براکت ها به رنگ دندان بوده و کمتر دیده می شوند.
وقتی از ارتودنسی سرامیکی در داخل دهان استفاده می شود شما گمان می کنید که تنها یک سری بریس فلزی بر روی دندان ها قرار داده شده است اما این طور نیست؛ براکت های سرامیکی رنگ دندان بر روی دندان قرار دارند و این براکت های به دلیل دیده نشدن، ظاهر ارتودنس را برای افراد به لحاظ دیداری، طبیعی تر می کنند. سیم به کار رفته در ارتودنسی سرامیکی، نقره ای و یا متالیک می باشد. در ادامه درباره ی ارتودنسی و سیستم ها و تجهیزات آن بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد.

جزئیات ارتودنسی سرامیکی

براکت هایی که در ارتودنسی سرامیکی به کار برده می روند معمولا از مواد کامپوزیتی و آلیاژهای سرامیکی ساخته شده اند. این مواد همان موادی هستند که برای پر کردن دندان ها از آن استفاده می شود. این مواد شفاف و به رنگ دندان هستند به خمین دلیل خیلی کم پیش می آید که افراد از فاصله ی دور بتواند این نوع از ارتودنسی دندان را تشخیص دهند.

براکت هایی که در ارتودنسی سرامیکی به کار برده می شوند، معمولا شکننده هستند. این موضوع باعث می شود که از این نوع سیستم ارتودنسی تنها زمانی استفاده شود که دندان های دائمی در آمده باشند. چرا که اگر این دندان رشد نکرده باشند، فشاری که در حین رشد به براکت ها و سیستم ارتودنسی وارد می شود ممکن است که شکسته شدن و شل شدن براکت ها را به دنبال داشته باشد از این رو استفاده از ارتودنسی سرامیکی برای بزرگسال رایج تر است.

معایب و مزیت های ارتودنسی های سرامیکی

همان طور که اشاره کردیم، یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از ارتودنسی های سرامیکی این است که این سیستم دیده نمی شود. دید ظاهری این براکت ها باعث می شود که دهان منظم و مرتب دیده شود. یکی از مزیت های دیگر براکت های سرامیکی این است که شما می توانید به آن ها رنگ هم بدهید و زیبایی بصری را برای درمان خود ایجاد نمایید.

بریس ها و براکت های فلزی معمولا مدلی هستد که در تصویربرداری اختلال ایجاد می کنند و وضوح آن را کم می کنند اما ارتودنسی سرامیکی این طور نیست. و در روند عکس برداری اختلالی ایجاد نمی کند.

اما اگر بخواهیم از معایب ارتودنسی های سرامیکی برایتان بگوییم، اولین چیزی که باید به آن اشاره کنیم، بحث هزینه ها است. هزینه ی براکت های سرامیکی و در کلی ارتودنسی این مدلی، بسیار بیشتر از هزینه ی ارتودنسی معمولی می باشد. دومین موضوع این است که براکت های سرامیکی معمولا سایز بزرگ تری به نسبت براکت های معمولی دارند. همین موضوع باعث می شود که در روند مسواک زدن کمی مشکل ایجاد شود. از طرفی همین اندازه ی بزرگتر ممکن برای لثه ها حساسیت ایجاد نماید. بحث سوم، طول عمر براکت های سرامیکی است. این براکت ها ظریف تر و شکننده تر هستند. از این طول عمر کمتری به نسبت براکت های فلزی دارند. در واقع به بیان دیگر، طول عمر براکت های فلزی، دو برابر براکت های سرامیکی می باشد.

مدت زمان درمان با براکت های سرامیکی معمولا بیشتر از مدت زمان ارتودنسی فلزی است. چرا که این ارتودنسی های سرامیکی ظریف تر هستند و برای اینکه فشار کمتری بر روی آن ها وارد نشود مجبورند که طول درمان را طولانی تر نمایند اما براکت های فلزی این گونه نیستند و معمولا فشار ناشی از درمان برای آن ها خیلی بیشتر از براکت های سرامیکی است و طول درمان کمتری را طی می کنند.

https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

عیب دیگر براکت های سرامیکی ، خیلی زود لک شدن آن ها است. به همین خاطر کسانی که ارتودنسی سرامیکی دارند معمولا باید رژیم غذایی محدودی داشته باشند و تحت هر شرایطی بهداشت دهانی را رعایت کنند. در واقع شما باید بعد از هر وعده ی غذایی، دهان خود را شسته و از دهان شویه استفاده کنید و از خوردن غذاهای رنگی مانند قهوه و کشیدن سیگار و دخانیات، تا حد امکان خودداری نمایید. همچنین از آنجایی که ارتودنسی ها و براکت های سرامیکی خیلی زود آسیب می بینند و شکسته می شوند، هزینه ی ترمیم آن ها ممکن است بسیار زیاد شود. در نهایت در زمان استفاده از ارتودنسی سرامیکی باید خیلی زود به زود به متخصص ارتودنتیست خود مراجعه نمایید تا از بروز مشکل جدی جلوگیری کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.