۵۲۸ بازديد

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

مرحله از دست دادن دندان که عواقب بسیار جدی دارد. دلایلی که منجر به کشیدن دندان شده است برای دندانپزشک بسیار مهم است؛بهترین متخصص ریشه دندان در رشت از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بافت های نگهدارنده. سپس پزشک برای بازگرداندن عملکردهای دهان تلاش می کند با ترمیم دندان های آسیب دیده، آنچه از دست رفته است را جمله کند؛ از جمله جایگزینی دندان، ایمپلنت دندان و نصب. هر دو عمل جایگزین دندان ها هستند، اما به روشی متفاوت.

جایگزین های ایمپلنت های دندانی

روش های زیادی وجود دارد که قبل از کاشت دندان به عنوان راه حل های جایگزین، کم هزینه و ایمن برای سلامت بیمار استفاده می شود، از جمله:

انواع ایمپلنت دندان

اصطلاح دندانپزشکی جامع ترین نصب است که علاوه بر کاشت شامل نصب ثابت یا متحرک می شودد و تفاوت اساسی بین نصب یا کاشت دندان (چه ثابت و چه متحرک) در روش نصب است.

ایده غالب ایمپلنت های دندانی جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته است، اما می توان از ایمپلنت های دندانی به عنوان یک راه حل کمکی برای بهبود کیفیت استخوان های فک در افراد مسن استفاده کرد .

1- سازه های متحرک

ساختارهای ثابت یا متحرک برای به دست آوردن ثبات و مقاومت در برابر حرکت و شل شدن در حین انجام عملکرد خود به دندان‌های اطراف بستگی دارند و قسمت کاشته‌شده در استخوان دندان‌ها برای تثبیت و حمایت از دندان بدون تأثیر بر روی دندان‌ها دیگر و بافت اطراف کار می‌کند.

پروتزهای متحرک در حال حاضر به ندرت به عنوان یک راه حل موقت مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند در افراد مسن در لانه های کامل و با ایمپلنت های زیرین استفاده شوند.

2. سازه های ثابت

سازه های ثابت برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود، اما روکش ها یا فیکسچرهای ثابت اهداف دیگری دارند. در واقع در مواردی که پر کردن دندان بدون قرار گرفتن در معرض خطر شکستگی یا قرار گرفتن عصب مشکل است، به عنوان جایگزین دیگری استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای زیباسازی فرم دندان استفاده کرد، مخصوصا برای دندان های جلویی که ممکن است دچار رنگدانه و تار شوند.

• پروتزهای ثابت برای جایگزینی یک یا چند دندان با سوهان کردن دندان های مجاور برای بارگذاری دندان های از دست رفته بر روی آن ها استفاده می شود.

• یکی از معایب این روش کاهش اندازه دندان های مجاور و برداشتن لایه مینای غنی از کلسیم است که وظیفه محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و اثرات حرارتی را بر عهده دارد.

فرآیند کاشت دندان چگونه آغاز می شود؟

پس از اینکه بیمار تصمیم به ایمپلنت دندان گرفت و پزشک مناسب را انتخاب کرد، دندانپزشک معاینه کامل دهان بیمار را آغاز می کند. معاینه طبق معمول انجام می شود و تفاوت چندانی با معاینات دوره ای و روتین ندارد. علاوه بر انجام سی تی اسکن فک و اشعه پانوراما و گاهی آنالیز خون و کلسیم انجام می شود. بررسی دندان های مجاور و به طور کلی بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است؛ زیرا باید محیط دهانی تمیز برای دریافت ایمپلنت های دندانی فراهم شود، دستورات مناسب برای حفظ بهداشت دهان و دندان توسط پزشک هشدار داده شود و بیمار به سمت اتخاذ عادات اجتماعی سالم هدایت شود. مانند ترک سیگار یا کاهش موقت آن در طول فرآیند کاشت دندان.

نحوه ایمپلنت دندان

فرآیند کاشت دندان در کلینیک های دندانپزشکی به صورت روتین انجام می شود و در مراحل زیر صورت می گیرد:

1- اول: محل مناسب برای کاشت با قرار دادن ایمپلنت های ساخته شده از فلز تیتانیوم خالص در استخوان فک در محل دندان از دست رفته آماده می شود.

2. دوم : التیام استخوان فک و ایمپلنت و این همان چیزی است که به آن جوش استخوان می گویند. این فرآیند برای دندان های فک بالا شش ماه و برای فک پایین سه ماه طول می کشد.

3. سوم : ترکیب نهایی در ایمپلنت های دندانی، این مرحله شامل چند جلسه برای ساختن ترکیب نهایی قالب های دهان و آزمایش آن برای نصب نهایی است.

4. ایمپلنت های دندانی بدون درد یا با درد بسیار خفیف و طبیعی انجام می شود که با قرص های مسکن معمولی برطرف می شود.

5. درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی برای فک پایین 95 درصد و برای جایگزینی دندان در فک بالا 90 درصد است.

6. میانگین سنی دندان های کاشته شده بر اساس تصمیم پزشکان 25 سال است.

7. می تواند تا آخر عمر دوام داشته باشد؛ اما علاقه بیمار به سلامتی و تمیزی دندان ها و مراقبت خوب از آن ها باید در نظر گرفته شود.

مدت زمان کاشت ایمپلنت دندان

• این عمل مشابه انجام عمل های لاپاراسکوپی است.

• با جایگزین کردن آن با یک سوراخ کوچک ساخته می شود.

• از این منظر روشی جدید، آسان و پیشرفته با توجه به ماهیت استخوان بیمار ابداع شده است.

• برای اطمینان از همجوشی استخوان فک با ایمپلنت، در مدت 35 تا 180 روز از ایمپلنت متحرک موقت استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.