۵۳۵ بازديد

ایمپلنت برای افراد سیگاری و دشواری های اجرای آن

ایمپلنت یکی از روش های موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد که امروزه به عنوان یکی از اولین انتخاب ها برای کسانی است که می خواهند جای خالی دندان های خود را پر کنند. بهترین متخصص ریشه دندان در رشت اما گاهی برای انجام این روش محدودیت ها و موانعی وجود دارد که کار کاشت ایمپلنت را با دشواری هایی رو به رو می کند. یکی از این موارد ایمپلنت برای افراد سیگاری می باشد. ایمپلنت برای افراد سیگاری یکی از مواردی است که پزشکان برای انجام آن تاکید به ترک سیگار دارند چرا که ممکن است مضرات سیگار موفقیت ایمپلنت دندان را با خطراتی رو به رو کند و آن نتیجه ی مطلوب حاصل نشود. به همین دلیل است که اکثر پزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری اجتناب می کنند.

در واقع با توجه به میزان نیکوتینی که در سیگار وجود دارد ممکن است فرایند جوش خوردن پایه های ایمپلنت به استخوان فک با مشکل رو به رو شده و به خوبی انجام نگیرد. علاوه بر این با توجه به این که معمولا افراد سیگاری نمی توانند به درستی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند بیماری های لثه و دندان در چنین افرادی بیشتر از افراد دیگر به چشم می خورد که همین بیماری ها می توانند مانع از موفقیت ایمپلنت دندان شوند. به همین دلیل می توان گفت درصد موفقیت ایمپلنت برای افراد سیگاری کمتر از سایر افراد می باشد.

توصیه های لازم در رابطه با ایمپلنت برای افراد سیگاری

طبیعی است که اولین توصیه هر دندانپزشک قبل از ایمپلنت برای افراد سیگاری ترک کردن سیگار می باشد. ترک سیگار به طور میانگین 15 تا 30 درصد احتمال موفقیت ایمپلنت را افزایش خواهد داد. اما با تمام این وجود همه ی ما می دانیم که ترک سیگار برای افراد سیگاری کار ساده ای نیست. به همین دلیل پزشکان به چنین افرادی توصیه می کنند که یک هفته قبل از انجام ایمپلنت و یک هفته بعد از آن از کشیدن سیگار خودداری کنند تا در این زمان استخوان فک برای پیوند با پایه ایمپلنت آمادگی لازم را به دست آورد. توصیه ی دیگری که در رابطه با افزایش درصد موفقیت ایمپلنت برای افراد سیگاری می توان کرد کاهش مصرف سیگار روزانه به نصف مقدار قبلی می باشد. در واقع هر چه میزان برخورد نیکوتین با ایمپلنت کمتر باشد می توان طول عمر بیشتری را برای آن در نظر گرفت.

دلایل دشواری کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

همان طور که گفته شد کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری چالش برانگیز می باشد که برای این موضوع میت وان دلایلی را بیان کرد. دلایل چالش برانگیز بودن این روش برای افراد سیگاری به قرار زیر می باشد:

1- کاهش بهداشت دهان و دندان: با توجه به این که اولین قسمت از بدن که در ارتباط با نیکوتین سیگار می باشد دهان و دندان است می توان گفت این بخش ها بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. سیگار در این ناحیه باعث سوختن بافت های داخلی دهان می شود و ماده ای به نام کراتوسیس تولید می کند. این ماده باعث ضخیم تر شدن لایه بالایی سلول های پوستی می شود. علاوه بر این سیگار به غدد بزاقی آسیب می رساند و باعث خشکی دهان می شود. هر دو مورد بیان شده می تواند بهداشت دهان و دندان را تحت تاثیر گذاشته و باعث عدم موفقیت ایمپلنت برای افراد سیگاری شود.

2_ کاهش سیستم ایمنی: همان طور که می دانید سیگار کشیدن ایمنی بدن را پایین می آورد و مکانیسم بهبود زخم در بدن را با اختلال رو به رو می کند. پایین آمدن قدرت این مکانیسم می تواند مقاومت بدن در برابر باکتری های لثه را کاهش داده و مشکلاتی را برای لثه به وجود آورد. هم چنین مقاومت استخوان فک بعد از جراحی در برابر ترمیم زخم کاهش می یابد و استخوان نمی تواند زخم خود را ترمیم نماید و به این ترتیب ممکن است موفقیت ایمپلنت با خطر رو به رو شود.

3_ تحلیل استخوان فک: یکی از چالش های مهم در رابطه با ایمپلنت برای افراد سیگاری تحلیل استخوان فک می باشد. با توجه به این که اثرات نامطلوب سیگار بعد از مدتی می تواند باعث تحلیل استخوان فک شود می توان گفت این عارضه می تواند بعد از مدتی باعث لق شدن ایمپلنت شده و موفقیت آن را با خطر رو به رو کند.

4_ عفونت و التهاب لثه: پایین بودن میزان بهداشت دهان و دندان در افراد سیگاری باعث می شود که باکتری ها به سرعت رشد کرده و عفونت در دهان، دندان و لثه ها به وجود آید. به همین دلیل گاهی همین عفونت ها می توانند به پایه ایمپلنت برسند و باعث ایجاد مشکلاتی در ایمپلنت شوند. به همین دلیل می توان عدم موفقیت ایمپلنت برای افراد سیگاری را مشاهده کرد.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

چه مدت بعد از ایمپلنت می توان سیگار کشید؟

معمولا توصیه پزشکان متخصص در حوزه دندانپزشکی این است که بعد از انجام ایمپلنت به هیچ وجه از سیگار استفاده نکنید تا ریسک خطرات احتمالی در رابطه با شکست ایمپلنت را کاهش داد. اما اگر افرادی هستند که به هیچ وجه نمی توانند سیگار را ترک کنند بهتر است یک تا دو ماه این عادت را کنار بگذارند و بعد از این مدت هم میزان مصرف سیگار را به حداقل میزان ممکن برسانند تا فرایند جوش خوردن ایمپلنت برای افراد سیگاری به درستی اتفاق بیفتد. در واقع این زمان برای این است که استخوان فک بتواند با پایه ایمپلنت جوش بخورد و مشکلی برای بیمار به وجود نیاید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.