۵۲۳ بازديد

 

هرگونه مشکل ظاهری یا درد در دندان را باید جدی بگیریم و در جهت بررسی وضعیت و یا درمان آن اقدام نماییم. اگر فردی یک دندان پوسیده یا خراب شده را به حال خود رها کند، تحت شرایط مختلفی این دندان بستر مناسبی برای ایجاد عفونت می باشد. عفونتی که نه تنها مشکلات لحظه ای، درد و ورم را برای فرد به همراه دارد که ممکن است در برخی موارد به سایر نقاط بدن هم سرایت کند و باعث عوارض ثانویه بسیار خطرناکی گردد. از همین رو توصیه می گردد که اگر در میان دندان های فرد، یک دندان خراب شده و آسیب دیده وجود دارد که حتی دردی را ایجاد نمی کند، جهت درمان وضعیت آن به دندانپزشک مراجعه شود. چرا برخی مشکلات دهانی مانند بوی بد دهان نیز از همین عفونت دندان ناشی می شوند. کامپوزیت در رشت

عفونت دندان چیست؟

درگیر شدن عصب دندان تحت مواردی مانند پوسیدگی دندان و همچین تجمع باکتری ها در ناحیه ریشه دندان، مواردی است که از آن به عنوان عفونت دندان یاد می شود. برای هیچ فردی عفونت دندان به صورت بی مقدمه و ناگهانی رخ نمی دهد. بلکه یک روند طولانی مدت از تخریب تاج دندان تا نواحی داخلی آن را شامل می شود که در نهایت به محل تماس دندان و لثه می رسد. اینکه درمان دندان را در چه مرحله آغاز کنید، شرایط را به کل تغییر می دهد. زمانی که برای این درمان دیر اقدام شود، نیاز به درمان ریشه دندان و عصب کشی وجود خواهد داشت. عفونت در دندان در مرحله اولیه درد زیادی را ایجاد می کند و عوارض بعدی آن که حتی در صورت از بین رفتن درد نیز ادامه خواهند داشت شامل بوی بد دهان، طعم ناخوشایند درون دهان و در مواقعی بی حالی و تب می باشد.

در تعریف ساده می توان گفت که رها کردن دندان پوسیده به حال خودش، در نهایت با عفونت همراه خواهد بود که ریشه و لثه دندان را درگیر می کند و ممکن است به سایر نقاط بدن نیز منتقل شود.

علت آن

عفونت دندان می تواند تحت عوامل بسیار متفاوتی بوجود بیاید که اکثر آنها در دراز مدت در ایجاد این بیماری نقش داشته اند. از جمله اینکه اشاره کردیم یک دندان پوسیده که مدتها به حال خود رها شده باشد، بستر مناسبی برای عفونت دندان است. مورد بعدی برای افرادی اتفاق می افتد که دارای حساسیت های دهان و دندان هستند. درمان های کانال ریشه نیز که قبلا انجام شده است یکی دیگر از عوامل شایع ایجاد عفونت در دندان می باشند.

اما اگر به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم هر گونه عارضه داخلی و سطحی که فضا را برای تجمع باکتری ها در ناحیه میانی بین دندان و لثه فراهم کند، عاملی برای عفونت دندان خواهد بود. عفونتی که در لحظه برای درمان آن اقدام شود.

