۵۳۱ بازديد

نگین فیروزه در مناطقی هم چون تبت، مصر و جنوب غربی آمریکا به دست می‌آید. گرچه درجه خلوص و رنگ تولیدات اغلب معادن آن با هم تفاوت دارد ولی غالبا این سنگ‌ها حداقل از لحاظ شکل ظاهری شبیه هم می‌باشند.

معدن این گوهر در شهر نیشابور، قدیمی ترین و مهم‌ترین معدن در کشور می‌باشد و در سـطح دنیا نیز از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار است. شهر نیشابور از گذشته‌های دور، شهری با اهمیت در کنار جاده ابریشم بود و از یک سمت، فلات ایران را با آسیای مرکزی و از سمت دیگر، فلات آناتولی و سواحل مدیترانه را به چین پیوند می‌داد . گالری چاو

در کشور مصر نیز دو معدن از معادن شبه جزیره سینا که “کشور فیروزه” نام دارد نیز وجود دارد که در جرگه قدیمی‌ترین معادن شناخته شده جهان قرار دارند. این معدن‌ها اکنون ارزش اقتصادی چندانی ندارند و توســط بومیان به شکل ابتدایی استخراج می‌گردد. سنگ این منطقه سبزتر از نوع ایرانی است. امروزه برخی از نگین ها که در ایران خرید و فروش می‌شوند مربوط به شهر بابک کرمان هستند که چندین سال است منابع بسیار غنی از آن یافت گردیده‌است.

جنوب غربی امریکا نیز از لحاظ تولید این سنگ بسیار غنی می‌باشد و مناطقی مانند کلرادو، نیومکزیکو، آریزونا، کالیفرنیا و نوادا از مراکز مهم تولید این نگین در این کشور است اما در حال حاضر، آریزونا بزرگترین تولیدکننده این سنگ در امریکا است. ایالت نــوادا نیز دیگر ایالت آمریکا است که با داشتن ۱۲۰معدن، بخش بزرگی از سنگ فیروزه مورد استفاده صنعت جواهر را تامین می‌نماید.

چینی ها نیز پیش سه هزار سال پیش از میلاد مسیح از خواص فیروزه بهره می بردند و به طور محدود تولید و هنرمندانشان از آن برای برجسته کاری های صنایع دستی خود استفاده می‌کردند. مارکوپولو نیــز در گزارش خود اشاره نموده‌است که در ایالت سی چوان چین این سنگ پیدا می‌شده‌است. در غرب و شرق اســتان تبت نیز از معادن آن وجود دارد.

فیروزه احیا شده چیست؟

ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که ویژگیها و خواص فیروزه احیا شده چیست؟ فیروزه احیا شده در واقع همان سنگ اصل و معدنی است که برای اینکه خوش رنگ تر و زیباتر به نظر بیایند آنها را بهسازی کرده‌اند. روش هایی برای تشخیص این کار وجود دارد اما اکثرا فروشندگان معتبر این مورد را قبل خرید به شما اعلام خواهند کرد. برای تشخیص احیا شدگی بایستی به این نکته توجه کنید که نوع احیا شده دارای برق و جلای بیش از حد است یعنی بسیار براق می‌باشد.
این درخشش بیش از حد روش قطعی برای احیاشدگی نیست اما توجه ما را جلب می‌کند که در هنگام خرید در صورت مشاهده جلای بیش از حد از فروشنده جزئیات بیشتری درباره احیا شدن یا نشدن این گوهر بگیریم. قیمت و خواص فیروزه احیا شده چیست؟ نوع احیا شده بلحاظ خواص بی تاثیر نیست اما چه به لحاظ مادی و چه معنوی در بازار دارای ارزش کمتری است ولی با توجه به روش های بهسازی باز هم خواص خود را بطور کامل از دست نمی‌دهد. قیمت فیروزه احیا شده نسبت به نوع احیا نشده با همان ابعاد و اندازه و رنگ قطعا دارای قیمتی به مراتب کمتر است.

سنگ ماه تولد

سنگ فیروزه، نگین اصلی سنگ ماه تولد آذر است اما متولدین بهمن و اردیبهشت ماه نیز به عنوان سنگ ماه فرعی خود می توانند از فضیلت و خواص فیروزه بهره‌مند شوند. این سنگ انرژی های منفی را به سمت خود جذب می‌نماید، به همین علت گفته می‌شود که زمانی که احساس ناراحتی و یا بیماری می کنید و یا اتفاق ناخوشایندی درحال وقوع است رنگ آن ممکن است تغییر پیدا کند.

سنگ فیروزه در ادبیات فارسی

تقریبا همه شاعران از این گوهر در اشعار خود استفاده کرده‌اند و در شعرشان به بعضی از ویژگی‌های خاص سنگ و رنگ آن، معادن، غواید درمانی و کاربردهای آن، اعتقادات رایج درباره آن و … اشاره نموده‌اند که همه این‌ها نشان از اهمیت آن دارد.


https://chaav.ir/blog/17-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82+%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C%7C+%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87+%2B%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

در اشعار پارسی هر کجا اسمی از فیروزه باشد، منظور نوع نیشابوری می‌باشد. برای نمونه در دیوان گران قدر حافظ، در ۶ بیت استفاده شده که در معروف‌ترین آن به سنگ نیشابوری اشاره دارد:

راستی خاتم فیروزه ابواسحاقی
خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

همچنین جامی درباره گرانقدری این سنگ نیز سروده است :

خر مهره فروش می‌زند بانگ
فیروزه دو صد عدد به یک دانگ

فیروزه نهد سفال را نام
تا میل کند طبیعت عام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.