۵۱۹ بازديد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای سئو، تحلیل رقبا است. فرقی ندارد که حوزه کاری شما چیست و چه رتبه‌ای در موتورهای جست‌وجو دارید، پیش از هر اقدامی باید مهم‌ترین کسب‌وکارهای حوزه خود را بشناسید، رقبای نزدیک خود را تعیین کرده و نحوه فعالیت هر کدام را زیر نظر بگیرید. سئوسایت را چگونه انجام دهیم؟

دلیل انجام این تحلیل اولیه این است که با علایق مخاطبان حوزه کاری خود آشنا شوید. باید بدانید که مخاطب هدف حوزه کاری شما، به چه داده‌هایی نیاز دارد و فراهم‌کردن چه خدماتی می‌تواند او را به وجد آورد. به همین خاطر پیش از طراحی و برنامه‌ریزی برای سئوی سایت، موارد زیر را در سایت رقبا و موفق‌ترین برندهای کاری خود، تحلیل و بررسی کنید:

  • ساختار سایت آن‌ها چگونه بوده و چه اطلاعاتی را به کاربر می‌دهند؟
  • کلمات کلیدی منتخب آن‌ها چیست؟
  • محتوای تولیدی آن‌ها، بر کدام بخش از کسب‌وکار تمرکز دارد؟
  • تنوع محتوای آن‌ها چگونه بوده و چه مقاله‌هایی را در بخش بلاگ سایت خود قرار داده‌اند؟
  • مهم‌ترین ارجاع‌ها (Back Link) را از کدام سایت‌ها گرفته‌اند؟
  • در کدام سایت‌ها رپورتاژ آگهی داده‌اند؟

با بررسی این موارد و رسیدن به پاسخ‌ها، می‌توانید یک برنامه کلی برای خودتان طراحی کنید. این بررسی‌ها فقط مخصوص شروع کار نیست؛ در زمان اجرای سئو و تلاش برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر در گوگل و حتی پس از کسب رتبه مناسب در کلمات کلیدی هدف، همچنان باید فعالیت تمام رقبا را با دقت بررسی کنید. ممکن است یکی از مجموعه‌ها هم‌زمان یا بعد از شما، فعالیت خود را شروع یا بیشتر کرده باشد و به شما نزدیک شود. باید این رقبا را به سرعت شناسایی کنید و قبل از اینکه جایگاه شما را بگیرند با داشتن استراتژی مناسب فعالیت‌هایتان‌ را بیشتر و جدی‌تر کنید.

مراحل انجام خدمات سئو سایت

پس از آشنایی اولیه با سئو سایت، می‌توانیم مراحل و جزئیات مختلف آن را با هم بررسی کنیم. همانطور که گفتیم؛ خدمات سئو حرفه ‌ای شامل دو بخش اصلی داخلی و خارجی یا همان On page و Off page است. در ادامه، مهم‌ترین بخش‌های هر دسته را با هم مرور می‌کنیم. در نهایت اجرای همه این فرایندها در کنار هم و طبق یک استراتژی درست منجر به بهبود سئو سایت می‌شود.

سئوی On page یا داخلی

 در بخش‌های قبل با تعریف اولیه سئو on page آشنا شدید. همان‌طور که گفتیم یکی از بخش‌های خدمات سئو سایت، سئوی داخلی یا(on page) است که به سه بخش اصلی سئو تکنیکال، بهینه‌سازی محتوای سایت و تحقیق کلمات کلیدی تقسیم می‌شود. کلیه این فرآیندها به افزایش خوانایی سایت منجر می‌شود. البته منظور ما فقط خوانایی برای انسان‌ها نیست، بلکه سایت شما باید برای ربات‌های خزنده گوگل هم خوانا باشد. این ربات‌های اختصاصی موتورهای جست‌وجو، وظیفه بررسی سایت‌ها را برعهده دارند و باید بتوانند بخش‌های مختلف سایت شما را به‌راحتی تحلیل کنند. در ادامه می‌بینیم که سئو داخلی چگونه می‌تواند به خوانایی بهتر سایت و در نهایت سئوی سایت‌تان کمک کند.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدمات سئو است. در واقع شما پس از تعیین معیارهای مهمی هم‌چون بازار هدف و هدف اصلی کسب‌وکار، باید نیاز اصلی مخاطبانتان را شناسایی کنید. شناسایی نیاز کاربران و مخاطبان به تعیین کلمات و عبارات کلیدی درست منجر می‌شود. عباراتی که ممکن است سرچ بالایی نداشته باشند اما مشتری اصلی شما را به سایت می‌آورند. روش‌های مختلفی برای انجام این کار و شناسایی این کلیدواژه‌ها وجود دارد. به فرایندهای یافتن این کلمات کلیدی، کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند.

با مشخص شدن کلمه‌های کلیدی، می‌توانید مطالب باکیفیت و ارزشمندی برای بخش مقاله‌ها، محصولات، صفحات ورودی سایت و سایر بخش‌های مهم، تولید کنید. یافتن کلمه‌های کلیدی برای هرکدام از این بخش‌ها، فرایند مختص به خود را دارد که کارشانس سئو، با استفاده از این روش‌ها، بهترین و مناسب‌ترین کلمه‌های کلیدی را برای سایت شما پیدا می‌کنند.

سئو تکنیکال یا فنی

پس از تعیین کلمه‌های کلیدی، باید ساختار سایت‌تان را مشخص کنید. تعیین نوع منوها، نوع چیدمان آن‌ها، تعیین مقاله‌های اصلی و تشریح جزئیات هر مقاله اصلی در مقاله‌های فرعی دیگر، همه در بخش سئو تکنیکال و در گام دوم بهبود سئو سایت انجام خواهد شد.

