ثبت شرکت در امریکا به دلیل موفق بودن این کشور در زمینه ی مشارکت تجاری بین المللی و جذب سرمایه گذاری های خارجی بسیار سودمند است. امریکا گزینه ای مناسب برای فعالیت های بازرگانان سراسر دنیا محسوب می گردد. ثبت تغییرات شرکت در این نوشتار ضمن پرداختن به سیر قانونی سرمایه گذاری خارجی در امریکا، به قواعد ثبت شرکت در آن می پردازیم. لازم به یادآوری است در هر یک از مراحل ثبت شرکت در امریکا، جهت مشاوره دقیق و راهبردی می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس برقرار نمایید. 42143-021
قبل از هر چیز به منظور آگاهی از رمز موفقیت آمریکا در جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی، مطالعه سیر قانونی و حقوقی سرمایه گذاری در امریکا ضروری به نظر می رسد. پر واضح است سرمایه گذاران محترم قبل از هر چیز می بایست به این قوانین آشنایی داشته باشند.
در ایالات متحده آمریکا منظور از مشارکت تجاری بین المللی، انجام پروژه تجاری بین دو یا چند نفر به طور مشترک می باشد، به طوری که هر یک از شرکت های طرفین، استقلال تجاری خود را حفظ می نمایند. گرچه هر یک از طرفین مالک قسمتی از سهام می باشند ولی رابطه سهام داران بر اساس همکاری متقابل بوده و شبیه سهام داران شرکت تعاونی است.
در قرن 19 و 20 به موجب آراء بعضی از دادگاه های ایالات متحده امریکا شرکت های امریکایی نمی توانستند وارد شرکت دیگر شوند، ولی بعدها متفقاً اظهارنظر نمودند که شرکت های آمریکایی می توانند پروژه تجاری خود را با شرکت های دیگر به طور مشترک انجام دهند.
شکل حقوقی شرکت مشترک تجاری به صورت یکی از شرکت های موجود در ایالات متحده آمریکا می باشد. ولی اغلب سه نوع از شرکت های مزبور یعنی شرکت های سهامی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، برای تشکیل شرکت مشارکت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از شرکت های مزبور تابع مقررات ایالت مربوط به خود بوده و قوانین فدرال در موارد استثنایی حاکم بر آن ها می باشد. این ساختار حقوقی مشکلاتی از نظر بررسی مقررات شرکت ها را به هنگام تنظیم قرارداد فراهم می سازد زیرا مراجعه به حقوق 50 ایالت آمریکا با مجموعه قوانین مربوط ضروری می باشد.
شایان ذکر است که هر شعبه شرکت مادر بطور مستقل مسئول پرداخت مالیات متعلق به خود و تقبل زیان وارده می باشد و شرکت مادر از این بابت جوابگو نمی باشد، زیرا شرکت اخیر مالیات خود را به طور مستقل پرداخت می نماید و چنانچه شعبه مزبور بر اثر زیان های وارده ورشکسته شود دارایی آن بین شرکت مادر و طلبکاران تقسیم می گردد و مالیات نیز بر همان اساس پرداخت می شود.
کنترل تجارت خارجی و مشارکت بازرگانی:
اصل بر آزادی شرکت آمریکایی برای ایجاد مشارکت با فرد یا شرکت خارجی است. سرمایه گذاری مستقیم در ایالات متحده آمریکا توسط تجار خارجی در سال 1970 حدود 13 میلیارد دلار بوده که در سال 1988 به 329 میلیارد دلار افزایش یافته و در مقابل سرمایه گذاری مستقیم ایالات متحده در خارج از کشور 327 میلیارد دلار در سال اخیر بوده است که از طریق خرید سهام شرکت ها صورت گرفته است و به منظور کنترل حجم سرمایه گذاری محدودیت هایی نسبت به مالکیت تجار خارجی در ایالات متحده آمریکا به شرح ذیل پیش بینی شده است:
- فروش کالاها و خدمات به ارتش که جزء مسائل امنیت ملی می باشد.
