بک لینک چیست؟
بک لینک، لینکی از یک صفحه از سایت به صفحه دیگر از سایتی دیگر است.سئو عکس چیست بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتورهای های رتبه بندی هستند. ارتباط مستقیمی بین کمیت و کیفیت بک لینک ها با رتبه یک سایت وجود دارد.
چرا بک لینک ها اینقدر مهم هستند؟
بک لینک ها از همان ابتدای پیدایش موتورهای جستجو فاکتوری بسیار تاثیرگذار بر روی الگوریتم های موتورهای جستجو بوده اند.
آنها همچون یک مرجع در بحث های آکادمیک هستند. توسعه دهندگان موتورهای جستجو متوجه شدند که اگر بسیاری از منابع با کیفیت به یک صفحه خاص لینک داده باشند، به این معنی است که آن صفحه ارزشمند و قابل اعتماد است.
ویژگی های یک بک لینک ارزشمند
همه بک لینک ها ارزش یکسانی ندارند.
علاوه بر تفاوتهای آشکار بین لینکهای داخلی با لینک های خارجی و همینطور لینکهای استاندارد با لینکهای nofollow، دو بک لینک ممکن است بر اساس فاکتورهای متنوعی که وجود دارد، ارزش متفاوتی داشته باشند (و link equity متفاوتی را منتقل کنند).
اما یک بک لینک ارزشمند چه ویژگی هایی دارد:
1. مرتبط است
یک بک لینک ارزشمند به صورت موضوعی مرتبط است. این موضوع بدان معناست که صفحه لینک دهنده باید در مورد موضوعی مشابه با صفحه لینک داده شده باشد.
2. از یک وب سایت معتبر است
هرچه صفحه لینک دهنده معتبرتر باشد، بک لینک از آن ارزش بیشتری برای شما به همراه دارد.
هیچ معیار رسمی توسط گوگل وجود ندارد که نشان دهنده اعتبار یک صفحه باشد، اما معیارهای زیادی توسط ابزارهای تجاری وجود دارند که می تواند به شما در برآورد این معیار کمک کند.
محبوب ترین آنها Domain Authority و Page Authority ابزار Moz هستند.
3. منحصر به فرد باشد
منحصر به فرد بودن یک بک لینک را می توان در سطوح مختلف مورد بحث قرار داد:
الف) سطح وب سایت
بک لینک از وب سایتی که قبلاً به شما لینک نداده است، معمولاً از سایتی که قبلاً به شما لینک داده است ارزشمندتر است.
به عبارتی بهتر است 10 بک لینک از 10 وب سایت مختلف داشته باشید تا 50 بک لینک از یک سایت.
ب) سطح صفحه
اگر دو لینک از یک صفحه دارید، لینکی که اول ظاهر می شود ممکن است ارزش بیشتری نسبت به دومی داشته باشد.
(گوگل در سال 2009 تنها اولین انکر تکست را شمارش می کرد. ما نمی دانیم که امروزه چگونه با این مسئله رفتار می کند، اما میتوانیم فرض کنیم که این رویه تغییری نکرده است.)
ج) تعداد کل لینک ها
به طور سنتی PageRank به طور مساوی در بین صفحات لینک داده شده توزیع می شود.
بنابراین تفاوت زیادی بین بک لینک از صفحه ای که به 3 منبع لینک می دهد و بک لینک از صفحه ای که به 30 منبع لینک می دهد، وجود دارد.
4. در قسمت ابتدایی صفحه قرار گیرد
یک لینک با کیفیت لینکی است که می تواند برای شما ترافیک نیز به ارمغان بیاورد. طبیعتا اگر بک لینک نزدیک به ابتدای صفحه باشد، احتمال کلیک بر روی آن افزایش می یابد.
وجود چنین ویژگی در یک بک لینک علاوه بر افزایش احتمال کسب ترافیک بیشتر، از نظر سئو نیز مهم است.
گوگل از مدل موسوم به Reasonable Surfer استفاده میکند. گوگل در این مدل پیشبینی میکند که کاربر چقدر احتمال دارد روی یک لینک کلیک کند. به عبارتی «میزان PageRankی که ممکن است از یک لینک انتقال داده شود، بر اساس احتمال کلیک کردن بر روی یک لینک متغیر است.»
مت کاتز، رئیس سابق بخش webspam گوگل، به طور خاص گفته است که شما باید “… لینک های ارزشمندتان را در بالای پست های وبلاگ قرار دهید.”
هرچه یک بک لینک برجسته تر باشد، گوگل وزن بیشتری به آن می دهد.
به عبارت دیگر، بک لینک از بالای مقاله بهتر از بک لینک از قسمت های پایینی است. همینطور بک لینک از پایین مقاله بهتر از بک لینک موجود در فوتر یا سایدبار است.
https://khanomsin.ir/how-to-do-seo/
5. دارای انکر تکست مرتبط باشد
انکر تکست نقش مهمی در لینک سازی دارد.
بک لینک با انکر تکست مرتبط با صفحه لینک شده از لینکی که دارای انکر تکست نامربوط یا عمومی است، ارزشمندتر است.
این امر در مورد متن اطراف لینک نیز صدق می کند، زیرا لینک ها ممکن است بار موضوعی اطراف خود را نیز حمل کنند.