۵۱۹ بازديد
بهبود تجربه کاربری! این بهترین دلیل برای ایجاد گراف دانش است. بهتر است بدانید که قدمت نمودار دانش، به سال‌ها پیش از اقدام گوگل برمی‌گردد. انسان‌ها، همیشه برای ارائه سریع اطلاعات به دیگران، از اسکیما استفاده می‌کنند. داشتن یک الگو و نمودار منظم، می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به کاربران منتقل کند. در واقع گوگل با ایجاد این کادر اطلاعاتی، کاربران را متقاعد می‌کند که برای سوالات بعدی خود نیز به او مراجعه کنند.

از سویی، اعتبار اطلاعات موجود در این بخش، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. به این دلیل که گوگل، اطلاعات Knowledge Graph را از معتبرترین منابعی که در دسترس دارد جذب می‌کند تا بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد. البته، بهتر است بدانید که گوگل با انجام این کار، وارد رقابت با محتواهای موجود در سایت‌ها می‌شود. سوال این است که به عنوان یک سایت محتوا محور، چطور باید در این رقابت، موفق شویم؟ بهترین صفحات تماس باما

تاثیر گراف دانش گوگل بر سئو

همانگونه که گفتیم، گراف دانش باعث می‌شود که کاربر خیلی سریع به پاسخ سوالات خود برسد. به همین دلیل انگیزه او برای ادامه جست و جو رفع می‌شود. اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت داشته باشید، حتما می‌دانید که امکانات جدید گوگل مانند جایگاه صفر یا Knowledge Graph، همگی در راستای سرعت بخشی به روند جست و جو طراحی شده‌اند. بنابراین می‌توانند باعث کاهش نرخ کلیک سایت‌هایی شوند که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است به دو نکته توجه داشته باشید:

  1. حضور شما در گراف دانش باعث می‌شود به عنوان یک سایت معتبر شناخته شوید. راستش را بخواهید در زمینه سئو، نرخ کلیک مهم است اما همه چیز نیست. وقتی یک گراف دانش برای شرکت یا سایتتان بسازید، اعتبار شما نزد کاربران و خود گوگل بیشتر می‌شود. در نتیجه می‌توانید در نتایج بعدی، توجه بیشتری را به خود جلب کنید.
  2. می‌توانید روی موضوعاتی تمرکز کنید که درباره چیستی و کیستی حرف نمی‌زنند. گاهی لازم است به تناسب شرایط موجود، محتواهای خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، درباره گل نیلوفر یک گراف دانش کامل وجود دارد. شما می‌توانید درباره نحوه پرورش، خواص یا مواردی از این قبیل بنویسید و ترافیک خاص خود را بگیرید.

تفاوت گراف دانش و rich snippet

اگر با ریچ اسنیپت آشنایی داشته باشید، احتمالا تا اینجای کار برایتان سوال شده باشد که تفاوت گراف دانش با این مفهوم چیست؟ آیا این دو موضوع ارتباطی با هم دارند؟ rich snippet حاصل کاربرد داده‌های نشانه‌گذاری شده یا همان اسکیما در ساختار کدهای HTML وب‌سایت هستند. این کار از جمله تکنیک‌های سئو داخلی است. ریچ اسنیپت اطلاعات مفید را به صورت کوتاه و بدون نیاز به ورود به وبسایت به کاربران انتقال دهید. این مفهوم، تنها در مختصر شدن اطلاعات با گراف دانش ارتباط دارد و در باقی موارد، متفاوت هستند. به طور دقیق، می‌توانیم این دو موضوع را طبق موارد زیر مقایسه کنیم:

  • Knowledge Graph در یک بخش کاملا مجزا به نمایش درمی‌آید. در حالی که ریچ اسنیپت، در کنار نتیجه اصلی و کنار سایر اطلاعات سایت ظاهر می‌شود.
  • شما می‌توانید روی محتوای گراف دانش تغییراتی ایجاد کنید، اما نمی‌توانید در ریچ اسنیپت این کار را انجام دهید و نتایج کاملا خودکار هستند.
  • تاثیر Knowledge Graph روی کاهش نرخ کلیک و رساندن کاربر به محتوای موردنظر، کمی بیشتر از rich snippet است.
  • اطلاعات گراف دانش در عین اختصار، دقیق‌تر و کامل‌تر از اطلاعات موجود در ریچ اسنیپت است.