- خریدهای دولتی در مناقصه به پیشنهاد دهندگان آمریکایی واگذار می شود. مگر آنکه قیمت پیشنهادی تاجر خارجی حداقل 50% پایین تر از قیمت پیشنهادی شرکت آمریکایی باشد. در زمینه اخیر وسایل دفاعی، ورود به بازار آمریکا بدون داشتن شریک آمریکایی امکان پذیر نمی باشد.
- خطوط هوایی ایالات متحده آمریکا به موجب قانون هواپیمایی کشوری فدرال،مصوب 1958 باید به اتباع آن کشور تعلق داشته باشد.
- تجارت کالاهای متفرقه و رقابت پذیر به موجب قانون "اگزن فلوریو" قسمت اصلاحی 5021 مصوب 1988.دولت مجاز است که ادغام شرکت ها و خرید سهام خارجیان را در آمریکا کنترل نماید و چنانچه خطر امنیت ملی احراز گردد، در این صورت رئیس جمهور آمریکا اختیار دارد نسبت به تعلیق یا منع هر گونه ادغام و یا اکتساب سهام مذکور دستور لازم را صادر نماید.
قوانین ضد تراست Anti Trust:
در ایالات متحده آمریکا قوانین ضد تراست راجع به رقابت ناسالم یا ایجاد انحصار در مواردی است که شرکت ها با هم ادغام شده یا شرکتی با به کارگیری روش های متقلبانه قیمت های خود را برخلاف واقع پیشنهاد نماید و یا به طور کلی اعمالی دارای آثار ضد رقابتی داشته باشد.در چنین صورتی قوانین ضد تراست نقض شده تلقی می گردد و زیان دیده می تواند علاوه بر تقاضای صدور دستور موقت،خسارت وارده را نیز مطالبه نماید و نیز نقص قوانین ضد تراست از نظر جنبه جزایی قابل پیگیرد می باشد.
در ایالات متحده دولت ها با توجه به سیاست های اقتصادی خود سعی کردند معاملات کوچک تر با شرکای کمتر را از قوانین ضد تراست معاف نمایند.به طور مثال در دوره ریاست جمهوری ریگان اجرای مقررات ضد تراست فدرال در محدوده ادغام شرکت ها و به دست آوردن کنترل شرکتی توسط شرکت دیگر به نصف تقلیل پیدا کرد. همچنین ضوابط ضد تراست راجع به مشارکت های تجاری در بازار آمریکا از طریق وزارت دادگستری آن کشور تعیین می گردد به نحوی که مشارکت شعبه با شرکت دیگر منتهی به رقابت با شرکت مادر نباشد.
اولین شرکت مشترک ایالات متحده آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی سابق بین شرکت "کامباسشن اینجی نیرینگ" و شرکت "نفتخی ماوتوکیکا" در مورد پژوهش و معامله محصولات پتروشیمی بود که قوانین ضد تراست نقض گردید و در نتیجه سهام قابل توجهی از شرکت آمریکایی در بورس نیویورک تنزل کرد ولی در سنوات اخیر تشکیل شرکت های مشترک برای اهداف تحقیقاتی از طرف دولت فدرال مورد تشویق قرار گرفته است و به همین جهت تعداد زیادی از آن ها از قوانین ضد تراست فدرال به موجب قانون همکاری ملی در تحقیقات و قانون راجع به شرکت های صادراتی از قانون ضد تراست معاف شدند و وزارت بازرگانی مجاز گردیده که با همکاری وزارت دادگستری،صادر کنندگان بعضی از کالاها و خدمات را با صدور گواهی تاییدیه،از قوانین ضد تراست معاف نمایند و در صورتی که آن ها به علت نقض قوانین ضد تراست تعقیب شدند مورد حمایت قانونی قرار گیرند.