در بخش سئو تکنیکال، موضوع مهم دیگری نیز تعیین می‌شود. کمی پیش‌تر گفتیم که سایت‌ها علاوه بر مخاطبان انسانی، باید برای ربات‌های موتورهای جست‌وجو نیز خوانایی کافی داشته باشند. این خوانایی سایت در بخش‌های مختلفی و تحت عنوان هدینگ‌ها و متا دیسکریپشن‌ها، بهینه‌سازی کدهای CSS و Java Script و … باید ایجاد شوند. در ادامه هر بخش را بیشتر توضیح می‌دهیم. 

هدینگ و متا دیسکرپشن

هدینگ‌ها یا تگ‌های H همان عنوان و میان‌تیترهای مقاله‌ها است. با تقسیم‌ هر متن به بخش‌های کوچک‌تر و تعیین یک عنوان برای آن‌ها، خوانایی مطلب بیشتر می‌شود.

موتورهای جست‌وجو هم‌چون گوگل، از تگ متا دیسکریپشن برای ارائه یک شرح کوتاه راجع به مطالب نوشته شده، در همان صفحه اصلی جست‌وجو استفاده می‌کنند. در این تگ هم مانند هدینگ، باید از کلمات کلیدی تعیین شده استفاده کنیم. این موضوع به رتبه‌بندی بهتر سایت کمک می‌کند.

عنوان و متادیسکریپشن معرف شما در صفحه نتایج گوگل یا همان SERP است. این دو بخش تاثیر زیادی در انتخاب مخاطب دارند. اگر تیتر و توضیحات متا جذاب باشند مخاطب ترغیب می‌شود که سایت شما را برای خواندن انتخاب کند.

تعریف Alt عکس

بخش مهم دیگر برای بهبود سئو تکنیکال سایت، استفاده از  Alt Image یا متن جایگزین عکس برای تصاویر سایت است. Alt، متن کوتاهی برای تشریح یک تصویر است. با تکمیل این بخش، حتی در صورت عدم نمایش تصاویر برای کاربران به دلایل مختلف مانند اینترنت ضعیف یا انتخاب گزینه عدم نمایش تصویر توسط کاربر شرح کوتاهی از آن عکس، برای کاربران و مخاطبان سایت نمایش داده می‌شود. استفاده از Alt علاوه بر افزایش خوانایی صفحات سایت، به بهبود سئو سایت و خوانایی آن برای موتورهای جست‌وجو نیز کمک می‌کند. در واقع گوگل با استفاده از همین توضیحات است که متوجه موضوع عکس‌های شما می‌شود.

سئو تصاویر به ویژه در کسب‌وکارهایی که عکس در آن‌ها مهم است و کاربران جستجوی خود را در قسمت Image انجام می‌دهند، اهمیت بیشتری دارد. کسب‌وکارهایی مانند پوشاک از این دست هستند.

Open Graph و کاربرد آن

احتمالا دوستان شما نیز انواع لینک‌های مختلف را در شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌کنند. معمولا هر لینک، حاوی شرح کوتاه یک یا دو جمله‌ای است که توضیح مختصری در رابطه با محتوای لینک ارائه داده و مخاطب را به باز کردن لینک، ترغیب می‌کند. انواع محتواهای متنی، تصاویر، ویدئویی یا صوتی، با هدف به‌اشتراک‌گذاری برای مجموعه بزرگی از مخاطبان، تهیه و منتشر می‌شود. اگر توضیح کوتاه و قابل توجهی برای هر لینک وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد اغلب افراد آن لینک‌ها را نخواهند دید یا حداقل باز نمی‌کنند.

Open Graph همان توضیح مختصر و جذابی است که باعث می‌شود مخاطبان بر لینک‌های ارسالی کلیک کرده و محتوای موجود را بررسی کنند.

تعریف پیلار و کلاستر

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های خدمات سئو و بهینه سازی سایت، تعیین مقاله‌های اصلی یا مقاله‌های مادر (پیلار) و البته مقاله‌های فرعی یا فرزند(کلاستر) است. پیلارها صفحات اصلی سایت هستند و مهم‌ترین داده‌ها با یک توضیح کوتاه کلی، در آن‌ها درج می‌شوند. کلاسترها، صفحات فرعی هستند که هر بخش کوتاه در مقاله پیلار را به‌صورت دقیق و کامل شرح می‌دهند. کلاسترها حاوی مطالب تکمیلی راجع به عناوین و اطلاعات کلی موجود در پیلارها هستند و در کنار هم، یک شبکه اطلاعاتی کامل ایجاد می‌کنند.

محتوای مناسب سئو

محتوای مناسب برای سئو از دو بخش مهم تشکیل می‌شود. بخش اول این است که از تمام موارد ذکر شده هم‌چون کلمات کلیدی، تیتربندی درست، درج شرح‌های کافی برای تصاویر، ساختار پیلار و کلاستر و… را رعایت کنید. تنها در صورت استفاده صحیح و توزیع کافی کلمه کلیدی در متن و پیروی از تمام قوانین مهم برای گوگل، سایت شما در اولین نتیجه‌های جست‌وجو، ظاهر می‌شود.

بخش دوم، به جلب توجه مخاطب بستگی دارد. بدون شک داشتن جایگاه در رتبه‌های اول گوگل اهمیت زیادی دارد، اما نداشتن عنوان جذاب، متاتگ ترغیب‌کننده و یا عدم ارائه مطالب و محتوای با کیفیت، باعث می‌شود که کاربر بر روی سایت شما کلیک نکند و یا اینکه حتی در صورت کلیک بر سایت، تنها پس از چند ثانیه و با یک بررسی کوتاه، از سایت خارج شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.