نحوه ساخت نمودار دانش در گوگل

برخی از گراف‌های دانش، مانند اطلاعات مربوط به یک محصول یا مفهوم، توسط خود گوگل شکل می‌گیرد. همانطور که گفتیم، بر خلاف ریچ اسنیپت، شما می‌توانید روی محتوای Knowledge Graph دخالت داشته باشید. از آن‌جایی که نرخ کلیک، ممکن است با نمایش گراف دانش کمتر شود، بهتر است سعی کنید خودتان هم وارد این چرخه شوید و از این فرصت، برای معرفی برند یا محصولتان استفاده کنید.

ساخت نمودار دانش دو حالت دارد؛ یک حالت این است که برای برند یا شرکتتان یک گراف دانش بسازید. حالت دوم، این است که بخواهید برای خودتان یا یک شخص دیگر Knowledge Graph ایجاد کنید تا با جست و جوی نامتان، کاربران بتوانند اطلاعات شما را ببینند.

ایجاد گراف دانش گوگل شرکتی

برای اینکه هنگام جست و جوی نام یک شرکت، در کنار صفحه یک گراف دانش نمایش داده شود، باید اطلاعات لازم برای پر کردن آن در دسترس گوگل باشد. این اطلاعات شامل مواردی هستند که به طور معمول، در یک Knowledge Graph وجود دارند؛ مانند اطلاعات تماس، آدرس، نوع فعالیت و مواردی از این قبیل. بنابراین برای ایجاد این بخش، باید زمینه آن را فراهم کنید.

۱- یک صفحه ویکی پدیا برای برند خود بسازید

یکی از منبع‌های گوگل برای ساخت گراف دانش، ویکی پدیا یا ویکی دیتا است. وجود اطلاعات یک شرکت در این بخش‌ها، به گوگل ثابت می‌کند که این سازمان اعتبار لازم برای حضور در نتایج به صورت مجزا و در قالب Knowledge Graph را دارد. به همین دلیل حتما باید اطلاعات شرکتتان را در این قسمت‌ها وارد کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، حوزه فعالیت، نام رییس، لوگو و عکس‌های مربوط به برند باشد.

۲- آدرس خود را در Google map ثبت کنید

۳- جست و جوی ارگانیک سایت را بالا ببرید

هیچ چیز به اندازه‌ی جست و جوی بالای نام برند، باعث اعتباربخشی به شرکت شما نخواهد شد. از ترفندهای مختلف مانند لینک‌سازی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ارائه آدرس سایت به مشتریان و کارهایی از این قبیل استفاده کنید تا نام برندتان بیشتر در گوگل جست و جو شود. این کار به گوگل می‌فهماند که اطلاعات شما برای کاربران زیادی مهم است و در نتیجه با ایجاد گراف دانش، سعی می‌کند این موضوع را حل کند.

۴- در Google My Business ثبت‌نام کنید

اگر برند شما یک مکان فیزیکی دارد، بهتر است در این برنامه ثبت نام کنید. با کمک Google My Business، می‌توانید اطلاعاتی مانند مکان، شماره تماس و آدرس سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید. اگر اطلاعات شما کاملا معتبر باشند، گوگل از آن‌ها برای ساخت نمودار دانش استفاده خواهد کرد.

۵- سایت خود را از نظر محتوایی غنی نگاه دارید

یکی از نکات مهمی که برای ورود به گراف دانش گوگل باید در نظر داشته باشید، این است که سایت شما باید از نظر محتوایی غنی باشد. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و برای آن‌ها محتوا تولید کنید. این کار باعث می‌شود نرخ جست و جوی شما بسیار بالا برود و بتوانید به راحتی وارد Knowledge Graph شوید. همچنین دقت کنید که حتی پس از ورود به نمودار دانش گوگل، به تولید محتوای منظم و مستمر ادامه دهید تا اعتبار بیشتری کسب کنید و جایگاهتان تثبیت شود.

۶- از اسکیما در سایت خود استفاده کنید

یکی از روش‌های تخصصی برای داشتن یک گراف دانش، استفاده از اسکیما در ساختار سایت است. Schema Markup با استفاده از یک سری کد دستوری، سایت شما را به گوگل معرفی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از اسکیما، نام نویسنده، نوع محتوا، هدف از فعالیت، موضوع و مواردی از این قبیل را برای سایت خود تعریف کنید تا گوگل آن‌ها را شناسایی کند. نشانه‌های استاندارد اسکیما که در سایت مرجع Schema.org در دسترس هستند، می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. از اسکیما می‌توانید در ایجاد ریچ اسنیپت هم استفاده کنید و از نتایج آن روی اعتباربخشی به سایت خود استفاده کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.