حل اختلاف:
حقوق دانان آمریکا معتقدند که به هنگام تنظیم قرارداد باید روش های حل اختلاف را مشخص نمود ولی این امر برای طرفین که کار تجارتی خود را با اعتماد و صمیمیت آغاز می نمایند ایجاد بدبینی کرده و دارای عیوب روانی می باشد و این امر مانند ازدواج دختر و پسری است که می خواهند در آغاز زندگی زناشویی نکات دقیقی طلاق را با یکدیگر مورد بحث قرار دهند.برای رفع چنین مشکلی فقط حقوق دان ماهر می تواند با توضیح ضرورت های حقوقی که در عین حال تلخ و ناراحت کننده نیز می باشد،شرکاء را با حذف ناراحتی های روحی با راه حل های منطقی حل اختلاف آشنا سازد.
ضمن اینکه برای جلوگیری از اختلاف احتمالی می توان توافق های تبعی بین شرکاء راجع به مسائل مدیریت، خدمات اداری، امور ساختمانی، تجهیزات، مواد خام، ورقه های اختراع، علائم تجاری، حق تالیف و دانش فنی به طور جداگانه تنظیم نمود. در دنیای امروز این طرز تفکر وجود دارد که حل اختلافات با اتخاذ روش های قابل انعطافی مانند سازش، میانجی گری یا داوری به جای مراجعه به دادگاه اتخاذ گردد.
ثبت شرکت در آمریکا:
بسته به نوع فعالیت تجاری که در این حیطه در آمریکا دارید نوع اختیارات و مالیات پرداختی شما متغیر خواهد بود.
ثبت شرکت در امریکا در 5 قالب و مفهوم قابل انجام می باشد:
1-شرکت مسئولیت محدود
یک شرکت با مسئولیت محدود در آمریکا یک شرکت مختلط با ماهیت تجاری است که به شخص یا اشخاص این اجازه را می دهد که تجارت خود را بدون در خطر قرار دادن سرمایه انجام دهد.این امر از طریق محدود کردن مسئولیت ها و تعاریف اساسنامه شرکت امکان پذیر می باشد.
شرکت مسئولیت محدود مناسب ترین گزینه در زمینه تجارت بین الملل از منظر سطح پرداخت مالیات و اختیارات تجارت برای متقاضیانی است که مقیم آمریکا نبوده و خواستار ادامه فعالیت اقتصادی خود در این کشور هستند می باشد. بسیاری از سرمایه گذاران خواهان آن هستند که در منطقه ای ثبت شرکت کنند که از دادن مالیات معاف باشند. این هدف را می توان با ثبت یک شرکت مسئولیت محدود (LLC) به بدست آورد.
از جمله مهم ترین مزایای ثبت شرکت مسئولیت محدود در امریکا می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
-شرکت های LCC برای افراد غیر مقیم راحت تر افتتاح می شوند.این شرکت ها سریع تر افتتاح می شوند و کاغذ بازی های کمتری دارند.
-در برخی ایالات نیازی به سرمایه اولیه نیست و هیچ مالیات بر درآمدی وجود ندارد.
2-شرکت انحصاری
یک شرکت انحصاری،موجودیتی است که یک شخص بدون همکاری و تفاهم با شخص و یا شرکت دیگری به صورت فردی و انحصاری تجارتی را برپا می کند.مالیات در این مقوله تماماَ به عهده شخص صاحب شرکت می باشد.هر گونه بدهی و دیگر مسوولیت ها نیز همگی بر رروی دوش شخص اصلی می باشد.
3-شرکت مشارکتی
این نوع شرکت در دو نوع عمومی و محدود قابل ثبت می باشد.یک شرکت مشارکتی زمانی تشکیل می شود که حداقل 2 نفر و یا بیشتر در کنار هم شروع یک داد و ستد و یا تجارت را رقم بزنند.حتی تفاهم و توافق شفاهی فی مابین طرفین کافیست،گرچه یک توافق نامه کتبی توصیه می گردد.هر شریک به اندازه سود سهم خود پرداخت مالیات خود را بر عهده دارد.