علائم عفونت دندان

با مشاهده یک سری علائم ما می توانیم به سرعت متوجه وضعیت عفونت دندان شویم و جهت درمان آن اقدام نماییم. از مهمترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حساسیت به خوردن غذا و نوشیدنی گرم یا سرد : در صورتی که با چنین مشکلی روبرو هستید شرایط برای دندان شما به گونه ای است که عصب تحت تاثیر این غذا و نوشیدنی سرد یا گرم قرار می گیرد. پس شرایط ایجاد عفونت وجود دارد و چه بسا ایجاد هم شده باشد.
  • درد شدید در ناحیه ریشه دندان : دردهایی که با قرص و مسکن نیز بهبود زیادی ندارند و به صورت زمانی هی تشدید می شوند و دوباره مدتی کاهش پیدا می کنند.
  • تغییر رنگ دندان : اینکه قسمتی از دندان دارای رنگ تیره یا قهوه ای شود و با سایر دندان ها از نظر رنگ و ظاهر تفاوت داشته باشد. البته در خیلی مواقع این نشانه آنقدر دیر ممکن است رخ دهد که کامل عصب درگیر عفونت باشد.
  • ورم شدید در ناحیه لثه، فک و صورت : از آنجایی که عفونت ها همراه با تجمع زیاد چرک در محل می باشند، در موارد زیادی همراه با عفونت دندان، شاهد ورم فک هستیم. این ورم مانند یک کیست در ناحیه لثه ایجاد می شود و گاهی آنقدر میزان آن زیاد است که کاملا صورت فرد را دچار تغییر شکل می کند.
  • بو و طعم بد در دهان : البته بوی بد دهان عوامل گسترده ای دارد که یکی از دلایل آن عفونت دندان می باشد. در خیلی از موارد نیز خود فرد متوجه بوی بد دهان نمی شود و این مورد توسط دیگران به او گوشزد می گردد. اما اینکه در دهان خود احساس طعم ناخوشایند یا تلخ و … را دارید، ممکن است بخاطر عفونت باشد.

در کنار این موارد، علائمی مانند درد در زمان خواب و نیمه شب، عدم باز شدن دهان به اندازه کافی، درد در زمان جویدن غذا و … نیز اشاره به مشکلات عفونت دندان دارند.

روند عفونی شدن دندان چیست؟

هرگونه مشکل سطحی و درونی که در دندان ایجاد شود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، نقطه شروعی برای روند عفونی شدن دندان می باشد. از جمله شکستگی و ترک های سطحی که در تاج دندان ایجاد می شوند. این موارد مسیر را برای ورود هوا، نوشیدنی ها و مواد غذایی به درون دندان باز می کنند و باقی ماندن هر کدام از این موارد به مرور زمان بستر ایجاد عفونت را فراهم می کنند.

عدم رعایت بهداشت نیز عامل دیگری است که باعث شروع روند عفونی شدن دندان می شود. به همین دلیل شاید شما در کوتاه مدت به این فکر کنید که مسواک زدن برای تمیزی ظاهر دندان هر چند وقت یک بار کفایت می کند اما نه تنها باید به صورت روزانه انجام شود که استفاده از نخ دندان نیز الزامی است. این دو مورد کمک می کنند که عوامل زمینه ساز عفونت مانند باقی ماندن خوراکی ها و … از محل دندان ها خارج شوند و شرایط برای تجمع باکتری فراهم نگردد.

عامل بعدی در ایجاد روند عفونی شدن دندان یا تسریع عفونی شدن دندان، فرآیندهای درمانی یا مصرف داروهای خاص می باشد. از جمله درمان ریشه دندان که در گذشته انجام شده باشد، می تواند به ایجاد یک شرایط دراز مدت جهت عفونی شدن دندان کمک کند.

روند دراز مدت عفونی شدن دندان تحت تاثیر عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب همراه با قند بالا، از جمله مصرف زیاد نوشابه و انواع شیرینی اتفاق می افتد.

بالا رفتن سن نیز در تشدید روند عفونی شدن دندان ها بی تاثیر نمی باشند.

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

پیشگیری از عفونت دندان

کنترل برخی عوامل مانند افزایش سن در دست ما نیست، اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و همچین برنامه غذایی مناسب که فاقد مصرف زیاد شیرینی و نوشابه گاز دار باشد می توان خراب شدن و عفونی شدن دندان ها را به تعویق انداخت. از جمله مواردی که در پیشگیری عفونت دندان کمک بسیاری می کنند عبارتند از :

  • عدم مصرف دخانیات
  • حداقل یک بار استفاده از نخ دندان در روز
  • مسواک زدن درست و مناسب با خمیر دندان دارای فلوراید.
  • رژیم غذایی سالم با میزان مصرف قند پایین
  • کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار و تا حد امکان حذف نوشابه ها از برنامه غذایی.
  • قرار دادن میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی
  • قرقره آب نمک در شرایط عدم دسترسی به مسواک

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.