۵۲۰ بازديد

هدف از مسواک زدن

مسواک به منظور تمیز کردن تمام سطوح دندان‌ها، خطوط لثه‌ و سطوح جونده دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین متخصص ریشه دندان در رشت همواره لایه‌ای نازک و بی رنگ که حاوی باکتری است، روی سطح دندان‌ها قرار گرفته و به مرور زمان و در اثر باقی ماندن آنها بر روی دندان،‌ سبب مشکلات متعددی می‌شوند. مسواک زدن با از بین بردن این لایه‌، سبب حفظ سلامت دهان و دندان می‌شود.
دقت داشته باشید هدف از مسواک زدن، صرفا تمیز کردن دندان‌ها از ذرات غذایی نیست. بلکه شما باید پلاک تشکیل شده روی دندان و بافت لثه را با کمک مسواک حذف کنید. چرا که در صورت باقی ماندن آن روی دندان، تبدیل به جرم خواهد شد و دیگر با مسواک قابل حذف نخواهد بود.

اصول اولیه مسواک زدن

برای مسواک زدن چند نکته مهم وجود دارد که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. توجه کنید که برای مسواک زدن باید زمان کافی در نظر گرفته و از آن سرسری رد نشوید. مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو دقیقه زمان می‌‌برد.
  2. اگر در روز کمتر از دوبار مسواک زده شود، احتمال بروز پوسیدگی دندان بیشتر خواهد شد. پس سعی کنید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  3. به هنگام انتخاب مسواک دقت کافی داشته و مسواکی که از نظر اندازه و نرمی برایتان مناسب است را انتخاب کنید.
  4. خمیر دندان نقش بسیار موثری در سلامت دندان‌ها ایفا می‌کند، برای تقویت دندان‌های خود از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده نمایید.
  5. مسواک زدن را به شکل صحیح دنبال کنید که در ادامه مقاله این مورد را به طور کامل برایتان شرح می دهیم.
  6. به مسواک زدن زبان نیز توجه داشته باشید، زیرا می‌تواند باکتری‌های بسیاری را از بین ببرد.
  7. به این نکته توجه کنید که نخ دندان مکملی برای مسواک است. گاهی اوقات مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند برخی از مواد غذایی گیر کرده در بین دندان‌ها را پاک نماید. بنابراین باید این کار را به کمک نخ دندان انجام دهید. شاید اگر برای اولین بار از نخ دندان استفاده کنید، لثه تحریک شده و دچار خونریزی شود. اما نگران نباشید و کشیدن نخ دندان را رها نکنید. به مرور زمان لثه‌ها مقاومت بیشتری پیدا کرده و استفاده مداوم از آن، کمک بزرگی به حفظ سلامت دهان و دندان می‌کند.

مراحل مسواک زدن

یادگیری نحوه مسواک زدن صحیح، اولین قدم برای حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش احتمال پوسیدگی و سایر بیماری‌های مرتبط با دهان است. این نکته حائز اهمیت است که شیوه صحیح مسواک زدن با مسواک معمولی و برقی تفاوتی ندارد. تنها برای برخی از افراد و برخی از کودکان که تمایلی به استفاده از مسواک‌های معمولی ندارند، مسواک برقی می‌تواند برایشان مناسب باشد. در ادامه مقاله شما را با مراحل مسواک زدن با مسواک معمولی و برقی به صورت جداگانه آشنا می‌کنیم:

مسواک زدن با مسواک معمولی

مراحل مسواک زدن با مسواک دستی و معمولی عبارتند از:

  1. ابتدا از سطح خارجی دندان‌ها شروع کنید. همیشه در حین مسواک زدن این نکته را در نظر داشته باشید که از یک سمت دهان شروع کنید. با این کار، می‌توانید متوجه شوید کدام قسمت‌ها هنوز تمیز نشده‌اند. در مرحله اول، بهتر است سطح خارجی دندان‌ها که در معرض لب‌ها و گونه‌ها هستند را با مسواک تمیز کنید. برای بزرگسالان پیشنهاد شده است حرکت مسواک صورت عمودی باشد. حرکت افقی بیشتر برای کودکان توصیه شده و برای بزرگسالان گزینه مناسبی نیست. این کار را از یک سمت فک بالا یا پایین شروع کرده و به ترتیب تمام نواحی هر فک را مسواک بزنید.
  2. خطوط لثه را تمیز کنید. در مرحله بعد، باید پلاک جمع شده زیر خط لثه را حذف کنید. برای این کار، توصیه شده مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به تاج دندان گرفته تا الیاف آن به داخل شیار لثه نفوذ کنند. سپس از یک سمت دهان شروع کرده و با یک حرکت لرزشی، پلاک این نواحی را حذف کنید.
  3. سطح پشتی دندان‌ها را مسواک بزنید. بعد از لثه، نوبت به نواحی پشت دندان‌هاست. معمولا مسواک زدن این نواحی کمی سخت و بوده و فرد در انجام حرکات مختلف با محدودیت‌هایی مواجه است. سعی کنید این نواحی را به طول کامل مسواک بزنید تا پوسیدگی از این نواحی شروع نشود.
  4. سطح جونده دندان‌ها را تمیز کنید. در ادامه باید سطح جونده تمام دندان و به خصوص دندان‌های آسیاب را با مسواک تمیز کنید. بهتر است وسواس بیشتری برای این نواحی به خرج دهید. چرا که یکی از نقاطی که بروز پوسیدگی در آن خیلی شایع است، سطح جونده دندان‌هاست.
  5. به سراغ نواحی بین دندانی بروید. بعد از سطح جونده، باید نواحی بین دندانی را نیز با مسواک تمیز کنید. برای این کار بهتر است مسواک را با زاویه ۴۵ درجه گرفته و الیاف را بین دندان‌ها قرار دهید. سپس با حرکات لرزشی، پلاک را از سطح دندان‌ها جدا کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که مسواک به تنهایی نمی‌تواند در تمیز کردن سطوح بین دندانی موثر باشد. به همین دلیل، بهتر است بعد از مسواک زدن، از نخ دندان نیز استفاده کنید.
  6. سطح پشتی زبان را فراموش نکنید. در مرحله آخر پیشنهاد می‌شود با مسواک، سطح پشتی زبان را نیز مسواک بزنید.

مسواک زدن با مسواک برقی

مسواک‌های برقی معمولا دارای زمان‌های دو دقیقه‌ای و برخی از آنها دارای تایمر‌های ۳۰ ثانیه‌ای برای هر طرف از دندان‌ها هستند. همچنین برخی از مسواک‌های برقی دارای سنسور مجهز به فشار بوده که اگر فشار بیش از حد به دندان‌ها وارد شود، به فرد هشدار خواهند داد. مراحل مسواک زدن با مسواک برقی عبارت‌اند از:

https://drshamsdentist.com/%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. در ابتدا به داشتن شارژ مسواک برقی خود توجه داشته باشید.
  2. از سطوح خارجی دندان‌ها، مسواک زدن را آغاز نمایید و مسواک را به آرامی حدود چند ثانیه روی هر دندان نگه دارید.
  3. در ادامه، مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی خطوط لثه قرار دهید تا الیاف آن به داخل شیارهای لثه نفود کنند. مسواک با حرکت لرزشی که ایجاد می‌کند، می‌تواند به راحتی پلاک تشکیل شده را حذف کند.
  4. در ادامه تمام اقدامات مرحله قبل را برای سطوح داخلی دندان‌ها انجام دهید.
  5. پشت دندان‌های عقبی و سطح جونده آنها را به همان شکل مسواک بزنید.

در جستجوی بهترین مارک مسواک برقی، می‌توان به برندهای معروفی اشاره کرد که در بازار به اعتبار بالایی دست یافته‌اند. یکی از برندهای محبوب در این زمینه، "اورال بی" (Oral-B) می‌باشد. اورال بی با سابقه‌ای بیش از چهارده دهه در تولید محصولات بهداشت دهان و دندان، به ویژه مسواک‌های برقی، به عنوان یکی از برترین و قابل اعتمادترین برندها شناخته می‌شود. مسواک‌های برقی اورال بی با داشتن فناوری‌های پیشرفته مانند حسگرهای فشار، سیستم‌های تایمر و شارژ سریع، عملکرد بی‌نظیری را در پاکسازی دندان‌ها و بهبود بهداشت دهان ارائه می‌دهند.

 

از دیگر بهترین مارک های مسواک برقی و برای افرادی که به دنبال تجربه‌ای لوکس‌تر هستند، مسواک‌های برقی برند "فیلیپس" (Philips) نیز گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند. محصولات این برند از جمله مسواک‌های برقی، با طراحی زیبا و فناوری‌های مدرن، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در بازار بهداشت دهان برای خود بسازند. علاوه بر ظاهر زیبا، مسواک‌های برقی فیلیپس با کارایی بالا و عملکرد قوی، به کاربران امکان پاکسازی دندان‌ها و رسیدن به بهترین نتایج بهداشت دهان را می‌دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.