4-شرکت مشارکت محدود
این قالب نیز بسیار شبیه به شرکت مشارکت عمومی است.با این حال شرکا در این قالب مسوول بدهی های شرکت نخواهند بود.فقط در صورت احتمال وجود خطر برای سرمایه متعهد به حفظ و اقدامات لازم خواهند بود.اگر شرکا در بحث مدیریت وارد گردند مصونیت تعهدات را از دست خواهند داد .پرداخت مالیات بر اساس روال درآمد شرکت می باشد.این نوع شرکت محدود به دارا بودن ماکزیمم 35 عضو می باشد.
5-شرکت سهامی
یک شرکت سهامی محدود به دانگ و سهم می باشد.بنابراین دارای قابلیت مصونیت برای سهامداران خود نیز می باشد و این شرکت است که مالیات را پرداخت می نماید.شرکت از روی سود حاصل از فروش ،پرداخت مالیات را انجام می دهد.کنترل شرکت سهامی با هیات رییسه می باشد.
تعداد سهامداران در این نوع شرکت ها ماکزیمم 75 نفر می باشد.
صاحبان نمی توانند خود شرکت سهامی،شرکت مشارکتی،موسسه خیریه و موسساتی از این دست باشند.
برای افرادی که در آمریکا زندگی نمی کنند ثبت یک شرکت سهامی امکان پذیر نمی باشد.زیرا یکی از الزامات ثبت شرکت S در امریکا زندگی مدیر و سهامداران شرکت در امریکا است و اشخاصی که اقامت آمریکا را ندارند نمی توانند جزو سهامداران باشند.
هزینه و زمان ثبت شرکت در هر یک از ایالات متحده آمریکا
با توجه به اینکه هر ایالت قوانین خاص خود را دارد و هزینه های ایالتی در هر 50 ایالت امریکا متغیر می باشد هزینه ها متغیر می باشد. زمان ثبت شرکت شما نیز بستگی به ایالتی که انتخاب می کنید ممکن است از دو هفته تا دو ماه طول بکشد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در امریکا:
بسته به ایالتی که انتخاب می نمایید فقط گزینه اول و یا هر دو گزینه ممکن است شامل شما شود:
- اسکن پاسپورت تمامی سهامداران
- ارائه ترجمه رسمی از یک قبض رسمی برای تایید آدرس
قواعد ثبت شرکت در ایالت کالیفرنیا
- حداقل میزان سرمایه 1 دلار می باشد.
- حداقل یک مدیر مورد نیاز است.
- داشتن اقامت برای مدیران مورد نیاز نمی باشد.
- هیئت مدیره لازم نیست در اساسنامه لیست شود.
- نام گذاری شرکت
قواعد ثبت شرکت در ایالت دلاور
-حداقل سرمایه مشارکتی 1 دلار می باشد.
-افزایش در سهام ممکن است باعث افزایش در هزینه نگهداری اولیه شود.
-حداقل یک سرپرست مورد نیازز است.
-اقدامات برای سرپرست مورد نیاز است.
-برای پرداخت مالیات های محلی کد هویتی کارفرما ضروری است.
-نام شرکت نباید شبیه به نام شرکتی دیگر باشد.
-هزینه نگهداری سالیانه 289 دلار است و سررسید اول ژانویه می باشد.
قواعد ثبت شرکت در ایالت نوادا
-حداقل سرمایه مشارکتی 1 دلار می باشد.
-افزایش در سهام ممکن است باعث افزایش در هزینه نگهداری اولیه شود.
-حداقل یک سرپرست مورد نیاز است.
-اقامت برای سرپرستان ضروری نیست.
-نام شرکت باید شامل کلمات شرکت،ثبت یا یک مخفف باشد.
-نام شرکت نباید شبیه به نام شرکتی دیگر باشد.
-هزینه نگهداری سالیانه 650 دلار است و سررسید آن اول ژانویه می باشد.
-صورت حساب اولیه 165 دلاری باید ظرف 60 روز از تشکیل پرونده اولیه تسویه شود.
-برای پرداخت مالیات های محلی کد هویتی کارفرما ضروری است.