۵۱۴ بازديد

فولیکول دندان باعث ایجاد سه موجودیت مهم می‌شود:

  • سمانتوبلاست‌ها: سمنتوم دندان را تشکیل می دهند.
  • استئوبلاست‌ها: باعث ایجاد استخوان آلوئول در اطراف ریشه دندان می‌شوند.
  • فیبروبلاست‌ها: رباط‌های پریودنتال را ایجاد می‌کنند که دندان‌ها را از طریق سمنتوم به استخوان آلوئول متصل می‌کند.

رشد دندان معمولاً به مراحل زیر تقسیم می‌شود:

  • مرحله جوانه
  • کلاهک
  • زنگ
  • بلوغ

مرحله‌بندی رشد دندان، تلاشی برای طبقه بندی تغییراتی است که در امتداد یک پیوستار اتفاق می‌افتد. معمولاً تصمیم‌گیری در مورد مرحله‌ای که باید به یک دندانِ در حال رشد اختصاص یابد، دشوار است. دندانپزشک زن دررشت این تعیین بیشتر با تغییر شکل بخش‌های مختلف بافت‌شناسی همان دندانِ در حال رشد که به نظر می‌رسد مراحل مختلف باشد، پیچیده‌تر می‌شود.

از بین رفتن مینای دندان

محتوای معدنی بالای مینا که این بافت را به سخت‌ترین در بدن انسان تبدیل می‌کند، همچنین آن را مستعد یک فرآیند از بین بردن مواد معدنی می کند که اغلب به عنوان پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد، در غیر این صورت به عنوان حفره شناخته می‌شود. از بین رفتن مینای دندان، به چند دلیل اتفاق می‌افتد اما مهم‌ترین علت پوسیدگی دندان، خوردن کربوهیدرات‌های قابل تخمیر است.

قندها و اسیدهای شیرینی‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها نقش مهمی در پوسیدگی دندان و در نتیجه تخریب مینای دندان دارند. دهان حاوی تعداد و تنوع زیادی از باکتری است و هنگام ساکارز، متداول‌ترین قندها، سطح دهان را می‌پوشاند و برخی از باکتری‌های داخل دهانی با آن ارتباط برقرار و اسید لاکتیک ایجاد می‌کنند که باعث کاهش PH دهان می‌شود.

PH مهم برای مینای دندان، به طور کلی 5/5 پذیرفته شده است. هنگامی که اسیدها وجود داشته و به pH بحرانی رسیده باشد، کریستال‌های هیدروکسی آپاتیت مینا از مینرال خارج می‌شوند و امکان حمله بیشتر باکتری‌ها به اعماق دندان را فراهم می‌کنند. مهمترین باکتری درگیر در پوسیدگی دندان استرپتوکوک موتانس است اما تعداد و نوع باکتری‌ها با پیشرفت تخریب دندان متفاوت است. علاوه بر این، مورفولوژی دندان حکم می‌کند که متداول‌ترین محل برای شروع پوسیدگی دندان در شیارهای عمیق و شکاف مینای دندان است.

این انتظار می‌رود زیرا دسترسی به این مکان‌ها با مسواک غیرممکن است و اجازه باکتری می‌دهد برای اقامت در آنجا هنگامی که مین زدایی مینای دندان، ایجاد می‌شود، دندانپزشک می تواند از یک وسیله تیز مانند کاوشگر دندان استفاده کند و در محل پوسیدگی احساس یک چوب کند. از آنجا که مینا کمتر معدنی می‌شود و قادر به جلوگیری از حمله باکتری‌ها نیست، عاج زیرین نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر عاج که به طور معمول مینا را پشتیبانی می‌کند، به دلیل شرایط فیزیولوژیکی یا پوسیدگی از بین می‌رود، مینای دندان، قادر به جبران شکنندگی آن نیست و به راحتی از دندان جدا می‌شود.

میزان احتمال پوسیدگی دندان به عواملی مانند مدت زمان باقی ماندن قند در دهان بستگی دارد. برخلاف تصور عموم، مهمترین عامل در ایجاد پوسیدگی دندان میزان قند نیست بلکه تعداد دفعات مصرف قند است. هنگامی که pH دهان در ابتدا از خوردن قندها کاهش می‌یابد، مینای دندان از بین می‌رود و حدود 30 دقیقه آسیب‌پذیر می‌شود. خوردن مقدار بیشتری قند در یک وعده باعث افزایش مدت زمان استفاده از مواد معدنی نمی‌شود. به همین ترتیب، خوردن مقدار کمتری قند در یک جلسه باعث کاهش مدت زمان تولید مایعات در بدن نخواهد شد. بنابراین، خوردن مقدار زیادی قند در یک زمان در روز کمتر از مقدار بسیار کمی که در فواصل زیادی در طول روز مصرف می‌شود، ضرر دارد.

به عنوان مثال، از نظر بهداشت دهان و دندان، بهتر است یک وعده دسر را به وقت شام بخورید تا اینکه یک کیسه آب نبات را در طول روز میان وعده بخورید. مینا علاوه بر تهاجم باکتریایی، در برابر سایر نیروهای تخریبی نیز حساس است. دندان قروچه که به دندان فشردن یا ساییدن دندان نیز معروف است، مینای دندان را خیلی زود از بین می‌برد. میزان سایش مینای دندان، که فرسایش نامیده می‌شود، از عوامل طبیعی سالانه 8 میکرومتر است. یک تصور غلط رایج این است که مینای دندان، بیشتر از جویدن فرسوده می‌شود اما در واقع دندان‌ها هنگام جویدن لمس نمی‌کنند. علاوه بر این، تماس طبیعی دندان از طریق فیزیولوژیکی توسط رباط‌های پریودنتال (pdl) و ترتیب انسداد دندان، جبران می‌شود.

نیروهای مخرب حرکات پیش عملکردی هستند، همان‌طور که دندان قروچه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به مینای دندان، وارد می‌شود. سایر فرایندهای غیر باکتریایی تخریب مینای دندان، شامل سایش (شامل عناصر خارجی مانند مسواک)، فرسایش (شامل فرآیندهای شیمیایی مانند محلول شدن توسط نوشابه یا لیمو و آب دیگر) و احتمالاً تجزیه (شامل نیروهای فشاری و کششی) هستند. اگرچه مینای دندان را سخت توصیف می‌کنند اما شکنندگی آن مشابه شیشه است و باعث می‌شود برخلاف سایر ساختارهای ورقه‌ای مقاوم، در برابر شکستگی آسیب‌پذیر باشند.

https://drshamsdentist.com/gum-specialist-in-rasht/



علی‌رغم این، می‌تواند در برابر جویدن تا 1000 N بارها در روز در طول جویدن مقاومت کند. این مقاومت تا حدودی به دلیل ریزساختار مینای دندان است که حاوی دسته مینا است که چنین شکستگی‌هایی را در محل اتصال عاج دندان، تثبیت می‌کند و پیکربندی دندان، به کاهش تنش‌های کششی که باعث شکستگی می‌شوند، کمک خواهند کرد. بیماری ریفلاکس معده همچنین می‌تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان شود، زیرا ریفلاکس اسید به سمت مری و داخل دهان بیشتر در خواب شبانه رخ می‌دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.